لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

بارزانی از ریاست اقلیم کردستان عراق کنار می‌رود؛ بررسی تقسیم اختیارات در پارلمان


مسعود بارزانی؛ رئیس اقلیم کردستان عراق
مسعود بارزانی؛ رئیس اقلیم کردستان عراق

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اقلیم کردستان عراق گزارش داده است که مسعود بارزانی پس از یکم نوامبر، دهم آبان‌ماه، قصدی برای تصدی ریاست اقلیم کردستان ندارد.

منبع رویترز که نامی از او برده نشده، همچنین گفته است مسعود بارزانی در نامه‌ای که به پارلمان کردستان عراق فرستاده تقسیم اختیارات ریاست بر این اقلیم را تبیین کرده و تقسیم اختیارات روز یکشنبه در پارلمان اقلیم کردستان به بحث گذاشته خواهد شد.

همین موضوع را نماینده اقلیم کردستان در ایران نیز به خبرگزاری ایرنا تأیید کرده و گفته است که مسعود بارزانی با پایان دوره‌اش دیگر کاندیدای این سمت نخواهد شد.

گزارش خبرگزاری فرانسه نیز حاکی است که پارلمان اقلیم کردستان روز شنبه ششم آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز یکشنبه برای تقسیم اختیارات مسعود بارزانی جلسه تشکیل خواهد داد.

خبرگزاری فرانسه نوشته است نشست پارلمان اقلیم کردستان در حالی است که مسعود بارزانی پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال در روز سوم مهر برای کناره‌گیری تحت فشار بوده است. این همه‌پرسی منجر به ایجاد بحران عمیق میان بغداد و اربیل شد؛ با اوج‌گیری بحران نیروهای کرد تسلط خود بر استان نفت‌خیز کرکوک را از دست داده و بغداد مستقیما اداره این منطقه را به‌دست گرفت.

روز سه‌شنبه، پارلمان کردستان عراق به تعلیق فعالیت‌های مسعود بارزانی و معاونش کوسرت رسول و همچنین رئیس کابینه فواد حسین رای داد.

دولت مرکزی عراق، با رد همه‌پرسی اقلیم کردستان آن را مغایر قانون اساسی دانسته و از دیگر همسایه‌های این اقلیم و کشورهای جهان خواسته ارتباط خود را با این اقلیم قطع کنند.

پس از آنکه اقلیم کردستان کنترل خود بر کرکوک را از دست داد، حزب اپوزیسیون گوران، از مسعود بارزانی خواست از مقام خود کناره‌گیری کند.

در همین حال ایدن معروف، نماینده پارلمان کردستان عراق گفته است که جلسه روز یکشنبه به نحوه مطلوب «تقسیم اختیارات رئیس» اقلیم در قوای مققنه، مجریه و قضاییه خواهد پرداخت.

خبرگزاری فرانسه نوشته است با وجود رأی «آری» اکثریت مردم به استقلال، ، موقعیت سیاسی مسعود بارزانی تضعیف شده است.

این خبرگزاری می‌افزاید پس از این همه‌پرسی اقلیم کردستان که به گسیل نیروهای دولت مرکزی به استان کرکوک و کنترل میدان‌های نفتی‌اش منجر شد، انتقادها در کردستان بالا گرفت. چاه‌های نفت کرکوک و درآمد حاصل از آن ، یکی از مولفه‌های مهم استقلال احتمالی کردستان بود.

فواد معصوم رئیس جمهور عراق نیز که از حزب اتحادیه میهنی کردستان است،اظهار داشته که همه‌پرسی باعث اعزام نیروی دولت مرکزی به کرکوک شده است. وی از طرح سازمان ملل برای گفت‌وگوی بغداد با اربیل حمایت کرده است.

پارلمان اقلیم کردستان همزمان با تعلیق فعالیت‌های مسعود بارزانی به برگزاری انتخابات پارلمانی در هشت ماه آینده رای داد.

پیشتر قرار بود که انتخابات پارلمان اقلیم و ریاست اقلیم روز چهارشنبه ۱۰ آبان برگزار شود که پس از دست رفتن کرکوک به تعویق افتاد

دوره ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان سال ۲۰۱۳ پایان یافت اما برای دو سال تمدید شد تا اینکه اوضاع منطقه با حملات گروه داعش در سال ۲۰۱۴ و تسخیر بخش وسیعی از عراق بحرانی شد.

در همین حال ناظم دباغ عراق، نماینده اقلیم کردستان هم در ایران به خبرگزاری ایرنا گفت: «مدت ریاست دو ساله مسعود بارزانی اقلیم کردستان عراق چهار روز دیگر پایان می‌یابد و وی دیگر نامزد ریاست اقلیم کردستان نخواهد شد.»

به گفته وی اقلیم کردستان عراق، ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه اکنون در حال مذاکره هستند تا درباره حدود مناطق مورد مناقشه به توافق برسند.

XS
SM
MD
LG