لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

کنسولگری ایران در اربیل: گذرگاه مرزی با سلیمانیه بازگشایی می‌شود


گذرگاه باشماق در مریوان است و در نزدیکی آن نیز بازارچه‌ای به همین نام قرار دارد
گذرگاه باشماق در مریوان است و در نزدیکی آن نیز بازارچه‌ای به همین نام قرار دارد

سرکنسولگری جمهوری اسلامی در اربیل، اقلیم کردستان عراق، می‌گوید مرز باشماق مریوان، واقع در استان کردستان ایران، با استان سلیمانیه، از صبح سوم آبان ماه فعالیت عادی خود را از سر می‌گیرد.

اطلاعیه سرکسنولگری ایران همزمان با انتشار بیانیه اقلیم در مورد تعلیق نتیجه همه‌پرسی استقلال منتشر شده‌است.

در اطلاعیه سرکنسولگری ایران در اربیل گفته شده علاوه بر گذر مسافران، کلیه عملیات گمرکی نیز در این نقطه مرزی به حالت عادی باز می‌گردد.

دولت اقلیم کردستان در ساعت‌های اولیه روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد برای رفع بحران‌ در روابط با حکومت مرکزی عراق، نتیجه همه‌پرسی استقلال در این منطقه را به حال تعلیق درمی‌آورد. اقلیم کردستان در عین حال پیشنهاد آتش‌بس فوری و توقف عملیات‌ نظامی در مناطق شمال عراق را داده‌است.

با این وجود کنسولگری ایران اشاره‌ای به این موضوع در اطلاعیه خود نکرده، بلکه گفته بازگشایی مرز و بازگشت به حالت عادی «نظر به تقاضای شورای استانی سلیمانیه، فریختگان و خانواده معظم شهدای شیمیایی استان حلبچه» صورت گرفته‌است.

سلیمانیه و حلبچه از «پاریزگا»ها -مناطق تحت کنترل- اقلیم خودمختار کردستان عراق هستند.

کنسولگری ایران در مورد بازگشایی سایر نقاط مرزی با اقلیم کردستان عراق گفته «هنوز تصمیمی از سوی مسئولیت امر اتخاذ نشده است».

خبر بازگشایی مرز باشماق در حالی‌ست که پیش از این وزارت خارجه ایران یک بار بسته‌شدن نقاط مرزی را تکذیب کرده بود ولی بعد دوباره اعلام شد که گذرگاه‌هایی در مرز «به درخواست دولت مرکزی عراق» مسدود شده‌اند.

پیش‌تر رسانه‌هایی در ایران و اقلیم کردستان عراق، به نقل از ناظم دباغ، نماینده اقلیم در ایران، گزارش داده بودند که بسته شدن گذرگاه‌ها «با همکاری و هم‌سو با عراق و ترکیه» انجام شده‌است.

مقام‌های ارشد اقلیم کردستان هنوز در مورد بازگشایی مرز باشماق یا دیگر نقاط مرزی با ایران، اظهار نظری نکرده‌اند اما رسانه‌های کـرد گزارش‌هایی در این مورد منتشر کرده‌اند.

پیش از این گزارش‌هایی در مورد نقش جمهوری اسلامی در جریان تسلط نیروهای عراقی بر شهر کرکوک، پس از انجام همه‌پرسی در اقلیم کردستان، منتشر شده بود. سرکنسولگری ایران در اربیل اما گفته بود این مرکز دخالتی در اوضاع عراق ندارد.

همه‌پرسی در اقلیم کردستان، ماه گذشته، برگزار شد. دولت مرکزی عراق، ایران، ترکیه و سوریه، مخالف این همه‌پرسی بودند. اردن در مورد آن موضع خاصی نگرفته بود. عربستان، خواستار آن شده بود که مقام‌های اقلیم در تصمیم خود صرف نظر کنند. آمریکا و سازمان ملل نیز مخالفت خود را با همه‌پرسی اعلام کرده‌ بودند. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان گفته بود این همه‌پرسی در هر صورت برگزار خواهد شد و در نهایت استقلال کردستان است که می‌تواند ضامن «امنیت» کـردها باشد. دولت اسرائیل از برگزاری همه‌پرسی حمایت کرده بود.

XS
SM
MD
LG