لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

دولت اقلیم کردستان نتیجه همه‌پرسی استقلال را تعلیق کرد


 اطلاعیه اقلیم حاوی پیشنهاد آتش‌بس فوری و توقف همه عملیات‌های نظامی در مناطق شمال عراق است
اطلاعیه اقلیم حاوی پیشنهاد آتش‌بس فوری و توقف همه عملیات‌های نظامی در مناطق شمال عراق است

دولت اقلیم کردستان با صدور اطلاعیه‌ای عنوان کرد که به منظور رفع بحران‌ در روابط با حکومت مرکزی عراق، نتیجه همه‌پرسی استقلال این منطقه را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، این اطلاعیه که در ساعات اولیه روز چهارشنبه ۳ آبان منتشر شده، حاوی پیشنهاد آتش‌بس فوری و توقف عملیات‌ نظامی در مناطق شمال عراق است.

دولت اقلیم کردستان عراق در ادامه همچنین خواستار گفت‌وگوی صریح و شفاف میان اربیل و بغداد بر اساس قانون اساسی کشور شده است.

در روزهای اخیر خبرهای ضد و نقیضی از درگیری نیروهای عراقی با پیش‌مرگه‌های کردها منتشر شده است. بحران روابط میان اقلیم کردستان با دولت مرکزی بغداد با همه‌پرسی استقلال این کشور که روز سوم مهر برگزار شد، اوج گرفت.

بیش از «۹۲ درصد» شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی، به استقلال کردستان عراق رای «آری» داده‌اند، اما بغداد از ابتدا مخالف این همه‌پرسی بوده و آن را برخلاف قانون اساسی عراق دانسته است.

در اطلاعیه دولت اقلیم کردستان آمده که اربیل خواستار خون‌ریزی و جنگ میان نیروهای عراقی و کرد نیست و از این رو «نتیجه همه‌پرسی را که در کردستان عراق برگزار شد به حالت تعلیق درمی‌آورد».

نیروهای پیش‌مرگه کرد هفته گذشته نیز از شهر مورد مناقشه کرکوک که کنترل آن را در دست گرفته بودند، عقب‌نشینی کردند تا نیروهای عراقی آن را در اختیار بگیرند.

مقام‌های کرد می‌گویند با ورود نیروهای دولت مرکزی به کرکوک نزدیک به صد هزار نفر از کردها برای فرار از جنگ احتمالی این شهر را به مقصد اربیل و سلیمانیه ترک کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG