لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

عراق پیشنهاد تعلیق نتیجه همه‌پرسی کردستان عراق را رد کرد


حیدر العبادی نخست وزیر عراق می‌گوید که هیچ چیزی به جز لغو کامل همه‌پرسی استقلال کردستان را نمی‌پذیرد
حیدر العبادی نخست وزیر عراق می‌گوید که هیچ چیزی به جز لغو کامل همه‌پرسی استقلال کردستان را نمی‌پذیرد

نخست وزیر عراق با تاکید بر ابطال کامل همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان، پیشنهاد مقامات این منطقه برای تعلیق همه‌پرسی و حل بحران موجود از طریق گفت‌وگو را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حیدر العبادی که به منظور دیدار با رهبران جمهوری اسلامی به تهران سفر کرده است، روز پنج‌شنبه ۴ آبان گفت: «ما هیچ چیزی را به جز لغو همه‌پرسی و احترام به قانون اساسی نمی‌پذیریم.»

دولت اقلیم کردستان یک روز قبل از این موضع‌گیری آقای عبادی، پیشنهاد آتش‌بس فوری، تعلیق نتیجه همه‌پرسی استقلال و «گفت‌وگوی صریح و شفاف با دولت مرکزی عراق بر پایه قانون اساسی این کشور» را مطرح کرده بود اما با این حال گزارش‌ها همچنان حکایت از درگیری میان نیروهای عراقی و پیش‌مرگه‌های کرد دارد.

روزنامه بریتانیایی تلگراف روز پنج‌شنبه به نقل از مقامات اقلیم کردستان نوشت که نیروهای عراقی تهاجمی را علیه نیروهای کرد در نزدیکی مرز عراق با ترکیه و سوریه انجام داده‌اند.

گذرگاه‌های مرزی فیشخابور و ابراهیم خلیل که در این گزارش به آنها اشاره شده، مسیرهای بازرگانی حیاتی برای کردستان محسوب می‌شود که خط لوله نفت نیز از آن می‌گذرد.

عزیز احمد مشاور رئیس شورای امنیت اقلیم کردستان، هجوم نیروهای عراقی به این مناطق را به معنای شروع دوباره «جنگ داخلی» دانسته است. وی گفت: «عراق جنگ داخلی را از سرگرفته است. حملات امروز خشم عمومی را در کردستان شدت می‌بخشد.»

رسانه‌های نزدیک به مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان نیز گزارش داده‌اند که نیروهای امنیتی کرد، معروف به پیش‌مرگه‌ها، سه حمله نیروهای عراقی را دفع کرده‌اند که دو مورد آن در مسیر فیشخابور انجام گرفته و یک مورد هم در جاده کرکوک به اربیل.

این گزارش همچنین می‌گوید که پیش‌مرگه‌ها چندین فقره تانک و خودروی زرهی عراقی‌ها را در این درگیری از بین برده‌اند. مقامات عراق اما تاکنون این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG