لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

جناح‌های رقیب در عراق موفق به تشکیل ائتلاف شدند


گروه‌های سیاسی رقیب در عراق پس از ماه‌ها بلاتکلیفی پس از انتخابات پارلمانی ماه مه در این کشور اعلام کردند که موفق به تشکیل ائتلاف‌هایی شده‌اند که بر پایه آن می‌توانند دولت آینده را شکل دهند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده که روز یکشنبه (۱۱ شهریور) گروه مقتدی صدر، روحانی شیعه، و گروه شیعه حیدر عبادی، نخست وزیر فعلی، خبر از تشکیل ائتلافی داده‌اند که تبدیل به جناح اکثریت در پارلمان خواهد شد.

گروه رقیب دیگری به رهبری هادی العامری، فرمانده شبه‌نظامی و نوری المالکی، نخست‌وزیر قبلی نیز مدعی شده‌اند که ائتلاف خود را به عنوان بزرگ‌ترین بلوک پارلمانی تشکیل داده‌اند.

به نوشته رویترز، آنها می‌گویند با جذب برخی نمایندگانی که قبلا به ائتلاف رقیب پیوسته بودند، بزرگ‌ترین ائتلاف پارلمانی مستقل را تشکیل داده‌اند.

مالکی و عامری دو سیاستمدار نزدیک به ایران هستند، عبادی ترجیح می‌دهد سیاستمدار نزدیک به آمریکا معرفی شود و مقتدی صدر نیز مورد حمایت ملی‌گرایان قرار دارد که همزمان دخالت ایران و آمریکا در عراق را رد می‌کنند.

پارلمان عراق دارای ۳۲۹ کرسی است و قرار است روز دوشنبه، دور جدید آن برای نخستین‌بار تشکیل جلسه دهد و ضمن انتخاب رئیس، فرایند تشکیل دولت جدید عراق را آغاز کند.

انتخابات پارلمانی ماه مه عراق برای نخستین‌بار پس از شکست گروه حکومت اسلامی (داعش) در این کشور برگزار شد، اما اختلاف در نحوه شمارش آرا، اعلام نتیجه نهایی را تا ماه گذشته میلادی به تاخیر انداخته بود.

دولت آینده عراق باید با دو چالش بزرگ بازسازی این کشور پس از سه سال جنگ داخلی و ایجاد توازن در روابط خود را دو رقیب دیرینه و متحد بغداد یعنی ایران و آمریکا دست و پنجه نرم کند.

بلاتکلیفی درباره ترکیب دولت آینده، به تنش‌ها در این کشور همزمان با افزایش نارضایتی‌های عمومی از فقر خدمات عمومی، بیکاری فزاینده و روند کند بازسازی کشور پس از جنگ داخلی، دامن زده بود.

با آنکه بازشماری آرا اعلام نتایج انتخابات را سه ماه به تاخیر انداخت، اما تغییر اندکی در آرای اولیه ایجاد کرد؛ مقتدی صدر ۵۴ کرسی پارلمان عراق را در اختیار دارد، بلوک نزدیک به آمریکا با ۴۸ کرسی در جایگاه دوم، عبادی با ۴۲ کرسی در جایگاه سوم و جناح مالکی با ۲۵ کرسی در جایگاه پنجم قرار دارند.

خبرگزاری عراق روز یکشنبه سندی منتشر کرد که بر اساس آن، ائتلاف پارلمانی بزرگی که مقتدی صدر و حیدر العبادی مدعی تشکیل آن شده‌اند، شامل ۲۰ فهرست انتخاباتی است که در مجموع ۱۸۷ کرسی را در مجلس جدید عراق در اختیار دارند.

بر اساس این سند، نمایندگان وابسته به عمار حکیم، روحانی شیعه و ایاد علاوی، معاون رئیس‌جمهور عراق و شماری از نمایندگان شیعه، سنی، ترکمن، ایزدی و مسیحی هم جزو همین ائتلاف هستند.

عامری و مالکی در ساعات پایانی روز یکشنبه در یک نشست خبری مشترک اعلام کردند که بزرگترین ائتلاف پارلمانی متشکل از ۱۴۵ کرسی را تشکیل داده‌اند.

این در حالی است که دو حزب بزرگ کُرد عراق که در مجموع ۴۳ کرسی را در پارلمان جدید این کشور به دست آورده‌اند هنوز در هیچ یک از این دو ائتلاف قرار ندارند.

خبرگزاری رویترز نوشته این دو حزب به همین دلیل می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در برتری عددی یکی از این دو ائتلاف بر دیگری ایفا کنند.

از زمان سرنگونی صدام حسین در سال ۲۰۰۳ در عراق، قدرت در این کشور میان سه گروه قومی-مذهبی اصلی این کشور تقسیم شده است؛ نخست‌وزیر از میان اعراب شیعه، رئیس مجلس از میان اعراب سُنی و رئیس‌ جمهور از میان کُردها انتخاب می‌شود.

منابع: رویترز و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG