لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

حمله پهپادهای سپاه پاسداران به مقرهای داعش در «حدود مرزی سوریه و عراق»


تصویر خبرگزاری فارس از یکی از پهپادهای متعلق به سپاه پاسداران.
تصویر خبرگزاری فارس از یکی از پهپادهای متعلق به سپاه پاسداران.

خبرگزاری العالم گزارش داد که سپاه پاسداران در عملیاتی با پهپادهای خود چند مقر گروه حکومت اسلامی،‌ داعش، را در «حدود مرزی سوریه و عراق» را منهدم کرده است.

در گزارش شبکه العالم- رسانه عربی‌زبان متعلق به دولت ایران- بدون اشاره به زمان و مکان دقیق گفته شده که در این عملیات «تعداد زیادی خودرو و تجهیزات نظامی و مهمات» متعلق به گروه حکومت اسلامی، داعش، نابود شده است.

پیش از این نیز تلویزیون دولتی ایران از حمله پهپادهای سپاه پاسداران و نیروهای «تیپ فاطمیون» به یک کاروان از نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش، در منطقه «دیرالزور» در مرز عراق و سوریه خبر داده بود.

شبکه خبر صداوسیمای ایران روز جمعه، سوم شهریورماه، با انتشار ویدئویی ادعا کرد که یک کاروان از نیروهای گروه داعش روز پنج‌شنبه، دوم شهریور، قصد داشتند به منطقه دیرالزور که در دست نیروهای حامی بشار اسد است حمله کنند.

بر اساس این گزارش، پهپادهای سپاه پاسداران این کاروان را شناسایی کرده و با موشک هدف قرار دادند.

پهپادهای ایرانی در نزدیکی اسرائیل

سپاه پاسداران در حالی از حمله پهپادی به نیروهای گروه حکومت اسلامی خبر داده است که پهپادهای ایرانی در آسمان سوریه نیز دیده شده‌اند.

اسرائیل روز سه‌شنبه، ۲۸ شهریور، اعلام کرد که یک فروند پهپاد را در آسمان سوریه و در نزدیکی حریم هوایی اسرائیل با شلیک موشک پاتریوت منهدم کرده است. اسرائیل همزمان از شلیک چند فروند موشک دیگر به مناطق همجوار خبر داد.

رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات نظامی این کشور مدعی شدند که پهپاد سرنگون شده، در اختیار حزب‌الله لبنان بوده و نیروهای این سازمان آن را از فرودگاه دمشق به پرواز درآورده بودند.

بنا بر این گزارش‌ها، پهپاد مذکور در بخش سوری ارتفاعات جولان به حریم هوایی اسرائیل نزدیک می‌شد.

پهپادهای غیرمسلح در خلیج فارس

در حالی که در پهپادهای مسلح ایرانی در منطقه سوریه و عراق عملیاتی را انجام می‌دهند، خبرگزای آسوشیتدپرس به نقل از خلبانان جنگنده‌های آمریکا در ناو «نیمیتز» گزارش داده است که پهپادهای ایران که برفراز ناوهای آمریکایی پرواز می‌کنند مسلح نیستند.

به این همه خبرگزاری اسوشتیدپرس در گزارش روز سوم شهریور خود پرواز پهپادهای جمهوری اسلامی ایران برفراز ناوهای آمریکایی در خلیج فارس را «موجب افزایش تهدیدها علیه آمریکا» دانسته است.

آسوشیتدپرس نوشت که یک پهپاد غیرمسلح ایرانی بار دیگر برفراز ناو هواپیمابر «نیمیتز» در خلیج فارس پرواز کرد که نگرانی فرماندهان آمریکایی را به دنبال داشته است.

حضور این پهپاد ایرانی برفراز ناو عظیم « نیمیتز» نخست از جانب خلبانان جنگنده‌های آمریکایی به هنگام فرود بر عرشه ناو گزارش شد. برای فرماندهان ارشد مامور خدمت در این ناو، حضور این گونه پروازها در ارتفاعی اندک برفراز ناوها نگران کننده است چرا که پهپادهای ناظر ممکن است مسلح بشوند و برای کشتی‌های ایالات متحده در یکی از مهمترین آبراه‌های استراتژیک در اقتصاد بین المللی خطرآفرین باشند.

XS
SM
MD
LG