لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

تبریک پومپئو به «ارتش آمریکا، نیروهای دمکراتیک سوریه و ائتلاف» در پی شکست داعش


مایک پومپئو
مایک پومپئو

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به «آزادسازی عراق و سوریه» از حضور گروه موسوم به «حکومت اسلامی» به ارتش کشورش، شبه‌نظامیان نیروهای دمکراتیک سوریه و ائتلاف به رهبری واشینگتن تبریک گفته‌است.

مایک پومپئو در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است «منطقه‌ای که زمانی در عراق و سوریه در دست داعش بود، آزاد شده‌است».

او سپس افزوده «ما به ارتش آمریکا، نیروهای دمکراتیک سوریه و ائتلاف به‌خاطر این دستاورد فوق‌العاده، تبریک می‌گوییم».

وزیر خارجه ایالات متحده نوشته است «همچنان کار زیادی مانده تا مطمئن شویم تهدید ناشی از تروریسم اسلامی رادیکال به‌طور کامل و نهایی شکست خورده‌است».

پیش‌تر رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای «آزادسازی صد در صدی» عراق و سوریه از حضور گروه موسوم به حکومت اسلامی را اعلام کرده بود و گفته بود «همراه ائتلاف جهانی برای نابودی داعش، از جمله نیروهای امنیتی عراق و نیروهای دمکراتیک سوریه، ایالات متحده تمامی مناطق تحت کنترل داعش در عراق و سوریه را، صد در صد از حضور “خلافت” آزاد کرده‌است».

ترامپ گفته بود ایالات متحده به تلاش‌های جهانی علیه تروریسم برای نابودی داعش، در تمامی نقاط عملیاتی‌اش، ادامه خواهد داد.

گروه موسوم به «حکومت اسلامی» که نزدیک به شـش سال پیش پا گرفت در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ موفق شد بخش‌های گسترده‌ای از عراق و سوریه را به کنترل خود درآورد. این گروه دست به انجام عملیات‌های مرگباری در دیگر کشورهای جهان، از جمله در اروپا، کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز زده‌است.

ایالات متحده در سال ۱۳۹۳ ائتلافی برای مقابله با این گروه تشکیل داد. این ائتلاف از جمله با پشتیبانی هوایی، به نیروهای دموکراتیک سوریه کمک کرد که داعش را از شمال شرق سوریه و جنوب دره فرات بیرون برانند.

نیروهای دمکراتیک طی هفته‌های اخیر درگیر نبرد نهایی با داعش در باغوز، واپسین نقطه‌‌ در سوریه، بودند. این گروه در ۲۸ اسفند اردوگاه باغوز را تصرف کرد و صبح شنبه، دوم فروردین، اعلام کرد که نبردها در این روستا، پایان یافته و با «پاکسازی کامل» بقایای داعش، «حکمرانی به اصطلاح خلافت اسلامی پایان یافته است».

نیروهای دمکراتیک سوریه، ائتلافی از شبه‌نظامیان کرد و عرب آن کشور است. یگان‌های مدافع خلق، شبه‌نظامیان کرد، هسته‌ اصلی این گروه را تشکیل می‌دهند. با وجود حمایت آمریکا و ائتلاف از این گروه، آنکارا بارها به این حمایت‌ها اعتراض کرده‌است. ترکیه، بر خلاف واشینگتن، شبه‌نظامیان کرد سوریه را شاخه‌ای از «حزب کارگران کردستان»، پ‌ک‌ک، و یک «گروه تروریستی» می‌داند. بین دو طرف در مناطق مرزی سوریه و ترکیه تنش‌ها و درگیری‌هایی نیز رخ داده‌است.

توئیتر، کاخ سفید، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG