لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

نیروهای دموکراتیک سوریه از شکست کامل داعش خبر داد


نمایی از روستای باغوز در جنوب سوریه که نیروهای دموکراتیک سوریه می گویند آخرین بازمانده‌های گروه داعش در سوریه را در نبرد در این منطقه شکست داده‌اند
نمایی از روستای باغوز در جنوب سوریه که نیروهای دموکراتیک سوریه می گویند آخرین بازمانده‌های گروه داعش در سوریه را در نبرد در این منطقه شکست داده‌اند

ساعاتی پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از شکست کامل داعش خبر داد، «نیروهای دموکراتیک سوریه» صبح شنبه دوم فروردین اعلام کردند که نبردها در روستای باغوز، در جنوب سوریه، پایان یافته و با «پاکسازی کامل» بقایای داعش در این روستا، «حکمرانی به اصطلاح خلافت اسلامی پایان یافته است».

مصطفی بالی، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه، در پیامی توئیتری ضمن اعلام این خبر نوشت که داعش صد درصد زمین‌هایش را از دست داده و شکست خورده است.

آقای بالی شامگاه جمعه و اندکی پس از سخنان دونالد ترامپ گفته بود که نبردهایی در روستای باغوز با آخرین بقایای داعش در جریان است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران اعلام کرد که داعش دیگر هیچ منطقه‌ای را در اختیار ندارد.

دونالد ترامپ دو نقشه را به خبرنگاران نشان داد که یکی وضعیت استقرار گروه داعش در سوریه را قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ نشان می‌داد و دیگری وضعیت امروز را به تصویر می‌کشید.

آقای ترامپ از محو نقطه‌های قرمز در نقشه را که به معنای شکست حکمرانی داعش در خاک سوریه بود موفقیت دولت خود در مبارزه با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» توصیف کرد.

گروه موسوم به «حکومت اسلامی» از سال ۲۰۱۴ میلادی با انجام حملاتی گسترده در عراق و سوریه بخش‌هایی از این دو کشور را به تصرف خود درآورد و در آنها «خلافت اسلامی» اعلام کرد.

آمریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی ائتلافی جهانی برای مقابله با این گروه تشکیل داد و از جمله با پشتیبانی هوایی، به نیروهای دموکراتیک سوریه کمک کرد که داعش را از شمال شرق سوریه و جنوب دره فرات بیرون برانند.

از سوی دیگر ایران و روسیه که دو متحد اصلی بشار اسد در جنگ سوریه محسوب می‌شوند نیز شکست داعش را نتیجه عملیات خود توصیف کرده‌اند.

بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل، روز جمعه با اشاره به اینکه داعش هنوز در کشورش به طور کامل نابود نشده گفت: «این حکومت سوریه بود که با پشتیبانی روسیه و ایران با داعش جنگید، نه ایالات متحده.»

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، سال گذشته با نوشتن نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، از «پایان سیطره» گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه و عراق خبر داده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی تصریح کرده است گروه داعش اکنون هیچ زمینی را در عراق و سوریه در کنترل ندارد اما حملات گاه به گاه داعش در هر دو کشور و همچنین در مناطق دیگر جهان، به ویژه افغانستان و صحرای سینا، ادامه دارد.

منابع: آسوشیتدپرس، رویترز، اسپوتنیک و رادیو فردا /آ.ن /ج
XS
SM
MD
LG