لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

دیدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با بشار اسد


دیدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با رئیس جمهور سوریه در مهر ماه سال گذشته
دیدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با رئیس جمهور سوریه در مهر ماه سال گذشته

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران که به دمشق سفر کرده است، شامگاه دوشنبه ۲۷ اسفند، با بشار اسد، رئیس جمهور، این کشور دیدار کرد.

براساس گزارش شبکه العالم، شبکه عربی زبان تلویزیون ایران، دراین دیدار وزیر دفاع عراق و شماری از فرماندهان نظامی دو کشور نیز حضور داشتند.

براساس این گزارش، بشار اسد در این دیدار گفت: «دیدار با هیئت های نظامی ایران و عراق بیانگر این است که صحنه نبرد و دشمن همه ما مشترک است».

یکی از اهداف سفر محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، شرکت در اجلاس سه جانبه رؤسای ستاد کل نیرو‌های مسلح کشور‌های ایران، عراق و سوریه اعلام شده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در مهر ماه سال گذشته نیز به سوریه سفر کرده بود.

آقای باقری عصر روز دوشنبه همچنین از منطقه دیرالزور بازدید کرد.

گروه داعش در پی شکست‌های پیاپی مجبور شد در امتداد رود فرات به سمت جنوب شرق عقب‌نشینی کند و محدوده‌ای که چندی است همچنان تحت کنترل این گروه باقی مانده شامل نواره‌ای از چند شهر و روستا در استان دیرالزور سوریه است.

این نواره که در قسمت‌های پایانی نزدیک شدن فرات به مرز سوریه با عراق قرار گرفته دو شهر هجین و البوکمال را در خود جای داده‌است. البوکمال همان محلی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مهرماه امسال اعلام کرد با شش فروند موشک «مقر سرکردگان» حمله مرگبار اهواز را در آن هدف قرار داده‌است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با وزرای دفاع سوریه و عراق خواستار خروج نیروهای آمریکایی از سوریه شد.

در آذر ماه گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد نیروهای کشورش را از سوریه خارج می‌کند، چراکه نبرد با داعش به نقطه پایانی رسیده و کشورهای دیگر در منطقه می‌توانند به پاکسازی باقی‌مانده این گروه ادامه دهند.

با این حال روزنامه وال‌استریت‌جورنال گزارش داده بود که مذاکرات بین ایالات متحده، هم‌پیمانان اروپایی واشینگتن و ترکیه، برای ضمانت‌های امنیتی به شبه‌نظامیان کرد سوریه و ایجاد یک منطقه حائل در شمال شرق آن کشور، «شکست خورده‌است».

به گفته وال‌استریت‌جورنال شکست مذاکرات، وزارت دفاع ایالات متحده را به‌سوی حفظ هزار تن از نیروهای نظامی و پرسنل آمریکایی در سوریه سوق داده‌است.

وزارت دفاع ایالات متحده اما این گزارش را رد کرده و می‌گوید تغییری در روند خروج نیروها از سوریه، آن‌طور که در نهایت دستور داده شده، رخ نداده‌است.

آقای باقری روز یک شنبه و در بدو ورود به سوریه نیز گفته بود که نیروهای خارجی باید منطقه ادلب و منطقه شرق فرات در سوریه را ترک کنند.

ادلب در شمال غربی سوریه اساسا در کنترل گروه تندرو هیئت تحریر شام است. ادلب یکی از نقاطی است که روسیه و ترکیه با برقراری نوعی آتش بس آنرا جز مناطق امن اعلام کرده اند. در سالهای اخیر ترکیه در بخش های شمالی این منطقه که هم مرز آن کشور است نیرو مستقر کرده است.

جمهوری اسلامی به‌جز اعزام نیروهای نظامی‌اش به سوریه، شبه‌نظامیانی شامل شهروندان سوری، افغان، پاکستانی و برخی دیگر از کشورها را نیز تحت عناوینی چون «گردان‌های زینبیون» و «گردان‌های فاطمیون» سازمان‌دهی کرده است.

پیش از این مقامات روسیه چندین بار از لزوم خروج نیروهای ایرانی از سوریه سخن گفته‌اند.

در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه، نهم اسفندماه و یک روز پس از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به مسکو و دیدار با برای مذاکره درباره «مقابله با تلاش‌های ایران برای تثبیت نظامی در سوریه»، در سخنانی تشکیل یک کارگروه برای خروج همه نیروهای خارجی از خاک سوریه را تایید کرده بود.

مقامات جمهوری اسلامی خروج این نیروها را منوط به نظر حکومت سوریه کرده‌اند.

با استفاده از شبکه تلویزیونی العالم، خبرگزاری‌های فارس، ایرنا و رویترز و رادیو فردا / ا.م / خ
XS
SM
MD
LG