لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

ترامپ: صد در صد مناطق تحت کنترل داعش در عراق و سوریه آزاد شده‌‌است


«نیروهای دموکراتیک سوریه» که از متحدان اصلی ائتلاف در نبردها علیه گروه «حکومت اسلامی» در سوریه هستند، صبح شنبه دوم فروردین اعلام کردند «حکمرانی به اصطلاح خلافت اسلامی پایان یافته است».
«نیروهای دموکراتیک سوریه» که از متحدان اصلی ائتلاف در نبردها علیه گروه «حکومت اسلامی» در سوریه هستند، صبح شنبه دوم فروردین اعلام کردند «حکمرانی به اصطلاح خلافت اسلامی پایان یافته است».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده سوم فروردین ماه در بیانیه‌ای گفته است ایالات متحده، همراه ائتلاف جهانی برای مقابله با داعش، از جمله نیروهای امنیتی عراق و نیروهای دمکراتیک سوریه، «تمامی مناطق تحت کنترل داعش در عراق و سوریه را، صد در صد از حضور “خلافت” آزاد کرده‌است».

دونالد ترامپ در این بیانیه که کاخ سفید آن را منتشر کرده، می‌گوید پاکسازی گروه حکومت اسلامی از مناطقی که تحت کنترل داشت «گواه دیگری بر دیدگاه‌های جعلی این گروه است، گروهی که در تلاش است سابقه خود در وحشیگری، از جمله اعدام‌های خشونت‌بار، استفاده از کودکان به‌عنوان سرباز، آزار جنسی و قتل زنان و کودکان، را مشروع جلوه دهد».

آقای ترامپ خطاب به «تمامی جوانانی که تبلیغات اینرنتی داعش را باور می‌کنند» گفته «اگر به آن‌ها بپیوندید، می‌میرید. به‌جای آن، به داشتن یک زندگی فوق‌العاده فکر کنید».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در بخش دیگری از این بیانیه خود گفته کشورش همچنان «هوشیاری خود را حفظ خواهد کرد» و اقدامات ضدتروریستی بین‌الملی «برای مقابله با داعش، تا زمانی که به طور کامل در تمام نقاطی که مشغول عملیات است، نابود شود» ادامه خواهد داشت.

«نیروهای دموکراتیک سوریه» که از متحدان اصلی ائتلاف در نبردها علیه گروه «حکومت اسلامی» در سوریه هستند، صبح شنبه دوم فروردین اعلام کردند که نبردها در روستای باغوز، در سوریه، پایان یافته و با «پاکسازی کامل» بقایای داعش در این روستا، «حکمرانی به اصطلاح خلافت اسلامی پایان یافته است».

باغوز واپسین نقطه‌ای بود که نبردها علیه داعش در آن جریان داشت. اواخر اسفند گروه «نیروهای دمکراتیک» موفق شده بود اردوگاه «حکومت اسلامی» در این روستا را به تصرف خود در آورده و شماری از باقی‌مانده‌های نفرات داعش را اسیر کند.

ساعاتی پس از انتشار بیانیه‌ دونالد ترامپ، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز در حساب کاربری خود در توئیتر به ارتش ایالات متحده، شبه‌نظامیان نیروهای دمکراتیک سوریه و ائتلاف به رهبری واشینگتن تبریک گفت.

گروه حکومت اسلامی در اوج قدرت در سال‌ ۲۰۱۴ مناطق گسترده‌ای از سوریه و عراق را به تصرف خود درآورد.

در سال ۱۳۹۴ باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، دستور به ایجاد ائتلاف و انجام عملیات برای مقابله با حکومت اسلامی داد. در مهر ماه همان سال وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت عملیات نظامی هوایی آن کشور و متحدانش علیه گروه «حکومت اسلامی» در سوریه آغاز شده‌است.

در آذر ماه ۱۳۹۶ نخست‌وزیر وقت عراق از پایان نبردها در کشورش علیه داعش خبر داد و گفت «تمام بخش‌های مرز عراق و سوریه تحت کنترل نیروهای ماست. به همین دلیل من پایان جنگ علیه داعش را اعلان می‌کنم».

با وجود اعلام خبر پایان پاکسازی سوریه و عراق از گروه حکومت اسلامی، همچنان بسیاری از تحلیل‌گران و نیز مقام‌های امنیتی و نظامی آمریکا، در مورد احتمال احیای این گروه هشدار داده‌اند.

ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا، در بهمن ماه سال پیش در نشست پرسش و پاسخ مجلس سنا گفته بود: این گروه تندرو هنوز رهبران، پیکارجویان و امکانات خود را حفظ کرده و می‌تواند شورش تهدیدآمیز دیگری را آغاز کند. این سخنان پس از آن مطرح شد که رئیس‌جمهوری آمریکا دستور خروج نیروهای کشورش از سوریه را صادر کرد.

واشینگتن در نهایت اعلام کرد ۴۰۰ تن از نیروهای نظامی ایالات متحده در سوریه باقی خواهند ماند.

دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، نیز روز نهم بهمن ماه سال پیش گفته بود گروه موسوم به حکومت اسلامی «همچنان فرماندهی هزاران نیرو در عراق و سوریه را برعهده دارد، از هشت شاخه و بیش از ده شبکه در سراسر جهان حفاظت می‌کند».

موضوع دیگری که در مورد آن هشدار داده شده، مسئله تنش‌ها و درگیری‌های احتمالی بین ترکیه و شبه‌نظامیان کرد سوریه است؛ یعنی همان گروهی که هسته اصلی «نیروهای دمکراتیک سوریه» در نبردها علیه داعش را تشکیل داده‌است.

مسئله دیگر چالش‌های موجود در مورد صدها تن از نفرات خارجی به اسارت‌گرفته‌شده گروه حکومت اسلامی‌ست که هنوز مشخص نیست آیا در کشور خود محاکمه خواهند شد یا اساسا این کشورها جلوی بازگشت آن‌ها را خواهند گرفت.

کاخ سفید، توئیتر، اکسیوس، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG