لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

دولت اسرائیل هر گونه نقش در جاسوسی کمپانی اسرائیلی از افراد را تکذیب کرد


یک وزیر اسرائیلی «هر گونه مشارکت یا نقش دولت این کشور» در اقدام یک کمپانی اسرائیلی در کمک به جاسوسی از روزنامه‌نگاران، مخالفان سیاسی، وکلا و دیپلمات‌ها را «تکذیب کرد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، زئب الکین، وزیر عضو کابینه امنیتی اسرائیل، روز جمعه، دهم آبان در گفت‌وگو با یک ایستگاه رادیویی تل‌آویو، گفت اگر کسی کار غیرقانونی کرده، باید منتظر محاکمه باشد.

وی افزود: «شرکت متهم به این کار، خصوصی است که از توانایی‌هایی که اسرائیل دارد استفاده کرده...، اما دولت اسرائیل در آن نقشی نداشته است و هر کسی این را می‌فهمد.»

شرکت واتس‌اپ روز سه‌شنبه، هفتم آبان اعلام کرد که یک تحقیقات داخلی را تکمیل کرد مبنی بر این که کمپانی ان‌اس‌او به سازمان‌های جاسوسی کشورهای مختلف کمک کرده تا با هک تلفن همراه روزنامه‌نگاران، مخالفان سیاسی و دیپلمات‌ها و حتی مقامات ارشد خود این دولت‌ها، به جاسوسی از آنها اقدام کنند.

واتس‌اپ در این تحقیق به جاسوسی دست‌کم از یک‌هزار و چهار صد نفر، تنها در فاصله ۱۳ روز میان بیست و نهم آوریل تا دهم ماه مه امسال، پی برد و این افراد را از این امر آگاه کرد.

واتس‌اپ که متعلق به کمپانی فیس‌بوک است، تاکید کرد که شکایت از ان‌اس‌او را به دادگاه فدرال در کالیفرنیا ارائه کرده است.

این نخستین بار است که واتس‌اپ علیه یک کمپانی خصوصی به دلیل حمله سایبری از این نوع، به اقدام قانونی متوسل می‌شود.

پیشتر چند بار در جهان اتهامات مشابهی در مورد این شرکت اسرائیلی مطرح بود اما این نخستین بار است که واتس‌اپ آن را تایید می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه هفته گذشته گزارش داد که پیش از تاریخ مورد نظر واتس‌اپ تلفن همراه مقامات ارشد در بسیاری از کشورهای متحد آمریکا که از پیام‌رسان واتس‌اپ استفاده کرده بودند، هک شد و هدف استراق سمع بود.

منابع آگاه از ماجرا به رویترز گفتند، برخی از افرادی که هدف هک واقع شدند، در آمریکا، مکزیک، امارات، بحرین، پاکستان و هند بودند. هر چند که این خبرگزاری تاکید کرد قادر به تایید درستی آن نیست.

اما به نوشته رویترز، در هند که بیش از ۴۰۰ میلیون تن کاربر واتس‌اپ هستند، افرادی هدف قرار گرفتن خود را تایید کردند.

دولت هند که با اسرائیل هم مناسبات نزدیکی دارد، از لطمه به حقوق مردم خود ابراز نگرانی کرده و از واتس‌اپ خواسته بود در این باره توضیح دهد.

کمپانی اسرائیلی ان‌اس‌او در واکنش گفت که اتهامات را «قاطعانه» رد می‌کند و از خود در دادگاه دفاع خواهد کرد.

یک کمیته دولتی در اسرائیل که زیر نظر وزارتخانه‌هایی مانند دفاع و خارجه است، باید معاملات حساس شرکت‌های اسرائیلی با عوامل خارجی را تایید کند اما معلوم نیست این امر شامل معاملات ان‌اس‌او با سازمان‌های جاسوسی کشورهای معین شده است یا نه.

پیام‌رسان واتس‌اپ بیش از ۱.۵ میلیارد در جهان کاربر دارد و مصطلح است که به دلیل شیوه رمزنگاری، از سطح امنیتی بالا برخوردار است و نمی‌گذارد که تماس‌ها برای طرف سوم قابل شنود باشد.

اما یک گزارش فایننشال تایمز در بهار امسال در این خصوص که چگونه نرم‌افزار این شرکت تماس‌ها و حساب‌های کاربری را هک می‌کند، منتشر شد.

نه تنها باز کردن یک لینک ساده ارسالی، بلکه حتی یک تماس بی‌پاسخ روی گوشی، جاسوس‌افزار را نصب می‌کند.

ان‌اس‌او در واکنش به آن گزارش تایید کرد که نرم‌افزارهای تولیدی انحصاری خود را به حکومت‌هایی که مشتری‌اش هستند، می‌فروشد تا به آنها در «مبارزه با ترور و تبهکاری مانند کودک‌آزاری» کمک کند، اما دخالت مستقیم خود را رد کرد.

این در حالی است که روزنامه اسرائیلی هاآرتص تاکید کرده که استدلال ان‌اس‌او دقیق نیست و نرم‌افزار این شرکت نه تنها در گذشته، بلکه احتمالا در حال حاضر نیز علیه فعالان حقوق بشر و دیگر گروه‌ها به کار می‌رود.

ان‌اس‌او در سال ۲۰۱۶ تنها یک‌صد میلیون دلار درآمد داشت، اما ارزش سهام آن در سال ۲۰۱۹ به هشت‌صد میلیون دلار رسیده است.

XS
SM
MD
LG