لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند بخت برای تشکیل دولت تازه با نتانیاهو است


ناتنیاهو بامداد چهارشنبه در میان هوادارانش
ناتنیاهو بامداد چهارشنبه در میان هوادارانش

برآورد رسانه‌های اسرائیل از آمار انتخابات پارلمانی حاکی‌ست بنیامین نتانیاهو بیشترین بخت را برای تشکیل دولت دارد و راه او برای رسیدن به پست نخست‌وزیری برای پنجمین بار، هموار است.

وب‌سایت کنست و کانال ۱۲ اسرائیل می‌گویند ۹۵ درصد آرای شمارش‌شده نشان می‌دهد که حزب لیکود به رهبری آقای نتانیاهو در رقابتی نزدیک با ائتلاف اصلی رقیب، یعنی «آبی-سفید» قرار دارد و هر دو تا کنون ۳۵ کرسی را از آن خود کرده‌اند.

رویترز می‌گوید هرچند هیچ یک از احزاب -همان طور که در گذشته نیز اتفاق افتاده- نمی‌تواند اکثریت ۱۲۰ کرسی پارلمان اسرائیل را از آن خود کنند، اما نتایج حاکی‌ست بخت برای ائتلاف و تشکیل دولت با راست‌گراها و نتانیاهو است.

روزنامه تایمز اسرائیل بنا بر ۹۷ درصد آرای شمارش‌شده می‌گوید هر دو رقیب اصلی ۳۵ کرسی به دست آورده‌اند، اما «نتانیاهو راه همواری برای تشکیل دولت دارد».

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز گزارش مشابهی از شمار کرسی‌ها منتشر کرده‌است، هرچند این روزنامه نیز تاکید کرده احزاب و تشکل‌های راست‌گرا برای تشکیل دولت «به روشنی در موقعیت بهتری» قرار دارند تا تشکل‌های چپ و میانه.

بنیامین نتانیاهو، رهبر ۶۹ ساله حزب لیکود، یک دوره در دهه ۹۰ میلادی نخست‌وزیر بود و در ده سال اخیر نیز سه دوره پیاپی، این مقام را در دست داشت. این بار هم سخت در رقابت است تا پست نخست‌وزیری را حفظ کند.

ژنرال‌ بنی گانتز، ژنرال موشه یعلون و ژنرال گابی اشکنازی، که هر سه پیشتر رئیس ستاد ارتش بوده‌اند در کنار یائیر لاپید، رهبر حزب «آینده‌ای هست» از دو ماه پیش ائتلاف «آبی-سفید» را تشکیل دادند و نتانیاهو را به چالش کشیدند.

خبرگزاری فرانسه پیشاپیش رای‌گیری از «اتهامات فساد» علیه نتانیاهو، که نخست‌وزیر اسرائیل آن‌ها را «تصفیه حساب» سیاسی توصیف کرده، وضعیت اقتصادی، الحاق سرزمین‌های فلسطینی بیشتر به خاک اسرائیل و موارد دیگر به‌عنوان موضوعات مهم کارزار انتخاباتی نام برده بود.

خبرگزاری فرانسه از منتقدان آقای نتانیاهو نقل کرده که او سیاست‌های «پوپولیستی» و «تفرقه‌برانگیزی» را به کار می‌بندد که نتیجه آن اهریمنی جلوه‌دادن عرب‌ها و سایر اقلیت‌های ساکن در خاک اسرائیل است.

نتانیاهو وعده داده مناطق فلسطینی بیشتری را به خاک اسرائیل الحاق کند، رقبای خود را در تامین امنیت اسرائیل «ضعیف» توصیف کرده و می‌گوید بنی گانتز قصد دارد با احزاب سیاسی عربی-اسرائیلی ائتلاف کند.

بنی گانتز گفته قصد ائتلاف با احزاب سیاسی عربی را ندارد. او در عین حال گفته بود قادر است «زخم‌هایی» را که سیاست‌های بنیامین نتانیاهو در جامعه اسرائیل ایجاد کرده «التیام دهد».

عرب‌های اسرائیلی حدود ۱۷.۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

روزنامه هاآرتص گزارش داده‌است که حضور اعراب در انتخابات امسال «به‌طور بی‌سابقه‌ای» کاهش یافته‌است.

انتظار می‌رود نتایج رسمی انتخابات روز چهارشنبه اعلام شود.

هاآرتص، تایمز اسرائیل، رویترز، خبرگزاری فرانسه، گزارش‌های رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG