لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

رای‌گیری در انتخابات پارلمانی اسرائیل آغاز شد


شهروندی از کنار پوسترهای نتانیاهو (چپ) و رقبایش می‌گذرد
شهروندی از کنار پوسترهای نتانیاهو (چپ) و رقبایش می‌گذرد

شهروندان اسرائیلی برای شرکت در انتخابات پارلمانی آن کشور که این روزها خبرهای زیادی را به خود اختصاص داده، راهی حوزه‌های رای‌گیری شدند.

این رای‌گیری مشخص خواهد کرد آیا بنیامین نتانیاهو، سیاستمداری که سال‌هاست پست نخست‌وزیری اسرائیل را برعهده دارد، همچنان قادر خواهد بود دولت را هدایت کند یا نه.

حوزه‌ها از ساعت هفت صبح به وقت اسرائیل (هشت و نیم تهران) اخذ رای را آغاز کرده‌اند. رای‌گیری تا ساعت ۱۰ شب (۲۳ و ۳۰ دقیقه تهران) ادامه خواهد داشت.

نتایج اولیه احتمالا اندکی پس از پایان رای‌گیری منتشر خواهند شد.

انتظار می‌رود نتایج رسمی رای‌گیری در روز ۱۰ آوریل/۲۱ فروردین ماه اعلام شود.

کارزار انتخاباتی نتانیاهو تحت تاثیر موجی از اتهام‌های مربوط به فساد قرار گرفته‌است. آقای نتانیاهو در تلاش برای دستیابی به پست نخست‌وزیری برای پنجمین بار است.

رقبای اصلی او که انتخابات را برای نخست‌وزیر فعلی چالش‌برانگیز کرده‌اند، بنی گانتز، فرمانده پیشین ارتش اسرائیل، و یائیر لاپید، رهبران ائتلافی موسوم به «آبی- سفید» هستند.

این ائتلاف دو ماه پیش از هم‌پیمانی حزبی تازه تاسیس به نام «استحکام اسرائیل» و حزب «آینده‌ای هست» (یش آتید) تشکیل، و بلافاصله تبدیل به به رقیبی پرقدرت برای حزب حاکم لیکود شد.

تازه‌ترین نظرسنجی‌های پیش از انتخابات که نتایج آن روز ۱۶ فروردین منتشر شد، حاکی از تساوی شمار کرسی‌های لیکود با ائتلاف آبی-سفید، یا برتری اندک این ائتلاف نسبت به لیکود بود. انجام نظرسنجی‌های بیش‌تر تا روز انتخابات ممنوع است.

دو روز مانده به انتخابات پارلمانی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، ارزیابی کرد که رقبا برنده انتخابات خواهند بود. با این حال شماری از تحلیلگران رسانه‌های اسرائیل می‌گویند این اظهارات احتمالا برای کشاندن هر چه بیش‌تر حامیان لیکود و راستگرایان پای صندوق‌های رای بیان شده است.

در عین حال حتی اگر ائتلاف رقیب بتواند با اقبال بهتری روبه‌رو شود، آقای نتانیاهو همچنان از بخت بالایی برای ائتلاف با احزاب راست‌گرای کوچک‌تر و تشکیل دولت برخوردار است.

رویترز، اسوشیتدپرس، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG