لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

وزیر دفاع اسرائیل در اعتراض به نتانیاهو و تحولات غزه استعفا کرد


آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، روز چهارشنبه، ۲۳ آبان‌ماه، در نشست فراکسیون حزب خود، «اسرائیل، خانه ما» در مجلس اسرائیل، ضمن اعلام کناره‌گیری از وزارت دفاع، از پایان هم‌پیمانی حزبش با دولت نتانیاهو خبر داد.

آقای لیبرمن تایید کرد که در اعتراض به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در نحوه اداره عملیات جنگی روزهای گذشته در برابر سازمان‌های مسلح فلسطینی در غزه، از این مقام استعفا می‌کند.

به گفته او، «اهمال» و «ضعف» باعث شد که حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی وضع امنیتی جنوب اسرائیل و مردم آن را وخیم کنند و در این شرایط، دولت نمی‌بایست با آتش‌بس نانوشته با این گروه‌ها موافقت می‌کرد.

به اعتقاد آقای لیبرمن، «توان بازدارندگی اسرائیل» با این نحوه اداره عملیات جنگی و توافق با آتش‌بس، ضربه دیده و باید بازسازی شود.

لیبرمن افزود که دولت نتانیاهو تنها به خاطر «آرامش برای یک دوره کوتاه» به قدرت بازدارندگی اسرائیل لطمه زده است.

یک‌شنبه شب این هفته، بعد از آن که یک گروه کوماندوی ویژه اسرائیل برای اجرای یک طرح محرمانه به غزه اعزام شد ولی در ضربه زدن به فرماندهان اصلی شاخه نظامی حماس تا حدی ناکام ماند، سازمان‌های فلسطینی در واکنش، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بیش از ۴۶۰ راکت به اسرائیل شلیک کردند، که این راکت‌اندازی، سنگین‌ترین واکنش اسرائیل در حمله به غزه را در پی آورد.

اما دولت اسرائیل شامگاه سه‌شنبه نشانه های موافقت با آتش‌بس را از خود نشان داد، در حالی که موضع روشن خود را در بیانیه رسمی اعلام نکرد.

در همین حال بنیامین نتانیاهو مورد شدیدترین انتقادهای رهبران اپوزیسیون اسرائیل، از جمله اهود باراک، نخست وزیر و وزیر دفاع پیشین، زیپی لیونی، وزیر خارجه پیشین و یائیر لاپید، رهبر یک حزب اپوزیسیونی قرار گرفته است.

اما شماری از مردم اسرائیل نیز که در روزهای بحران نظامی این هفته در پناهگاه‌ها بودند، از شامگاه سه‌شنبه در شهرهای خود دست به اعتراض زده و نحوه موافقت دولت با آتش‌بس نانوشته را مورد انتقاد قرار دادند.

حماس و طرفداران آن در غزه دستیابی به ‌آتش‌بس را که از نیمه شب سه شنبه برقرار شده، جشن گرفته است.

اما نتانیاهو حدود دو ساعت پیش از استعفای لیبرمن در یک آیین در جنوب کشور گفت: «تصمیمات او به خاطر مسائلی بوده که نمی تواند آن را با مردم در میان بگذارد زیرا مسائل مهم و محرمانه کشوری را نباید فاش کرد.»

تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل از ساعت ها پیش از اعلام کناره‌گیری آقای لیبرمن تاکید داشتند که وضعیت سیاسی جدید از یک سو ممکن است باعث شود که بنیامین نتانیاهو برگزاری یک انتخابات زودهنگام پارلمانی را که مدتی پیش نیز خود احتمال آن را داده بود، اعلام کند ولی ازسوی دیگر، ممکن است نتانیاهو خود تا پایان کار دولتش پست وزارت دفاع را نیز همانند پست وزارت خارجه در دست بگیرد.

در این میان، نفتالی بنت، رهبر حزب «خانه یهود» یک تشکل سیاسی راست‌گرای دیگر که هم‌پیمان دولت نتانیاهو بوده است، اعلام کرد که گرفتن پست وزارت دفاع را «حق» خود می‌داند.

با وجود این، احتمال واگذاری پست وزارت دفاع به ژنرال ذخیره یوآو گالانت، که در حال حاضر وزیر مسکن است، در گمانه‌زنی رسانه ها مطرح است.

توافق محرمانه میان آویگدور لیبرمن در بهار دو سال و نیم پیش، با بنیامین نتانیاهو برای انتصاب او به وزارت دفاع، که باعث برکناری غافلگیرکننده ژنرال موشه یعلون از این مقام شد، ژنرال یعلون را شدیدا ناخشنود کرد و او از حزب لیکود نیز کناره گیری کرد و از آن زمان، به یکی از جدی‌ترین منتقدان نتانیاهو مبدل شده است.

لیبرمن در بسیاری از دولت های پیشین اسرائیل نیز پست هایی مانند وزارت خارجه را داشت، اما این اولین بار بود که او به وزارت دفاع رسیده بود.

آقای لیبرمن، ۶۰ ساله، زاده جمهوری های شوروی پیشین که روسی زبان مادری او است، در تحقق هدف خود برای رسیدن به مقام نخست وزیری ناکام بوده است.

او در نزدیکی اسرائیل به روسیه و تفاهم های سه سال پیش در حملات نظامی متعدد اسرائیل به سوریه برای ضربه به آن چه «اهداف ایرانی و همپیمانانش» نامیده می شد، سهم زیادی داشت.

XS
SM
MD
LG