لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

واکنش وزیر اسرائیلی به اتهام ارتباط کشورش با حمله اهواز


در پی اظهار نظر برخی از مقامات جمهوری اسلامی در مورد دست داشتن اسرائیل در حمله اهواز، وزیر اطلاعات این کشور به ایران «هشدار» داد که اگر به اسرائیل حمله کند، «پاسخی سخت» خواهد گرفت.

به گزارش جروزالم پست، ییسرائل کاتز، وزیر ارشد حزب حاکم لیکود، این سخنان را روز سه‌شنبه، سوم مهرماه، بیان کرد.

وزیر سرپرست سرویس های اطلاعاتی اسرائیل افزود که کشورش در «انفجار ایران» دست نداشته، اما «سوگند می‌خوریم» اگر ایران به ما حمله کند «با همه توان پاسخ می‌دهیم».

حمله افراد مسلح در روز شنبه، ۳۱ شهریور، در رژه سالروز جنگ ایران و عراق در مرکز استان خوزستان، دست‌کم ۲۴ کشته وده‌ها زخمی برجای نهاد.

ایران ابتدا اعلام کرد که چهار «تروریست» عامل حمله کشته شدند، اما وزارت اطلاعات ایران بعدا مهاجمان را پنج نفر دانست.

در حالی که گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت حمله را عهده دار شده و روزنامه «جوان» نزدیک به سپاه پاسداران نیز این ادعا را قرین به واقعیت دانسته، مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران عمدتا به نقش عربستان و امارات متحده عربی و نیز نقش «حمایتی» آمریکا در این رخداد اشاره کرده اند.

با وجود این، ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح ایران، نیز روز شنبه در دو اظهار نظر گفت که آنها «وابسته به سرویس های اطلاعاتی آمریکا و موساد هستند» و «رد پای رژیم صهیونیستی» (اسرائیل) هم دیده می‌شود.

علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت، اسرائیل هم در حادثه اهواز «کاملا فعال بوده است».

جواد کریمی قدوسی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با ایسنا آن چه را «مثلت غربی-عبری-عربی» نامید «منشاء اصلی حادثه تروریستی اهواز» معرفی کرد.

اتهامات به اسرائیل در حالی بود که تا پیش از اظهارات روز سه‌شنبه وزیر اطلاعات اسرائیل، مقامات رسمی این کشور نسبت به رخداد اهواز سخنی نگفته بودند.

پیش از اسرائیل، آمریکا، عربستان و امارات در روزهای گذشته در بیانیه هایی دخالت در حمله اهواز را رد کردند؛ نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، به سران ایران توصیه کرد که عملکرد خود را «در آینه ببینند».

به نوشته جروزالم پست، وزیر اطلاعات اسرائیل سه‌شنبه همچنین گفت که «رژیم آیت‌الله‌ها در ایران به زودی ناپدید خواهد شد».

جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته با ندای «نابودی اسرائیل»، و اسرائیل با «حیاتی» دانستن «خطر ایران» در یک دهه اخیر، دو دشمن سرسخت منطقه بوده‌اند.

دشمنی اسرائیل و ایران در سال های گذشته به اوج و ابعاد تازه ای رسیده است؛ اسرائیل «بیش از نیم تن» اسناد آرشیو هسته ای ایران را سرقت کرده؛ در ۱۹ ماه گذشته علنا هدف‌های ایرانی در سوریه را بمباران می کند و سه شنبه این هفته نیز دولت اسرائیل به ارتش این کشور برای ادامه حمله به اهداف ایرانی در سوریه «فرمان» داد.

XS
SM
MD
LG