لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

عربستان ادعای ایران درباره حمایت از «مهاجمان به رژه اهواز» را رد کرد


عربستان سعودی روز سه‌شنبه سوم مهر ادعای ایران در مورد حمایت آن کشور از مهاجمان به مراسم رژه روز شنبه در اهواز را رد کرد. در این حمله ۲۵ نفر کشته شدند که نیمی از آنها نفرات سپاه پاسداران بودند.

خبرگزاری دولتی عربستان به نقل از یک مقام وزارت خارجه آن کشور گفت: «عربستان سعودی ادعای ایران در مورد حمایت ما از حادثه‌ای که روز شنبه در ایران روی داد را رد کرده و محکوم می‌کند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران روز دوشنبه گفت که «دست عوامل حمله اهواز در جیب سعودی و امارات است» و وعده داد که ایران آنهایی را که در پشت این حمله بودند «به شدت مجازات خواهد کرد».

معاون فرمانده سپاه پاسداران نیز آمریکا و اسرائیل را به دخالت در این حمله متهم کرد و گفت آنها با عواقب ویرانگری روبرو خواهند شد.

ایران و عربستان دو قدرت بزرگ منطقه‌ای و تولیدکننده بزرگ نفت، بر سر گسترش نفوذ خود در خاورمیانه به شدت رقابت دارند و در لبنان، سوریه، یمن و عراق از جناح‌های رقیب حمایت می‌کنند.

در مراسم رژه نظامی به مناسبت سالروز آغاز جنگ ایران و عراق در شهر اهواز تعدادی مهاجم مسلح به سوی جایگاه مسئولین و نیروهای نظامی که در حال رژه بودند آتش گشودند.

جیم متیس وزیر دفاع آمریکا نیز روز دوشنبه ادعای ایران در مورد دخالت ایالات متحده در این حمله را «مسخره» توصیف و تهدیدهای ایران را رد کرد.

یک مقام ارشد دولت امارات متحده عربی نیز قبلا اتهام مربوط به دخالت آن کشور در این حمله را رد کرده بود.

خبرگزاری نیمه دولتی فارس روز سه‌شنبه ویدئویی منتشر کرد که در آن تهدید می‌کند ایران ممکن است به اسرائیل و عربستان سعودی حمله موشکی بکند.

در ویدئوی اولیه شهرهای بیت‌المقدس (اورشلیم) و ریاض در حالی که هدف حمله قرار گرفته‌اند نمایش داده می‌شد. ولی خبرگزاری فارس به فاصله کوتاهی این ویدئو را تغییر داد و در نسخه بعدی نام شهرهایی که هدف حمله قرار خواهند گرفت مشخص نشده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG