لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

نتانیاهو دعوت به حمایت از دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی را «رد کرد»


رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند که نخست وزیر این کشور از ابراز حمایت از دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی خودداری کرده است تا این امر «به سابقه‌ای برای تعاملات آتی با ایران مبدل نشود».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در حالی که کره جنوبی از این کشور خواسته بود که از دیدار رهبران آمریکا- کره شمالی پشتیبانی کند، دولت بنیامین نتانیاهو درخواست دولت سئول را رد کرده است.

قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه، ۲۲ خردادماه، با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور برای نخستین بار دیدار کند.

ملاقات رئیس جمهوری آمریکا با رهبر کره شمالی، فارغ از دستاوردهایی که می تواند داشته باشد، از هم اکنون به عنوان رویدادی «تاریخی» در جهان ارزیابی می‌شود.

کره جنوبی برای تحقق دیدار ترامپ – اون به سختی تلاش کرده و ماه گذشته که رئیس جمهوری آمریکا با نوشتن نامه به رهبر کره شمالی، دیدار را لغو کرد، تلاش های چشمگیر سئول و ارتباط هایش با کره شمالی و آمریکا در تغییر این تصمیم نقش مهمی ایفا کرد.

اسرائیل در حالی از تایید دیدار ترامپ- اون خودداری کرده که آمریکا را مهم‌ترین هم‌پیمان خود در جهان می نامد و معمولا از سیاست ها و عملکرد واشینگتن، از آغاز روی کار آمدن دونالد ترامپ، فعالانه حمایت می کند.

رادیوی ارتش اسرائیل اما روز پنج‌شنبه، ۱۷ خرداد، گزارش داد که دولت نتانیاهو درخواست کره جنوبی، دوست نزدیک آمریکا و اسرائیل را برای ابراز حمایت از دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی، «مودبانه» رد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز که در روزهای اخیر با هدف جلب حمایت سه قدرت اروپایی در سفر بود، در نشست خبری سه‌شنبه در پاریس، در پاسخ به این پرسش که در خصوص دیدار ترامپ- اون چه موضعی دارد گفت: «عاری‌سازی یک کشور از سلاح هسته ای برای من کافی بود.»

به نوشته بخش انگلیسی تایمز اسرائیل، اشاره نتانیاهو ظاهرا به برجام، توافق قدرت های جهانی با ایران بود، که وی آن را در سفر اروپایی اش همچنان «توافقی بسیار بد» نامید، اما در همین حال تاکید کرد که برجام دیگر «مرده است» و «بیرون رفتن آمریکا از برجام آن را از بین برده و او نیازی ندیده که حتی از رهبران اروپا بخواهد مانند آمریکا از این توافق خارج شوند».

آقای نتانیاهو در پاریس افزود: «من تنها به رئیس جمهوری ترامپ می گویم، "موفق باشید" اما بیش از آن چیزی نمی گویم.»

بنیامین نتانیاهو، پس از دیدار روز دوشنبه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز سه شنبه با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، و روز چهارشنبه با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در لندن، روز پنج‌شنبه در سخنرانی در موسسه «مبادلات سیاسی» در پایتخت بریتانیا گفت که با مرگ برجام، شرکت های اروپایی باید میان مراوده با ایران یا آمریکا یکی را انتخاب کنند.

بر اساس گزارش تایمز اسرائیل/ ف. دو.

XS
SM
MD
LG