لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

تظاهرات اتیوپیایی‌های اسرائیل در اعتراض به رفتار «نژادپرستانه»


هزاران اتیوپیایی، به ویژه جوانان این جامعه، از دوشنبه در بزرگراه‌ها و چهار راه‌های اصلی شهرهای بزرگ و کوچک تظاهرات کرده‌اند
هزاران اتیوپیایی، به ویژه جوانان این جامعه، از دوشنبه در بزرگراه‌ها و چهار راه‌های اصلی شهرهای بزرگ و کوچک تظاهرات کرده‌اند

تظاهرات گسترده اتیوپیایی‌های ساکن اسرائیل چهارشنبه دوازدهم تیر برای سومین روز پی در پی در اعتراض به رفتار «نژادپرستانه» و «کشورِ پلیسی» ادامه یافته است.

تظاهرات بسیاری از امور زندگی در اسرائیل، به ویژه در شهرهای مرکزی مانند تل‌آویو را به شدت تحت تاثیر قرار داده و روال عادی امور را به آستانه فلج شدن کشانده است.

اعتراض گسترده پس از آن آغاز شد که یک جوان ۱۸ ساله اتیوپیایی‌تبار به نام سلومون تاکا غروب یکشنبه نهم تیر در پارکی در یکی از شهرک‌های اطراف حیفا در شمال اسرائیل به ضرب گلوله یک افسر پلیس کشته شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل بر اساس شهادت دوستان و خانواده سلومون تاکا، این جوان که با دوستانش به این پارک رفته بود، بدون هشدار پیشاپیش، از سوی افسر یاد شده هدف گلوله قرار گرفت.

افسر ضارب در بازجویی گفته است که همراه خانواده خود برای گذراندن اوقات فراغت به پارک رفته و از سوی این جوانان اتیوپیایی که «سنگ پرانی کرده بودند»، احساس «خطر جانی» کرد و به اسلحه متوسل شد.

ضارب مدعی شده که او پای جوان اتیوپیایی را هدف قرار داد اما گلوله‌ای که به سر سلومون تاکا اصابت کرد، پس از ساعتی به مرگ او در بیمارستان انجامید.

آقای وورکار تاکا پدر سلومون سه‌شنبه در خاکسپاری پیکر پسرش «نیایش» کرد که او «آخرین» جوانی از جامعه اتیوپیایی‌ها باشد که خونش «به ناحق» به زمین ریخته شده ولی افزود که برای دادخواهی خون پسرش مبارزه می‌کند.

آقای تاکا از تظاهرات جاری حمایت کرده و به وبسایت وای.نت گفته است که این واکنش، به او دلگرمی داده است.

هزاران اتیوپیایی، به ویژه جوانان این جامعه، از دوشنبه در بزرگراه‌ها و چهار راه‌های اصلی شهرهای بزرگ و کوچک تظاهرات کرده‌اند که سه شنبه شب تا پاسی از بامداد ادامه یافت و به درگیری‌های گسترده میان آن‌ها و پلیس منجر شد.

تظاهرات چهارشنبه با وجود هشدارهای پلیس و درخواست‌های مصرانه رییس جمهوری و نخست وزیر اسرائیل از اتیوپیایی‌ها برای آرام کردن اعتراض‌ها، ادامه یافت.

بنیامین نتانیاهو در این روز گفت که جامعه بی‌نظمی و حمله به نیروهای پلیس را تحمل نخواهد کرد.

نخست وزیر اسرائیل با وجود این، اتیوپیایی‌ها را «بخش عزیزی از جامعه» نامید و گفت از مرگ سلومون «اندوهگین» شده است.

سایر دولتمردان و فرماندهان پلیس تاکید کرده‌اند که حق اعتراض تظاهرکنندگان «محفوظ» و «محترم» است اما تظاهرات باید بدور از خشونت برگزار شود و سایر مردم باید بتوانند به زندگی عادی ادامه دهند.

نهادهای اسرائیل از دهه شصت در قرن بیستم میلادی تا دوره اخیر، در چند نوبت ده‌ها هزار تن از اتیوپیایی‌هایی موسوم به فالاشمورا به این کشور انتقال دادند و براساس تصمیم سال ۲۰۱۵ دولت نتانیاهو، قرار است گروه دیگری از فالاشموراها در پاییز ۲۰۲۰ به اسرائیل آورده شوند.

تا پاییز ۲۰۱۶ شمار اتیوپیایی‌ها در اسرائیل ۱۴۴ هزار تن بود که ۵۸ هزار تن از آنان از خانواده‌های مهاجر و در خاک اسرائیل بدنیا آمده‌اند.

در حالی که آن‌ها تنها کمتر از دو درصد از ساکنین اسرائیل هستند، اما اعتراض‌شان به رفتارهای «خشن» و «نژادپرستانه»، پس از سال‌ها «خشم نهفته»، تنها از چند سال پیش آشکار شده است.

آن‌ها از جمله علیه دور ریختن خون اتیوپیایی‌هایی که خون داده بودند و یا جدا کردن زنان زائو در زایشگاه‌ها از سایر مادران و یا توقیف‌های پی در پی جوانان این جامعه بدون دلائل مشخص، اعتراض کرده‌اند.

فرماندهان پلیس در گذشته قول بازنگری در رفتار خود با جوانان اتیوپیایی و کاهش شمار بازداشتی‌های آنان را داده بودند اما از تظاهرات روزهای گذشته چنین برمی‌آید که این قول‌ها چندان عملی نشده است.

رسانه‌های اسرائیل در روزهای گذشته با اتیوپیایی‌هایی گفت‌وگو می‌کنند که از دلایل خشم خود از رفتارهای اجتماعی شکایت کرده و یا تشکیلات و نهادهای مختلف را به نداشتن سیاست و اراده‌ برای پایان دادن به تبعیض متهم می‌کنند.

خانم تاری تسما مامای دانش آموخته دانشگاه تل‌‌آویو که در یکی از بیمارستان‌های اسرائیل کار می‌کند به رسانه‌های این کشور گفت که او در این شغل هر روز احساس تبعیض می‌کند و به تازگی یکی از زنان باردار که برای زاییدن به بیمارستان مراجعه کرد، در لحظه‌ای که داشت نوزادش را به دنیا می‌آورد، فریاد می‌زد «نمی‌گذارم که این سیاه به من دست بزند».

بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در میان جامعه اتیوپیایی‌ها تاکید کرده‌اند که با وجود آن‌که در شغل‌های بالایی در ارتش و نهادهای دیگر فعال هستند، هنوز احساس تبعیض و حقارت آنها را نیز مانند سایر اعضای جامعه رها نمی‌کند.

آنها می‌گویند از رفتار حقارت آمیز جامعه با فرزندانشان تنها به خاطر رنگ پوست‌شان، آسوده نیستند.

با وجود این، تظاهرات گسترده روزهای گذشته اتیوپیایی‌تبارها تنها حمایت بخشی از ساکنین اسرائیل را در پی آورده و گروهی نیز به خاطر تاثیرات این تظاهرات بر روال عادی زندگی‌شان، به درگیری با اتیوپیایی‌ها در تظاهرات روی آورده‌اند.

فعالان جامعه اتیوپیایی‌ها تاکید کرده‌اند که اعتراض‌های گسترده را در روزهای آینده نیز ادامه خواهند داد.

XS
SM
MD
LG