لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

«درخواست روسیه از اسرائیل» درباره حملات هوایی آن کشور به سوریه


ولادیمیر پوتین و بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه در مسکو دیدار کردند.
ولادیمیر پوتین و بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه در مسکو دیدار کردند.

ساعاتی پس از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل به مسکو و دیدار و گفت‌وگوی او با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که روسیه از اسرائیل خواسته حملات آتی احتمالی خود در سوریه را در مهلت زمانی بلندتری به آگاهی روسیه برساند.

به گزارش وای.نت، ژنرال والری گراسیموف، رییس ستاد ارتش روسیه، در دیدار با هیئت نظامی همراه نتانیاهو در سفر به مسکو، درخواست آگاه شدن کشورش از حملات اسرائیل در بازه زمانی بلندتر نسبت به گذشته را مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، اسرائیل هنوز به این درخواست پاسخ نداده است.

اسرائیل که به گفته نخست وزیر آن، در سال‌های اخیر «صدها بار» به «اهداف ایران و هم‌پیمانان آن» در سوریه حمله کرده، بر اساس تفاهم‌های نظامی پیشین با روسیه، نیت خود برای آغاز حمله را اندک زمانی کوتاه

پیش از عملی کردن آن، به آگاهی روسیه می‌رساند.

اسرائیل و روسیه از آغاز حضور نظامی روسیه در سوریه در شهریور ۱۳۹۴، خط تماس اضطراری برای هماهنگی در خصوص عملیات اسرائیل در سوریه دارند.

اما روسیه شاکی بود که اسرائیل در شماری از حملات، از جمله در مورد حمله شهریور سال گذشته تنها کمتر از یک دقیقه پیش از آغاز حمله، آن را به آگاهی روسیه رساند.

در آن حمله، یک هواپیمای نظامی روسیه نیز در لاذقیه ساقط شد و ۱۵ خدمه آن شامل خلبانان، کشته شدند.

بنیامین نتانیاهو در سفر پنجشنبه به مسکو بار دیگر از ولادیمیر پوتین به دلیل درک نیازهای امنیتی اسرائیل به گرمی قدردانی کرد.

به گزارش وای.نت، مسئله سامانه دفاع هوایی اس‌۳۰۰ نیز که روسیه آن را بعد از ساقطشدن هواپیمایش به ارتش سوریه داد، در مذاکرات روز پنجشنبه میان هیات‌های اسرائیلی و روسیه در وزارت دفاع مسکو مطرح شد.

سامانه‌های اس‌۳۰۰ در هیچ‌یک از حملات اسرائیل به «اهداف ایران» و حزب‌الله در خاک سوریه، فعال نشده است.

روسیه با وجود این بارها تاکید کرده است که حملات اسرائیل به سوریه باید متوقف شود و حاکمیت دولت دمشق باید محترم شمرده شود.

نتانیاهو و پوتین بیش از ده بار دیگر نیز در سه سال و نیم گذشته دیدار کرده‌اند؛ دیدار پیشین آن‌دو تنها چند هفته پیش در مسکو انجام شده بود.

دیدار این بار دو رهبر، نخستین ملاقات آن‌ها بعد از اقدام هفته گذشته آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات اشغالی سوری جولان بود؛ روسیه سیاست آمریکا را قاطعانه رد کرده است.

ولادیمیر پوتین در دیدار پنجشنبه با بنیامین نتانیاهو فاش کرد که روسیه در یافتن جسد یک سرباز اسرائیلی در لبنان نقش مهمی ایفا کرده است.

جسد سرباز زاخاریا (ذکریا) باومل که در حمله ارتش اسرائیل در سال ۱۳۶۱ به لبنان، همراه با دو سرباز دیگر به نام‌های کاتز و فلدمن در نزدیکی مرز لبنان و سوریه ناپدیده شده بود، در روزهای گذشته به اسرائیل تحویل شد.

وزیر دفاع روسیه نیز در آیینی چکمه و بخشی از لباسی را که متعلق به سرباز باومل بود، به دست نتانیاهو داد.

رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که در هفته‌های گذشته چندین جسد به این کشور انتقال یافت تا معلوم شود که آیا به سربازان ناپدید شده اسرائیلی در لبنان تعلق دارند یا خیر، و تنها هویت جسد زاخاریا باومل تایید شد.

ولادیمیر پوتین به بنیامین نتانیاهو گفت، اکنون خانواده این سرباز قبری دارند که عزاداری کنند و گل بر آن بگذارند.

آقای پوتین همچنین فاش کرد که سوریه در تلاش‌های کشف این جسد دخیل بوده است اما توضیح بیش‌تری نداد.

بنیامین نتانیاهو ساعتی بعد از بازگشت از مسکو نیز در مراسم خاکسپاری جسد سرباز باومل در اورشلیم شرکت کرد

مادر ۹۰ ساله این سرباز و رئوون ریولین، رییس جمهوری و نیز شمار زیادی از مقامات کشوری و لشگری اسرائیل در این آیین حضور داشت.

بر اساس برخی ادعاها که در رسانه‌های اسرائیل نیز بازتاب یافته، از آنجا که جسد باومل در اردوگاه پناهندگان فلسطینی «الیرموک» در سوریه مدفون بوده، و این محل در بخشی از سال‌های جنگ داخلی سوریه در دست داعش بود، احتمال این‌که داعش نیز در این معامله دخیل بوده، مطرح است.

رسانه‌های اسرائیل به نقل از کارشناسان نظامی گزارش دادند که سوریه در کشف جسد سرباز باومل دخیل بوده است.

در زمان حمله ۳۸ سال پیش اسرائیل به لبنان و تا مدت‌ها بعد از آن، سوریه باداشتن بیش از ۴۰ هزار سرباز سوری در لبنان، نفوذی گسترده در این کشور همسایه خود داشت.

یکی از سران اپوزیسیون سوریه پنجشنبه شب به شبکه تلویزیون دولتی «کان» اسرائیل گفت، تنها بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، به اطلاعات واقعی محل جسد سرباز اسرائیلی دسترسی داشته است.

این رهبر اپوزیسیون سوری این احتمال را مطرح کرد که بشار اسد در معامله با اسرائیل، برای بازگرداندن جسد این سرباز به اسرائیل، دخیل بوده است.

دولت و ارتش اسرائیل در مورد معامله احتمالی بر سر دستیابی به جسد سرباز باومل جزییاتی ارائه نکرده و بر «محرمانه بودن» کوشش‌ها تاکید کرده‌اند.

ارتش اسرائیل برای یافتن هر یک از سربازان زنده یا کشته شده خود ده‌ها سال تلاش می‌کند و بازگرداندن بقایای هر جسد بعد از ده‌ها سال نیز برای اسرائیلی‌ها اهمیتی بسزا دارد.

در این میان، مقامات اسرائیل بازگرداندن جسد این سرباز را تنها چند روز پیش از انتخابات این کشور، امری تصادفی دانسته‌اند.

بنیامین نتانیاهو که بر اساس بسیاری از شواهد بعد از انتخابات ۲۰ فروردین کشورش در مقام نخست وزیری باقی می‌ماند، در کارزار انتخاباتی این دوره و همچنین ساعتی پیش از آغاز سفرش به مسکو، بار دیگر تلاش کرد تا مناسبات نزدیک خود با رهبران آمریکا، روسیه و سایر کشورهای جهانی را به رخ رقیبان سیاسی‌اش بکشد.

XS
SM
MD
LG