لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

نتانیاهو برای گفت‌وگو با پوتین در مورد «حضور نظامی ایران در سوریه» راهی مسکو شد


دیدار دو رهبر در فوریه سال جاری؛ نتانیاهو یک روز پیش از سفر جدیدش به مسکو، این موضع را تکرار کرد که اگر ایران بتواند در سوریه استقرار نظامی بیابد، «خطر آن برای موجودیت اسرائیل از وجود حماس در غزه بیش‌تر خواهد بود».
دیدار دو رهبر در فوریه سال جاری؛ نتانیاهو یک روز پیش از سفر جدیدش به مسکو، این موضع را تکرار کرد که اگر ایران بتواند در سوریه استقرار نظامی بیابد، «خطر آن برای موجودیت اسرائیل از وجود حماس در غزه بیش‌تر خواهد بود».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، پنجشنبه پانزدهم فروردین، برای دیداری دیگر با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با محوریت «حضور نظامی ایران در سوریه» راهی مسکو شده است.

به گزارش رویترز، دفتر نخست وزیری اسرائیل و کاخ کرملین، اوایل این هفته پس از یک گفت‌وگوی تلفنی میان نتانیاهو و پوتین، که به درخواست اسرائیل انجام شد، از سفر مجدد نخست وزیر اسرائیل به مسکو خبر دادند.

از شهریور ۱۳۹۴ که روسیه با هدف کمک به بقای حکومت بشار اسد در سوریه حضور نظامی یافت، نتانیاهو دست‌کم ده بار دیگر نیز با رهبر روسیه برای «هماهنگی در خصوص عملیات اسرائیل در سوریه» دیدار و گفت‌وگو کرده ‌است.

بر اساس گزارش وای.نت، یوسی کهن، رئیس موساد، سازمان جاسوسی، مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی و تامیر هیمن، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، نتانیاهو را در سفر به مسکو همراهی می‌کنند.

آقای نتانیاهو یک روز پیش از سفر جدیدش به مسکو، این موضع را تکرار کرد که اگر ایران بتواند در سوریه استقرار نظامی بیابد، «خطر آن برای موجودیت اسرائیل از وجود حماس در غزه بیش‌تر خواهد بود».

وی پیش‌تر از «صدها» حمله کشورش به آنچه که «اهداف ایرانی و هم‌پیمانان ایران در سوریه» می‌نامد، سخن گفته‌ بود.

بعد از دیدار دو ماه پیش نتانیاهو از مسکو نیز، اسرائیل حداقل یک بار دیگر به سوریه حمله کرد.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در حمله ماه گذشته اسرائیل به منطقه حلب، یک ایرانی و شش تن دیگر کشته شدند.

ایران و سوریه تاکید دارند که حضور نظامی ایران در جریان جنگ داخلی سوریه، بر اساس پیمان‌های قانونی نظامی دو کشور «دوست و برادر»، جنبه «مستشاری» داشته است.

با وجود این، گزارش‌های بین‌المللی حاکی است که نیروهای شاخه قدس سپاه پاسداران به فرماندهی قاسم سلیمانی، ظاهرا در پی فشار روسیه، ده‌ها کیلومتر از مرزهای سوریه با اسرائیل دور شده‌اند. وبسایت اسرائیلی وای.نت این امر را نتیجه تفاهم میان نتانیاهو و پوتین دانسته است.

روسیه که با ایران در سوریه همکاری دارد، عملا در برابر حملات هوایی اسرائیل در سوریه سکوت کرده است.

حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، چندی پیش در پی سفر به سوریه، گفته بود که سامانه‌های دفاع هوایی که روسیه به سوریه داده، در زمان حملات هوایی اسرائیل «فعال نمی‌شود».

دیدار پنجشنبه نتانیاهو با پوتین، نخستین دیدار بعد از تغییر عمده در سیاست آمریکا در قبال حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان، به سود اسرائیل است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته گذشته بلندی‌های سوری جولان را که از پنج دهه پیش در اشغال اسرائیل بوده، به عنوان بخشی از قلمرو اسرائیل به رسمیت شناخت.

روسیه، همانند بسیاری از کشورها و نهادهای جهانی، تاکید کرده که با به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان از سوی آمریکا به شدت مخالف است و همچنان بلندی‌ها را بخشی از سوریه می‌داند.

با وجود این اختلافات، روسیه و اسرائیل علاقه‌مندی‌های متعدد و مشترک دارند؛ از جمله، بیش از یک و نیم میلیون تن از جمعیت شش میلیون نفری یهودیان ساکن اسرائیل را روس‌های مهاجر تشکیل می‌دهند که آقای پوتین همواره نسبت به تامین امنیت آنها در اسرائیل تاکید کرده است.

سفر این بار نتانیاهو به مسکو پنج روز پیش از انتخابات پارلمانی اسرائیل انجام شده است.

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند، هدف عمده این سفر، ارائه تصویر یک «رهبر مقبول جهانی» از نتانیاهو در آستانه انتخابات کشورش است.

نظرسنجی‌های جدید اسرائیل نشان می‌دهد که نتانیاهو به احتمال زیاد در مقام نخست وزیری باقی می‌‌ماند تا دوره دیگری از صدارت طولانی‌اش، هم‌زمان با ادامه رهبری پوتین بر روسیه، سپری شود.

XS
SM
MD
LG