لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

وزیر دفاع اسرائیل: ایده حمله حماس از ایران بود


یوآو گالانت (راست) وزیر دفاع اسرائیل در دیدار با لوید آستین، همتای آمریکایی‌اش
یوآو گالانت (راست) وزیر دفاع اسرائیل در دیدار با لوید آستین، همتای آمریکایی‌اش

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید گروه حماس بخشی از «محور شرارت» با ایران است و ایده حمله این گروه به خاک کشورش از ایران بوده است.

یوآو گالانت روز جمعه ۲۱ مهرماه در یک نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود، در پاسخ به این پرسش که آیا تهران با حمله روز شنبه حماس از نوار غزه موافقت کرده است، گفت: «مهم نیست، چرا که این ایده ایران بود».

به گزارش خبرنگار رادیو فردا در اسرائیل، او در ادامه تصریح کرد: «ما شاهد کشتار، ربودن و فجایع سنگین دیگر علیه شهروندان خود بودیم. منابع مالی حماس از ایران تامین می‌شود. برای ما فرقی نمی‌کند که ایران تا چه میزان در عملیات اخیر دخیل بوده. ما همیشه روابط نزدیک حماس و ایران را زیرنظر داشته‌ایم».

پیشتر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منکر سازماندهی حمله حماس به اسرائیل توسط ایران شده بود.

آمریکا و فرانسه نیز اعلام کرده‌اند که هنوز شواهدی از دخالت مستقیم ایران در حمله حماس به اسرائیل که منجر به کشته شدن ۱۳۰۰ نفر و زخمی شدن سه هزار نفر شده، به‌دست نیاورده‌اند.

با این‌حال، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفری به عراق، لبنان و بعد از دیدار با حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله، روز جمعه هشدار داد که در صورت تداوم حملات اسرائیل به غزه احتمال باز شدن جبهه‌های جدید وجود دارد.

ایران در عراق و لبنان گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی دارد.

در همین زمینه آقای گالانت گفت: کاخ سفید و کنگره آمریکا آزادی عمل اسرائیل را تضمین می‌کنند و حمایت امنیتی را داریم: «دشمنان ما در جبهه‌های دیگر مفهوم این اتحاد راهبردی را به خوبی می‌فهمند».

پیشتر، یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق و از رهبران اپوزیسیون اسرائیل، روز چهارشنبه گفته بود: امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه به ایران پیام داده است که از جنگ اسرائیل و حماس کنار بماند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز در این نشست خبری در تل‌آویو گفت: اکنون زمان بی‌طرف بودن نیست: «شخصا به اسرائیل آمدم تا بگویم که حمایت آمریکا از این کشور پولادین است. ترور هرگز توجیهی ندارد؛ به‌ویژه زمانی که سخن از تهاجم حماس است.»

او همچنین با درخواست محکومیت و انزوای حماس توسط کشورهای منطقه گفت: این گروه نماینده ملت فلسطین یا آرمان‌های مشروع این مردم برای تشکیل یک کشور مستقل و ایجاد صلح و امنیت در جوار اسرائیل نیست.

آقای آستین در ادامه تصریح کرد رفتار ظالمانه حماس یادآور داعش است: «تشنه خون و مملو از نفرت است. مانند داعش، حماس هیچ چیزی جز نفرت و مرگ ارائه نمی‌کند. من خود در مقابله با داعش نقش داشتم. حماس همان داعش است».

وزیر دفاع اسرائیل همچنین در باره حملات اسرائیل به نوار غزه گفت ما در حال جنگی تمام عیار با گروه حماس برای ایجاد تغییرات دائمی و حفاظت از آینده کشور به عنوان یک دموکراسی مرفه هستیم.

او همچنین به ساکنان غزه هشدار داد که برای حفظ جان‌شان محل سکونت خود را تخلیه کرده و به مناطق جنوبی نوار غزه بروند.

سازمان ملل می‌گوید محاصره نوار غزه و بمباران گسترده آن توسط اسرائیل به یک بحران انسانی در این منطقه تبدیل شده است، اما اسرائیل تصریح کرده که محاصره نوار غزه تا زمانی که حماس دهها گروگان اسرائیلی را آزاد نکند، ادامه خواهد داشت.

در حملات روزهای گذشته اسرائیل به نوار غزه دست کم ۱۵۰۰ نفر، از جمله چند مقام ارشد حماس کشته شده و بیش از شش هزار تن زخمی شده‌اند.

آقای آستین در سفر به اسرائیل همچنین از این کشور خواسته است که قوانین جنگی را رعایت کند.

آقای گالانت از پاسخ به سوالی پیرامون حمله زمینی اسرائیل به غزه خودداری کرد، اما گفت: «این جنگی است برای موجودیت اسرائیل به عنوان یک کشور مرفه، دموکراتیک و به عنوان وطن مردم یهود».

او گفت: «ما برای خانه و آینده خود می‌جنگیم. مسیر طولانی خواهد بود، اما در نهایت به شما قول می‌دهم که پیروز خواهیم شد».

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/ د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG