لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

اسرائیل می‌گوید به تلافی پرتاب خمپاره حملاتی به مواضع ارتش سوریه کرده‌است


در این تصویر از سال ۲۰۱۸ که در بخش الحاق‌شده به اسرائیل گرفته شده، منطقه قدیمی قنيطره سوریه در جوار بلندی‌های جولان در اوایل صبح دیده می‌شود
در این تصویر از سال ۲۰۱۸ که در بخش الحاق‌شده به اسرائیل گرفته شده، منطقه قدیمی قنيطره سوریه در جوار بلندی‌های جولان در اوایل صبح دیده می‌شود

ارتش اسرائیل می‌گوید هلیکوپترهایش، روز جمعه و در واکنش به پرتاب خمپاره، به برخی مواضع ارتش سوریه در جوار منطقه جولان حمله کرده‌اند. این رخدادها در حالی‌ست که تنش‌ها در مرزهای شمالی اسرائیل بالا گرفته و حتی احتمال بروز درگیری با حزب‌الله لبنان نیز مطرح شده‌است.

به گزارش رویترز ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفته است «برخی مواضع هدف قرار گرفتند؛ از جمله پست‌های دیدبانی و سازوکارهای جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی واقع در در پایگاه‌های نیروهای مسلح سوریه».

خبرگزاری رسمی سوریه نیز به نقل از یک مقام نظامی دولت آن گفته سه پاسگاه در منطقه قنيطره، واقع در جنوب سوریه در بلندی‌های جولان، با موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک، هدف قرار گرفته‌اند. به گفته این مقام نظامی دو نفر زخمی شده و در مناطق جنگلی آتش‌سوزی رخ داده‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه از سوی دیگی می‌گوید یک موضع که هدف قرار گرفته‌ توسط نیروهای سوریه و شبه‌نظامیان حامی ایران، کنترل می‌شود و در حاشیه قنيطره قرار دارد.

حملات ارتش اسرائیل ساعاتی پس از آن صورت گرفته که ارتش این کشور اعلام کرد صدای انفجاری از بخش‌های تحت کنترل سوریه در جولان شنیده شده‌است. به گفته اسرائیل پرتاب خمپاره‌ها از سوی سوریه تلفات یا خسارت‌های انسانی نداشته، اما یک ساختمان و یک خودرو آسیب دیده‌است.

گزارش‌ها حاکی‌ست تنش در مرزهای شمالی اسرائیل، در جوار لبنان و سوریه، رو به افزایش است.

سوم مرداد ماه ژنرال میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز در سفری از قبل اعلام نشده به اسرائیل رفت و با مقام‌های ارشد نظامی و اطلاعاتی این کشور دیدار کرد.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند، این سفر در پی تشدید تنش در مرزهای شمالی اسرائیل و احتمال بروز درگیری نظامی با حزب‌الله انجام شده‌است.

البته تنش‌ها بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران نیز بار دیگر فزونی یافته‌است.

طی هفته‌های گذشته انفجارهای مشکوکی نیز در برخی زیرساخت‌ها و سازه‌های حساس در ایران، از جمله تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داده‌ و این احتمال مطرح است که اسرائیل ممکن است در برخی از این حوادث دست داشته باشد.

گزارش‌ها نشان‌ می‌دهد حملات ارتش اسرائیل به مواضع و اهداف مرتبط با ایران یا گروه‌های مورد حمایت آن در سوریه نیز ادامه دارد.

دوشنبه گذشته در یک حمله هوایی نزدیک فرودگاه بین‌المللی دمشق، علی کامل محسن، یکی از اعضای ارشد حزب‌الله لبنان، کشته شد. حزب‌الله می‌گوید ارتش اسرائیل این حمله را انجام داده‌است.

دولت اسرائیل بارها تاکید کرده نفوذ و حضور حضور جمهوری اسلامی در جوار خود را یک تهدید کلیدی و راهبردی می‌داند و قصد ندارد تحت هیچ شرایطی از آن چشم‌پوشی کند.

جمهوری اسلامی در جنگ داخلی سوریه از مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسد بود و شبه‌نظامیان مورد حمایتش، از جمله حزب‌الله لبنان، نیز وارد میدان نبردها در سوریه شدند.

بر پایه گزارش‌های رویترز و خبرگزاری آلمان
XS
SM
MD
LG