لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

سفر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به تل آویو همزمان با تشدید تنش بین اسرائیل و حزب‌الله


ژنرال مارک میلی با وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش اسرائیل در تل‌آویو گفت‌وگو کرد.
ژنرال مارک میلی با وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش اسرائیل در تل‌آویو گفت‌وگو کرد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، جمعه سوم مرداد در سفری از قبل اعلام نشده به اسرائیل، با مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی این کشور دیدار کرد.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند٬ این سفر غیر منتظره در میانه تشدید تنش در مرزهای شمالی اسرائیل و احتمال بروز درگیری نظامی با حزب‌الله انجام شد.

ژنرال مارک میلی روز جمعه با بنی گانتس، وزیر دفاع و ژنرال آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل در تل‌آویو گفت‌وگو کرد.

ژنرال میلی همچنین با یوسی کوهن، رئیس موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، دیداری جداگانه داشته و با بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل، تلفنی گفت‌وگو کرده است؛ جزییات بیشتری در خصوص گفت‌وگوها اعلام نشد.

اما به گفته شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، این سفر برای هماهنگی «امور عملیاتی» بوده و ژنرال میلی پس از چند ساعت تل‌آویو را ترک کرد.

به گفته الون بن‌ داوید، گزارشگر امور نظامی این شبکه، آخرین بار که مارک میلی از اسرائیل دیدار کرده بود، اوایل آذر سال گذشته و پنج هفته پیش از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی برون مرزی قدس سپاه پاسداران بود.

حضور این بار ژنرال میلی در اسرائیل با تشدید فضای تنش میان اسرائیل و آمریکا با ایران هم‌زمان شده است.

در پی انفجار روز ۱۲ تیر در سایت هسته‌ای نطنز و یک سری انفجارها و آتش‌سوزی‌های مشکوک در زیرساخت‌های ایران در یک ماه اخیر، رسانه‌های اسرائیل احتمال دخالت کشورشان در این حوادث را مطرح کرده‌اند.

یک مقام پیشین اطلاعاتی آمریکایی نیز در خصوص مشارکت احتمالی آمریکا در رویدادهای اخیر ایران، به نشریه فوربس گفته بود که رییس جمهوری دونالد ترامپ از دو سال پیش «دستور محرمانه» برای انجام عملیات سایبری «بدون تایید کاخ سفید» را به نهادهای ذیربط آمریکا داده است. واشینگتن و سی‌آی‌ای در برابر این گزارش سکوت کردند.

نخست وزیر اسرائیل دوم مرداد در یک نشست خبری گفت که کشورش سه هدف را به صورت پیگیرانه در رویارویی با ایران دنبال می‌کند؛ برنامه هسته‌ای، موشک‌های دوربرد و حضور نظامی ایران در سوریه.

آقای نتانیاهو در همین حال افزوده بود که اقدامات کشورش بهتر است ناگفته بماند.

نشریه فرانکفورتر آلگماینه دوم مرداد در گزارشی نوشته بود که برنامه سازمان جاسوسی اسرائیل برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران از ۱۷ سال پیش در دوره ریاست مئیر داگان بر موساد تنظیم شد و کماکان در دستور کار است.

گزارشگر این نشریه آلمانی در تل‌آویو با استناد به گفته‌های کارشناسان امنیتی اسرائیل نوشته است که برنامه یاد شده حرکت در پنج مسیر را تعیین کرد؛ فشار شدید دیپلماتیک در سطح بین‌المللی، تحریم‌های اقتصادی، خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای شامل از بین بردن دانشمندان هسته‌ای ارشد ایران، ایجاد اخلال در تهیه تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز برای سایت‌های اتمی و نیز حمایت از گروه‌های مخالف حکومت و نیز اقلیت‌های قومی در ایران.

فرانکفورتر آلگماینه در همین حال افزوده است که تمامی این اقدامات و حتی کشته شدن قاسم سلیمانی در عملیات آمریکایی در ۱۳ دی پارسال در خاک عراق، هدف اصلی آمریکا و اسرائیل را که کشاندن سران تهران به میز مذاکرات برای تهیه یک توافق جدید و جامع علیه ایران بوده، تامین نکرده و اسرائیل اذعان دارد که پایه‌های حکومت ایران متزلزل نشده است.

دیدار در فضای تشدید تنش اسرائیل و حزب‌الله
در این میان، به گزارش جروزالم پست، دیدار غیر منتظره روز جمعه ژنرال مارک میلی از تل‌آویو در میانه تشدید تنش در مرزهای شمالی اسرائیل و احتمال بروز درگیری نظامی با حزب‌الله انجام شد.

اسرائیل ارزیابی کرده که حزب‌الله به کشته شدن علی کامل محسن، یک شبه نظامی آن سازمان، در حمله هوایی منتسب به اسرائیل در روز ۳۰ تیر در اطراف فرودگاه نظامی دمشق واکنش نشان خواهد داد.

ارتش اسرائیل بر شمار نظامیانش در مرزهای شمال افزوده و تدابیر امنیتی را افزایش داده است.

سقوط یک گلوله از سامانه ضد هوایی سوریه در بخش اسرائیلی جولان در ظهر سوم مرداد ابتدا به حزب‌الله نسبت داده شد.

ارتش اسرائیل اصابت این گلوله را «یک رویداد موضعی» نامید اما وزیر دفاع اسرائیل در یک نشست امنیتی ستاد احتمالات را بررسی کرد و رییس ستاد کل ارتش اسرائیل نیز در مرزهای شمالی حضور یافت.

به نوشته جروزالم پست، اسرائیل از طریق روسیه به حزب‌الله «پیام» داده که آرامش را حفظ کند.

ژنرال مکنزی، فرمانده سنتکام، ستاد نیروهای مرکزی آمریکا، هفته گذشته پس از سفر به لبنان گفته بود اگر حزب‌الله وارد جنگ دیگری با اسرائیل شود، تبعات سنگینی برایش خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG