لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

اسرائیل از توئیتر خواست حساب خامنه‌ای را مسدود کند


اسرائیل روز دوشنبه، پنجم خردادماه، از شرکت توئیتر خواست تا بلافاصله حساب توئیتری علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را مسدود کند زیرا او اقدام به درج پیام‌های «ضدیهودی و مروج نسل‌کشی» کرده است.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، اُریت فارکاش-هاکوهن، وزیر امور راهبردی اسرائیل، با ارسال نامه‌ای به مدیر توئیتر با ذکر این که آیت‌الله علی خامنه‌ای «به‌ طور پیوسته» در این شبکه اجتماعی «پست‌های ضدیهودی و مروج نسل‌کشی» داشته این درخواست را کرده است.

بنا به اعلام وزارت امور راهبردی اسرائیل، او در این نامه به نمونه‌هایی اشاره کرده است که رهبر جمهوری اسلامی خواستار «نابودی رژیم صهیونیستی» شده و اسرائیل را «غده‌ای سرطانی» نامیده که «باید ریشه‌کن و نابود شود».

در این نامه همچنین به مورد اخیر سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در «روز قدس» اشاره شده که در آن او اسرائیل را با ویروس کرونا مشابه دانست.

خبر ارسال نامه اسرائیل به توئیتر پس از آن منتشر می‌شود که در روزهای گذشته انتشار پوستری از سوی دفتر رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت «روز قدس» که در آن علیه اسرائیل از عبارت «راه حل نهایی» استفاده شده بود، جنجالی شد.

به‌ کار بردن عبارت «راه حل نهایی» در خصوص یهودیان یادآور استفاده حکومت نازی‌ آلمان از این عبارت برای نسل‌کشی هدفمند یهودیان در جنگ جهانی دوم است. در جریان این رویداد که هولوکاست نامیده می‌شود، بیش از شش میلیون یهودی کشته شدند.

پس از آن که انتقادهای جهانی از پوستر منتشرشده در وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی و همچنین توئیت‌های بعدی او اوج گرفت، محمدجواد ظریف از آن دفاع کرد و جمهوری اسلامی را باورمند به «راه‌ حل واقعی از طریق همه‌پرسی» خواند و منتقدان را متهم کرد متعلق به تمدنی هستند که «راه‌ حل نهایی را از طریق اتاق‌های گاز» می‌دیده‌اند.

پیش از این حساب توئیتری علی خامنه‌ای در یک رشته‌توئیت توضیح داده است که به باور او «محو دولت اسرائیل» به معنای محو یهودیان نیست.

به گزارش تایمز اسرائیل، فارکاش-هاکوهن، که از اعضای کابینه امنیتی اسرائیل است در ادامه گفته است که سیاست‌های خود شرکت توئیتر ترویج ضدیت با یهود حمایت از گروه‌های تروریستی و فراخوان برای نسل‌کشی را ممنوع دانسته است.

او تأکید کرده است که متن سیاست شرکت توئیتر تأکید دارد که کاربران نباید اقدام به ترویج خشونت، حمله مستقیم یا تهدید علیه دیگران بر اساس نژاد، قومیت، ملیت و مذهب بکنند یا برای کشتار فراخوان بدهند.

پیش از این، توئیتر به درخواست اسرائیل، نمایش پیام‌های برخی گروه‌ها، از جمله حماس، را برای شهروندان اسرائیل بسته است.

روز جمعه بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، به جمهوری اسلامی هشدار داد که تهدید به نابودی اسرائیل نکند و افزود که با چنین تهدیدی، ایرانیان خود را نیز در معرض خطر مشابه قرار می‌دهند.

این اظهارات او پاسخی بود به سخنان علی خامنه‌ای در مورد این که اسرائیل «ویروسی است که باید ریشه‌کن شود».

توئیتر یازدهم فروردین امسال نیز به مدت چند ساعت حساب‌های کاربری علی خامنه‌ای به زبان‌های فارسی و انگلیسی، اسپانیایی، عربی و اردو چند ساعت را به خاطر «اشتباه با هرزنامه» از دسترس خارج کرده بود.

پیش از آن هم مواردی از مسدود شدن کوتاه حساب‌های توئیتری علی خامنه‌ای پیش آمده بود.

XS
SM
MD
LG