لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۴

نتانیاهو: زمان اخراج مهاجران آفریقایی از اسرائیل فرا رسیده است


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که «زمان اخراج مهاجران آفریقایی از اسرائیل» فرا رسیده است. اشاره وی به ده‌ها هزار تن از آفریقاییان پناهجو و جویای کار بود که در اردوگاهی در این کشور نگه داشته شده‌اند.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، آقای نتانیاهو در نشست دولت خود که روز یکشنبه ۲۸ آبان برگزار شد، خواستار «تشدید تلاش‌ها» برای بیرون راندن این گروه بزرگ از اسرائیل شد.

به گزارش رسانه‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر در اسرائیل، چراغ سبز بنیامین نتانیاهو می‌تواند به منزله اخراج دست‌کم ۶۴ هزار آفریقایی از این کشور باشد.

این گروه بزرگ در سالیان گذشته از کشورهایی مانند اریتره و سودان در جستجوی زندگی بهتر از مرز مصر به اسرائیل رفته‌اند.

یکی از دلایل اصلی پناهندگی و مهاجرت این گروه، جنگ در منطقه دارفور در جنوب سودان در سال ۲۰۱۲ میلادی بود که پس از آن، بیشترین شمار جویندگان کار، با پای پیاده خود را به اسرائیل رساندند.

در حال حاضر،‌ ده‌ها هزار تن در بازداشتگاه بزرگ روبازی در صحرای جنوب اسرائیل به نام اردوگاه «خولوت» (شن‌ها) در شرایط انزوا نگهداشته می‌شوند.

دولت نتانیاهو روز یکشنبه طرح مشترکی را که از سوی آریه درعی و گیلعاد اردان، وزیران کشور و امنیت داخلی، تهیه شده بود، تأیید و موافقت کرد که بازداشتگاه «خولوت» در سه ماه آینده بسته شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دولت نتانیاهو سه گام را برای مقابله با پناهجویان آفریقایی در نظر گرفته است: تسریع در ساخت دیوار در مرز با مصر برای جلوگیری از ورود جویندگان کار، اخراج فوری ۲۰ هزار تن از آفریقاییان که در سال‌های گذشته وارد اسرائیل شده اند، و رسیدن به توافق‌های بین‌المللی برای اخراج سایر آفریقایی‌ها.

بر اساس مصوبه دولت اسرائیل، در پی بسته شدن اردوگاه خولوت، پناهجویان باقیمانده «بدون محدودیت زمانی» به زندان انتقال خواهند یافت.

وزیر امنیت داخلی اسرائیل در نشست دولت گفت که به‌خاطر احکام دیوان عالی که به بهانه حقوق بشر مانع از اخراج این افراد شده، اردوگاه خولوت به «هتل» تبدیل شده است.

دولت اسرائیل در حالی «طرح درعی- اردان» را تصویب کرد که به گزارش جروزالم پست، نهادهای مدافع حقوق بشر در اسرائیل و نهادهای بین‌المللی از آن انتقاد کرده‌اند.

دیوان عالی اسرائیل روز یکشنبه در حکم تازه ای تشدید فشارها بر پناهجویان در اردوگاه خولوت را غیرقانونی نامید اما از سیاست کلی دولت برای جلوگیری از ورود پناهجویان بیشتر حمایت کرد.

دیوان عالی اسرائیل در تابستان گذشته در حکمی مانع از تشدید سخت گیری‌ها علیه پناهجویان شد و از دولت خواست در اخراج آنها، به سختی های آنان از کشوری که آمده‌اند، توجه شود اما در پی این حکم، موجی از انتقادها از سوی حامیان دولت متوجه رئیس وقت قوه قضائیه اسرائیل شد.

فعالان حقوق بشر اسرائیل می‌گویند وزارت کشور درخواست‌های پناهندگی ده‌ها هزار آفریقایی را بدون هیچ نوع رسیدگی رد کرده و تنها به دو تن از میان ۳۰ هزار پرونده نخست از این دست، در دوره اخیر، پناهندگی داده است.

قوه قضاییه اسرائیل نیز اذعان می‌کند که از میان ده‌ها هزار آواره آفریقایی تنها چند تن از عنوان پناهندگی برخوردار شده‌اند.

یک مقام پیشین دادستانی اسرائیل نیز روز دوشنبه ۲۹ آبان به رادیوی ارتش این کشور گفت: احتمال می‌دهد در مجموع در طول سال‌ها با درخواست ۱۰ تن از آوارگان آفریقایی موافقت شده باشد.

اسرائیل به یهودیان خارجی، در صورتی که درخواست کنند، عنوان شهروندی می‌دهد ولی در دهه‌های گذشته تنها در موارد معدودی به خارجی‌های غیریهودی و پناهجویان و آوارگان، اجازه زندگی در این کشور داده است.

XS
SM
MD
LG