لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۵

رسانه‌های اسرائیل درباره پشت‌پردهٔ حادثه در تأسیسات هسته‌ای نطنز چه می‌گویند؟


تصویر ماهواره‌ای از تأسیسات هسته‌ای نطنز در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۰
تصویر ماهواره‌ای از تأسیسات هسته‌ای نطنز در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۰

در حالی که تا بامداد دوشنبه، ۲۳ فروردین، گمانه‌زنی‌های مربوط به عامل پشت‌پردهٔ حادثهٔ تأسیسات نطنز در صدر گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل بود، از ساعتی که وزیر خارجه ایران اعلام کرد ایران از «رژیم صهیونیستی» انتقام خواهد گرفت، اظهارات او در صدر اخبار رسانه‌های اسرائیل قرار گرفته است.

سایت «کان» وابسته به رسانه دولتی اسرائیل که روز گذشته زودتر از هر رسانه دیگری اشاره کرد اسرائیل عامل خرابکاری برنامه‌ریزی‌شده در سایت نطنز بوده، روز دوشنبه نیز با اختصاص بخش زیادی از مطالب خود به این واقعه، تأکید کرد که ایران این بار بسیار زودتر از گذشته اسرائیل را به این خرابکاری متهم کرده و قول «انتقام» داده است.

روزنامه هاآرتص نیز در شماره روز دوشنبه تأکید کرده که از حمله به کشتی «ایران ساویز» در هفته گذشته در آب‌های دریای سرخ تا خرابکاری جدید در نطنز، «اکنون دیگر جنگ اسرائیل و ایران بدون پرده‌پوشی و آشکارا در جریان است».

شبکه و سایت خبری وای.نت، متعلق به روزنامه یدیعوت آخرونوت، مطالبی را که بامداد دوشنبه در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده، برجسته کرده‌اند؛ این‌که این انفجار دست‌کم ۹ ماه پیشرفت برنامه اتمی ایران را به تأخیر می‌اندازد.

نویسنده مطالب موسوم به «افشاگرانه» در خصوص اقدامات اسرائیل علیه ایران در روزنامه نیویورک‌تایمز، به نقل از «منابع اطلاعاتی اسرائیلی و غربی»، معمولاً رونن برگمن است؛ فردی که خود پیشتر در نهادهای اطلاعاتی اسرائیل کار کرده و در سال‌های اخیر به نویسندهٔ مطالب مربوط به جاسوسی کشور زادگاهش مبدل شده است.

با این حال در اسرائیل این گمان قوی مطرح است که مقامات ارشد اطلاعاتی اسرائیل و چه بسا یوسی کوهن، رئیس موساد، خود عامدانه این مطالب را به آگاهی رونن برگمن و برخی «روزنامه‌نگاران» مرتبط می‌رسانند تا اول در نیویورک‌تایمز منتشر شود و بعد بلافاصله در رسانه‌های اسرائیل بازتاب یابد.

با این کار این هدف برای مقامات اسرائیل تامین می‌شود که همواره می‌توان انگشت اتهام را در افشای این مطالب به منابع آمریکایی یا دست‌کم به منابع غیراسرائیلی نسبت داد.

از سوی دیگر، روزنامه جروزالم پست روز دوشنبه تأکید کرده است که خرابکاری در سایت نطنز مدت‌ها پیش از آغاز مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین برنامه‌ریزی شده بود.

با این حال، اور رابینوویچ، کارشناس نشر سلاح‌های هسته‌ای در دانشگاه عبری اورشلیم، به وای.نت گفته است که می‌توان ارزیابی کرد که آمریکا هم از حمله به نطنز راضی باشد زیرا منافع آمریکا را هم تأمین کرده و به آن‌ها وقت بیشتری برای مذاکره با ایران می‌دهد و احساس کمبود وقت در میان مقامات آمریکایی در قبال ایران را جبران می‌کند.

خانم رابینوویچ افزوده است که «البته نباید انتظار داشت آمریکایی‌ها به اسرائیل بابت این کارها جایزه بدهند».

سایت وای.نت در این ارتباط روز دوشنبه نوشت که کادر سیاسی اسرائیل عامدانه افشاگری در مورد خرابکاری و انفجار دیروز در سایت نطنز را سریعاً انجام می‌دهند زیرا آن را در شرایط کنونی برای پیشبرد اهداف دولت خود مؤثرتر می‌بینند تا این‌که پنهان بماند.

افرائیم هالوی، رئیس اسبق موساد، گفته است که دولتمردان کشورش خود منبع نشر این اخبار هستند. کادر سیاسی و دولت در ساختار سیاسی اسرائیل رئیس اصلی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی است و برای فرمانده کل ارتش نیز تعیین تکلیف می‌کند.

در اظهارنظری دیگر، ژنرال عاموس یادلین، رئیس اسبق سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائيل نیز به تایمز اسرائیل گفته که این نوع اقدامات خرابکاری دیگر تأثیری در پیشبرد هدف ایران در ادامه برنامه اتمی خود ندارد زیرا آنها به دانش و توانایی فنی کافی دست یافته‌اند‌.

ژنرال یادلین تأکید کرده است که اگر انفجار جدید نطنز غیر از اخلال جدی در سامانه اصلی برق‌رسانی این سایت، سامانه برق جایگزین آن را نیز از کار انداخته باشد، در آن صورت می‌توان حدس زد که ایران به ماه‌ها کار تا تکمیل تعمیرات نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG