لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

توافق تل‌آویو و سازمان ملل برای فرستادن مهاجران اقتصادی از اسرائیل به کشورهای غربی


دفتر بنیامین نتانیاهو می گوید، بر اساس توافق با سازمان ملل متحد، اسرائیل وضعیت ۱۸ هزار آفریقایی دیگر را مشخص خواهد کرد.
دفتر بنیامین نتانیاهو می گوید، بر اساس توافق با سازمان ملل متحد، اسرائیل وضعیت ۱۸ هزار آفریقایی دیگر را مشخص خواهد کرد.

در جریان توافق میان دولت اسرائیل و سازمان ملل متحد به بیش از ۱۶ هزار تن از آفریقایی‌های جویای کار و مهاجر در اسرائیل این اجازه داده می‌شود که برای اسکان مجدد به کشورهای غربی روانه شوند.

دفتر نخست وزیری اسرائیل دوشنبه ۱۳ فروردین اعلام کرد، بر اساس توافق با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، اسرائیل همچنین وضعیت ۱۸ هزار آفریقایی دیگر را مشخص خواهد کرد.

این توافق به مفهوم توقف برنامه دولت اسرائیل برای زندانی کردن آفریقایی‌هایی است که با خروج داوطلبانه از این کشور مخالفت کنند. قرار بود هزاران تن از آنها از این هفته زندانی شوند تا در نهایت مجبور به قبول سکونت در کشور سوم در آفریقا شوند.

دفتر نخست وزیری اسرائیل گفته است «الزامات حقوقی و مشکلات سیاسی از سوی کشورهای سومی که تا حال مهاجران به آنها انتقال می‌یافتند، دستیابی به توافق های جدید را ضروری کرد.» همچنین افزود که«تصمیمات تازه منطبق با قوانین بین‌المللی است.»

این در حالی است که دفتر نخست وزیری اسرائیل دو ماه پیش با حمایت از آغاز اخراج مهاجران آفریقایی، راندن آنها را به برنامه «کشورهای پیشرفته، به ویژه آمریکا» در اخراج مهاجران مقایسه کرده بود.

بر اساس توافق جدید، در کنار انتقال ۱۶ هزار و ۲۵۰ آفریقایی جویای کار به کشورهای غربی، اسرائیل به ۱۸ هزار مهاجر دیگر امکان سکونت و کار برای پنج سال آینده را می‌دهد و آنها را در شهرهای دیگری، غیر از تل آویو، اسکان خواهد داد.

این گزارش می‌گوید اسرائیل در دوره اخیر صدها تن از آفریقایی ها را به اجبار به کشورهای سومی از میان کشورهای آفریقایی منتقل می‌کرد. از دو ماه پیش به ۲۰ هزار تن از آنها هشدار داده شده بود که با قبول سه هزار و ۵۰۰ دلار کمک خرج و بلیط رایگان هواپیما، به کشور سومی مانند رواندا بروند.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در سفر روزهای گذشته به شماری از کشورهای آفریقایی، از جمله روآندا، مسئله اخراج بیشتر مهاجران آفریقایی از اسرائیل را مطرح کرده بود.

اقدام دولت برای بردن هزاران مهاجر آفریقایی به اردوگاههای محصور در جنوب اسرائیل و راندن اجباری آنها، دولتمردان و جامعه اسرائیل را دو دسته کرده بود.

موافقان اخراج، مهاجران را دلیل تغییر بافت جمعیتی در جنوب تل آویو و گسترش «بزهکاری» می‌دانند ولی مخالفان با توسل به قوانین بین‌المللی، این نکته را متذکر می‌شدند که یهودیان که خود رانده شده از کشورهای زیادی در جهان بوده‌اند، باید انعطاف و نوعدوستی نشان دهند.

گزارش شده که هزاران اسرائیلی در هفته های اخیر علیه راندن اجباری مهاجران، در شهرهای مختلف، به ویژه تل آویو، تظاهرات کرده بودند.

اسرائیل به یهودیان جهان که بخواهند برای زندگی به این کشور بروند، تابعیت می‌دهد. گرفتن تابعیت و اجازه کار در مواردی خاص و بر اساس مقررات و روند ویژه در این کشور داده می‌شود و مهاجران اقتصادی و دیگر مهاجران را در برنمی‌گیرد.

جنبش اسرائیلی «اخراج را متوقف کنید» دوشنبه در بیانیه ای نوشت، صدها هزار اسرائیلی با اخراج انسان‌ها به کشورهای جهان سوم و سرنوشت نامعلومی که در انتظار آنها بود، مخالفت می‌کردند.

این جنبش توافق دولت اسرائیل با سازمان ملل متحد را «یک دستاورد بی سابقه» نامید.

تا پیش از ساخت حصاره بلند مرزی میان مصر و اسرائیل، ۶۴ هزار آفریقایی از سال ۲۰۰۵ به بعد که بیشتر آن‌ها از کشورهایی چون سودان جنوبی و اریتره بودند، با پای پیاده برای زندگی و کار خود را به اسرائیل رسانده بودند.

به استناد گزارشی از خبرگزاری فرانسه
XS
SM
MD
LG