لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

ارزشی‌شناسیِ پیشرفته: یا چادر یا ویکتوریا سیکرت!


جوانان ارزشی معمولا به ازدواج گروهی( گروپ فیض) علاقه خاصی دارند
جوانان ارزشی معمولا به ازدواج گروهی( گروپ فیض) علاقه خاصی دارند

طنزنوشته‌ای از جلال سعیدی

ارزشی‌ها معمولاً دو دسته‌اند؛ آنها یا به چیزی اعتقاد دارند و پای سفره نشسته‌اند، یا که اصلاً اعتقاد ندارند ولی سر سفره نشسته‌اند. بیشتر ارزشی‌هایی که هنوز منقرض نشده‌اند، معمولاً برای نشان دادن ارزشی بودن خودشان، به جای سوابق مبارزاتی و جبهه و این چیزها، تا دلتان بخواهد ریش یا چادر مقنعه دارند و در حالی که خیلی از آنها حتی در مواقع ضرور حتی قوانین راهنمایی رانندگی را هم رعایت نمی‌کنند و هنگام برگزاری مراسم‌های مذهبی، حتی جلوی درب بیمارستان هم برای مظلومیت فلان معصوم ناله می‌کنند، با این وجود معتقدند حجاب اجباری قانون است و حتی مرحومه مغفوره ملکه بریتانیا هم اگر اشتباهی گذرش به خاک پاک ام‌القرای جهان اسلام میافتاد باید لچک و کیسه مشکی سر و تنش می‌کرد.

ارزشی‌ها معتقدند زن‌ها یا حجاب اجباری دارند یا می‌خواهند لخت شوند. حتی بعضی از محققین کنجکاو رفتند در آزمایشگاه این مسئله را روی موش‌های آزمایشگاهی آزمایش کردند تا ببیند نظر این جانداران خدوم و جان برکف درباره دوگانه «اگر چادر نه پس ویکتوریا سیکرت» چیست که متأسفانه تا این لحظه طبق گزارش‌ها واکنش موش‌ها به این آزمایش این بوده که رفته‌اند میله قفس را با دندان‌های پیش خود گاز گرفته‌اند و ول نمی‌کنند و تلاش‌ها برای جدا کردن آنها از میله قفس ادامه دارد.

ارزشی‌ها در مناسبت‌های مذهبی و حکومتی بسیار رفتار جالبی دارند. آنها در حالی که در ایام عزاداری مذهبی دارند زیر علم یا در صف زنجیرزنان بهشت برین را برخود واجب کفایی کرده مثل چی اشک می‌ریزند، نیم نگاهی هم به دیگ قیمه روی آتش دارند و حتی دیده شده در همان حال سوز و گداز و اشک ریز، با علائم خاص چشم و ابرو به ارزشی پای دیگ یادآوری می‌کنند که «یه همش بزنه که یه وقت ته نگیره»

ارزشی‌ها در حالی که می‌دانند مومنین در طواف دور خانه خدا در حالی که یک ورق پارچه نازک روی نقاط نزدیک به حساسشان را گرفته، زن و مرد کنار هم هروله می‌کنند، اما معتقدند اگر دانشجوی دختر و پسر کنار هم در سلف‌سرویس غذا بخورند، آدم نرمال حتماً غسل لازم می‌شود.

ارزشی‌ها معمولاً در زمینه‌های مختلفی با هم رقابت دارند. این رقابت‌ها با توجه به تمکن مالی فرد ارزشی، در لیگ‌های مختلفی رده‌بندی می‌شوند: رقابت‌های سراسری سوپر لیگ ارزشی در زمینه تعداد سفر مکه، رقابت‌های لیگ دو در زمینه تعداد سفر نجف کربلا، و لیگ سه در زمینه تعداد سفر به مشهد و لیگ محلات هم در زمینه توفیق زیارت سفر به قم و شاه‌ عبدالعظیم صورت می‌گیرد.

در راهنماهای ارزشی‌شناسیِ مقدماتی گفته‌شده اگر در زمینه ارزشی بودن یک شهروند شک کردید در خیابان و پشت سر او یک شعار مرگ بر دیکتاتور بدهید، اگر طرف برگشت و با غضب شما را نگاه کرد جوری که انگار بخشی از پدرش را گاز گرفته‌اید، مطمئن باشید که او ارزشی است.

البته در ارزشی‌شناسی پیشرفته گفته شده جهت اطمینان بیشتر برای به دام انداختن یک ارزشی اصیل، در خیابان و در مسیری مشخص تعدادی پاکت ساندیس خالی را با نظم و ترتیب خاصی و پشت سرهم روی زمین بچینید تا برسد به جلوی پای خودتان. یک ارزشی اصیل حتماً پاکت ساندیس‌ها را تا کوه قاف هم تعقیب می‌کند به خصوص اگر ساندیسش هفت میوه یا سیب موز باشد.

معمولاً برادران ارزشی‌ اگر شورت ماماندوز دورو بزرگشان تمام شود، حتماً در صفوف درهم فشرده نماز دشمن‌شکن جمعه شرکت می‌کنند تا بعد از نماز در بازارهای حاشیه محل برگزاری، شورت مربوطه را به طور مستقیم از تولیدکننده ارزشیِ کنار خیابانی داخلی تهیه کنند.

خواهران ارزشی‌ هم اگر چادر گل‌گلی براق جدیدی تهیه کنند که وقتی دوربین سیما رویشان بیافتد چشم رقبا رو کور کند، در صفوف اولیه بخش زنانه نماز، به شکلی چشمگیر حاضر می‌شوند.

البته همه ارزشی‌ها از نظر بهره بردن از برکات سفره نظام اسلامی یکسان نیستند و محتویات بشقابشان به عرضه و جنم‌شان بستگی دارد. اصولاً طیف بهره بردن آنها از این سفره از دریافت دو کیلو مرغ و یک عدد لیف و کیسه و صابون مراغه ماهانه با قیمت تعاونی از پایگاه بسیج محل شروع، تا دریافت ماشین و آپارتمان در نقاط خوش آب و هوای شهر ادامه و در نهایت به کسب توفیق مشارکت پول‌شویی‌های خداهزار میلیارد تومانی(قربة إلی الله) ختم می‌شود.

خواهران ارزشی‌های معمولاً دعواهای خیابانی با باقی شهروندان کم یا بی‌حجاب را با عباراتی مثل خانومم و گلم شروع می‌کنند و بعد از دفع حداکثری توسط مردم، با زنگ زدن و ارسال عشوه‌های ارزشی‌کُش برای پسرخاله مقداد و پسردایی سیدمجتبی و دعوت آنها برای گذاشتن حق این کافران کف دستشان مبارزه را وارد فصل جدیدی می‌نمایند.

برادران ارزشی‌ (شامل همان پسرخاله مقداد و پسردایی سیدمجتبی) بعد دریافت پیغام وضعیت اضطراری، با نگاهی عاشقانه به تصویر مقنعه قشنگ گل‌گلی دختردایی آمنه‌سادات و دختر عمه بنت‌الهدی در اسکرین سیور موبایلشان، باتوم را برداشته پشت موتور پریده برای نجات ناموس نظام و انقلاب به سمت محل درگیری اعزام می‌شوند.

با وجود مشاهده علایم برطرف شدن ارزشی‌ها در آینده نه چندان دور، بعضی از دانشمندان معتقدند یک ارزشی واقعی با شامه قوی‌ای که دارد، قابیلت چرخش و گردشش عالی است و اصلاً بعید نیست اگر روزی ورق برگردد، برادران ارزشی‌ به جای شلوارک با شورت یقه هفت، و خواهران ارزشی‌ هم با مینی‌ژپ‌های دو سایز کوچکتر در مجامع عمومی حاضر و در زمینه ظلم‌های نظام سابق اسلامی به مردم شریف ایران سخنرانی نموده، اسم خودشان را هم از آمنه سادات به سیده آملیا و نازنین الکسیس و از مقداد و سیدمجتبی به مایکل بلنده و عمو جانی تغییر دهند.

XS
SM
MD
LG