لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

توافق اتحادیه اروپا و ژاپن برای تجارت آزاد


شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، در نشست خبری مشترک با ژان-کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا و دونالد توسک، رئیس شورای اروپا در توکیو
شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، در نشست خبری مشترک با ژان-کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا و دونالد توسک، رئیس شورای اروپا در توکیو

ژاپن و اتحادیه اروپا با امضای توافقنامه‌ای تعرفه‌های گمرکی را از محصولات یکدیگر حذف خواهند کرد.

این توافقنامه که روز سه‌شنبه ۲۷ تیر در توکیو امضا شد، در جهت مخالف سیاست‌های اقتصادی رئیس جمهور آمریکا مبنی بر وضع تعرفه‌های گمرکی بر محصولات شرکای تجاری خود از جمله چین، ژاپن، کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک قرار دارد.

قرارداد تازه تجاری میان اتحادیه اروپا و ژاپن، یک‌سوم اقتصاد جهانی و ۶۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان را دربر می‌گیرد.

بر اساس این توافق، ۹۹ درصد از تعرفه‌های اتحادیه اروپا بر محصولات ژاپنی کاملاً لغو می‌شود و ۹۴ درصد از فرآورده‌های اروپایی نیز از پرداخت تعرفه در ژاپن معاف خواهند شد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، در یک نشست رسانه‌ای مشترک با ژان-کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا و دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، این توافق را «نشانه عزم طرفین برای پرچمداری تجارت جهانی آزاد» دانست.

دونالد توسک نیز این قرارداد را «بزرگترین قرارداد تجاری دوجانبه تاریخی» نامید و آن را ستایش کرد.

وی در عین حال از تقویت روابط دوجانبه اتحادیه اروپا و ژاپن در حوزه‌های دفاعی، تغییرات اقلیمی و مبادلات نیروی انسانی خبر داد و امضای این قرارداد را «پیام روشنی» علیه سیاست حمایت‌گرایانه توصیف کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته که اگرچه رهبران اتحادیه اروپا و ژاپن در این رابطه به طور مستقیم نامی از دونالد ترامپ به میان نیاوردند، اما تلاش چندانی برای مخفی‌کردن ذهنیت خود در این زمینه نیز نکردند.

قرارداد یادشده میان ژاپن و اتحادیه اروپا اواخر سال گذشته میلادی به توافق طرفین رسیده بود و امضای تشریفاتی آن امروز انجام شد.

اجرای کامل مفاد این قرارداد هنوز به زمان و مصوبات قانونی نیاز دارد؛ در صورت اجرای این توافق، مصرف‌کنندگان ژاپنی برای شراب اروپایی، گوشت خوک، کیف‌های دستی و دارو قیمت پایین‌تری خواهد پرداخت.

این قرارداد در حالی امضا شده که رئیس جمهوری آمریکا به تازگی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا از اتحادیه اروپا، روسیه و چین به عنوان «دشمنان و رقیبان» تجاری آمریکا یاد کرد.

ترامپ در ماه‌های اخیر به شدت از عملکرد تجاری اتحادیه اروپا، روسیه و چین در قبال آمریکا انتقاد کرده و از یک سو با اتحادیه اروپا و از سوی دیگر با چین بر سر تعرفه‌های بازرگانی زورآزمایی کرده است.

در حالی که آمریکا طرح تازه‌ای برای افزایش تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار واردات از چین ارائه کرده‌، وزارت بازرگانی چین هم در بیانیه‌ای گفته دست به اقدام متقابل می‌زند.

این در حالی است که دونالد توسک، رئیس شورای اروپا از آمریکا، چین و روسیه خواسته از آغاز جنگ‌های تجاری پرهیز کنند، چرا که این نوع جنگ‌ها، نظم جهانی را بر هم می‌زند و برای امنیت جهان نیز خطرناک است.

قرارداد بازرگانی آزاد میان اروپا و ژاپن در حالی امضا شده که مقام‌‌های اتحادیه اروپا در حال مذاکره با مقام‌های چینی برای تسهیل روابط تجاری دوجانبه در پکن هستند.

منابع: خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ب.ب/ ح.ر
XS
SM
MD
LG