لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۱

وزیر بازرگانی ژاپن: آماده از سرگیری واردات نفت ایران می‌شویم


آقای سه‌کو از تائید یا رد این موضوع که آیا ژاپن واردات نفت از ایران را پس از معافیت‌های ۱۸۰ روزه فعلی به صفر خواهد رساند، خودداری کرده‌است و گفته این موضوع به مذاکرات آتی بستگی دارد.
آقای سه‌کو از تائید یا رد این موضوع که آیا ژاپن واردات نفت از ایران را پس از معافیت‌های ۱۸۰ روزه فعلی به صفر خواهد رساند، خودداری کرده‌است و گفته این موضوع به مذاکرات آتی بستگی دارد.

صبح روز سه‌شنبه هیروشیگه سه‌کو، وزیر بازرگانی ژاپن، به خبرنگاران گفت این کشور آماده می‌شود تا واردات نفت ایران را از سر گیرد؛ ژاپن در ماه‌های گذشته از میزان واردات خود کاسته بود و در مواردی نیز خرید نفت را متوقف کرده بود.

آقای سه‌کو به خبرنگاران گفته ایالات متحده برای ارائه معافیت‌ها، به موضوع ثبات در تامین منابع انرژی و پیامدهای آن بر شرکت‌های ژاپنی توجه کرده‌است. وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنایع ژاپن در عین حال افزوده است توکیو از نزدیک با واشینگتن تبادل نظر خواهد کرد.

هیروشیگه سه‌کو می‌گوید «البته تصمیم نهایی با شرکت‌های خصوصی (در ژاپن) است، اما بر پایه تصمیم فعلی، این شرکت‌ها به احتمال زیاد آماده می‌شوند تا واردات نفت خام ایران را از سر گیرند».

او اما جزئیاتی از مقدار واردات ارائه نکرده‌است: «من نمی‌توانم در مورد مقدار واردات نظر بدهم».

آقای سه‌کو همچنین از تائید یا رد این موضوع که آیا ژاپن واردات نفت از ایران را پس از معافیت‌های ۱۸۰ روزه فعلی به صفر خواهد رساند، خودداری کرده‌است و گفته این موضوع به مذاکرات آتی بستگی دارد.

ایالات متحده دور دوم تحریم‌های برچیده‌شده در پی توافق اتمی را، از روز دوشنبه از سر گرفته‌است. دولت دونالد ترامپ در بهار گذشته از توافق اتمی خارج شد. تمامی دیگر طرف‌های برجام، در آن باقی مانده‌اند. اروپا، روسیه و چین از خروج آمریکا از برجام انتقاد کرده‌اند. از سوی دیگر واشینگتن می‌گوید به دنبال توافق تازه‌ای با ایران است که مسائل گسترده‌ای را در نظر گیرد و نه تنها به برنامه اتمی، که به برنامه موشکی، فعالیت‌های ایران در منطقه، «حمایت از تروریسم» و مسائل دیگر نیز بپردازد.

تهران اتهام حمایت از تروریسم را رد می‌کند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، روز گذشته گفته بود «ما برای حرف زدن مشکلی نداریم به شرطی که طرف ما برای حرف، قول و عهد خودش ارزش قائل باشد». رهبر جمهوری اسلامی که عملا در این مورد تصمیم‌گیرنده اصلی‌ست، مذاکره با آمریکا را رد کرده‌است.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا دوشنبه ۱۴ آبان ماه گفت به خاطر فشارهای آمریکا بیش از ۲۰ کشور تاکنون خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند و این باعث کاهش صادرات نفتی ایران به میزان بیش از یک میلیون بشکه در روز شده است.

او در عین حال اعلام کرد که چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان به‌مدت شـش ماه از تحریم‌های نفتی ایران معاف شده‌اند.

گزارش سال جاری اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد چین و هند در صدر فهرست واردکنندگان نفت ایران قرار دارند. مقدار واردات کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی متغیر بوده و در مواردی به صفر رسیده‌است. این چهار کشور و ترکیه در ماه‌های اخیر مذاکراتی را در مورد ادامه خرید نفت ایران انجام داده بودند. از دیگر خریداران نفت ایران در این آمار می‌توان به امارات متحده عربی، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه اشاره کرد.

رویترز، سی‌ان‌بی‌سی، رادیو فردا|ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG