لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

هشدار سران کشورهای عربی در نشست جده؛ ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای منطقه همکاری کند


عکس دسته‌جمعی سران کشورهای حاضر در نشست امنیت و توسعه جده که روز ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) برگزار شد
عکس دسته‌جمعی سران کشورهای حاضر در نشست امنیت و توسعه جده که روز ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) برگزار شد

سران کشورها در نشست جده روز شنبه ۲۵ تیرماه با صدور بیانیه‌ای بر تمایل خود برای مقابله با چالش‌های منطقه و حفظ امنیت در خاورمیانه تاکید کردند و بار دیگر ایران را به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای منطقه فراخواندند.

حاضران در این نشست با اشاره به اهمیت مشارکت راهبردی آمریکا در خاورمیانه، خواستار پاک نگه‌داشتن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی و حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی شدند.

آن‌ها همچنین با محکوم کردن دوباره تروریسم، بر تمایل خود برای تقویت تلاش‌ها در راستای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و نیز جلوگیری از تسلیح و تامین مالی گروه‌های تروریستی و مقابله با تمام اقداماتی که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، تاکید کردند.

نشست امنیت و توسعه جده به میزبانی عربستان سعودی در آخرین روز از سفر رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه، با حضور سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و با همراهی مصر، اردن و عراق برگزار شد.

جو بایدن و هیئت همراه او نیز که روز جمعه برای دیدار با مقام‌های سعودی وارد جده شده بودند، در این نشست حضور داشتند.

آقای بایدن در جمع سران کشورهای عربی اعلام کرد که آمریکا از خاورمیانه کنار نخواهد کشید تا خلاء قدرتی ایجاد شود که روسیه، ایران و چین بخواهند آن را پر کنند.

او اطمینان داد دولت آمریکا هم‌زمان که «به همکاری نزدیک» با متحدان عرب برای مقابله با «تهدیدات منطقه‌ای» جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد، سیاست دیپلماسی برای بازگرداندن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای تهران را نیز دنبال می‌‌کند و اجازه نمی‌دهد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

روزنامه وال استریت جورنال روز پنجم تیرماه به نقل از «مقام‌های آگاه» در آمریکا و خاورمیانه گزارشی منتشر کرد مبنی‌بر این‌که فرماندهان نظامی آمریکا در ماه مارس گذشته با مقام‌های عالی‌رتبه نظامی اسرائیل و کشورهای عرب خلیج فارس در «شرم‌الشیخ» مصر دیدار کرده‌اند تا بتوانند در اقدامی هماهنگ راهکاری برای مقابله با قابلیت‌های رو به‌رشد موشکی و پهپادی ایران بیابند.

عربستان سعودی به همراه دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مدت‌هاست که می‌گویند جمهوری اسلامی باید اقدامات «مخرب خود» از طریق حمایت مالی و نظامی از شبکه شبه‌نظامیان نیابتی در سراسر خاورمیانه، از جمله در کشورهایی مانند یمن، عراق، لبنان و سوریه را متوقف کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، العربیه و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG