لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

اسناد محرمانه ارتباط قاتل کندی با سی.آی.ای را «بی‌اساس» می‌داند


لی هاروی اُزوالد، قاتل جان اف کندی، در محاصره خبرنگاران
لی هاروی اُزوالد، قاتل جان اف کندی، در محاصره خبرنگاران

اسناد تازه منتشرشده دولت آمریکا درباره ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهور اسبق این کشور، ادعاهای مبنی بر ارتباط لی هاروی اُزوالد با سی.آی.ای را « کاملاً بی‌اساس» عنوان کرده است.

بر پایه یکی از یادداشت‌هایی که آژانس اطلاعات مرکزی، سی.آی.ای، در سال ۱۹۷۵ میلادی تهیه کرده تحقیقات گسترده‌ به عمل‌‌آمده در داخل و خارج آمریکا «هرگونه ارتباط ممکن» میان اُزوالد و این سازمان را نفی کرده و می‌گوید هیچ نشانه‌ای از به‌خدمت گرفتن اُزوالد یا بهره‌گیری اطلاعاتی از او به وسیله هیچیک از سازمانهای آمریکا وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با انتشار ۶۷۶ سند دیگر دولتی درباره ترور کندی که روز جمعه از سوی آرشیو ملی آمریکا صورت گرفت، سومین بخش این اسناد هم در اختیار عموم قرار گرفت. البته علاوه بر مدارک مربوط به سی.آی.ای اسنادی هم متعلق به وزارت دفاع، دادگستری، آرشیو ملی و کمیته منتخب مجلس نمایندگان مسئول تحقیق درباره ترور منتشر شده‌است.

بنا بر دستور دونالد ترامپ مبنی بر انتشار تمامی اسناد مربوط به ترور، انتظار می‌رود در طول سه تا چهار هفته آینده این مدارک به تدریج در دسترس عموم قرار بگیرند.

یکی از مدارک منتشره حاکی از تقلای مسئولان آمریکایی برای گردآوری اطلاعات درباره سفر اُزوالد به مکزیکوسیتی بوده که چندهفته قبل از ترور کندی انجام داده است. پرسشی که مربوط به احتمال مقدمه‌چینی اُزوالد برای فرار بی‌درنگ پس از ترور رئیس جمهوری آنهم به وسیله اخذ ویزا از سفارت شوروی یا کوبا در شهر مکزیکو‌سیتی بوده است.

در سند دیگری، مورخ ۱۱ آوریل ۱۹۶۴، به دیداری اشاره شده که سه عضو کمیسیون وارِن، نهاد مسئول تحقیقات درباره ترور، از سی.آی.ای انجام داده‌اند. در این یاداشت آمده که بنا بر اظهارات این سه نفر، توماس مان، سفیر پیشین آمریکا در مکزیک و دستیار وقت وزیر امور داخلی قاره آمریکا گفته احساسش اینست که ]رهبر کوبا، فیدل[ کاسترو اُزوالد را مامور قتل کِنِدی کرده است. گرچه کمیسیون وارن نتوانسته هیچ شاهدی بر این مدعا بیابد.

بخش دیگری از این اسناد شامل تحلیل بیست صفحه ای اف.بی.آی از مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکاست که به تاریخ ۱۲ مارس ۱۹۶۸ بازمی‌گردد. در قسمتی از این سند ادعا شده که کینگ جذب اعضای پیشین حزب کمونیست آمریکا شده بود. بنا بر این تحلیل در اوائل دهه ۱۹۶۰ میلادی حزب کمونیست برای کمک به دستیابی به اهدافش در آمریکا از ائتلاف کارگران سیاهپوست بهره بگیرد.

در یکی از مدارک گفته شده که یک کشیش سیاهپوست که در فوریه ۱۹۶۸ میلادی برای تدریس در یکی از کارگاههای آموزشی کشیشان به مَیامی سفر کرده بود از مشروبخواری، زنا و همجنس‌گرایی که ضمن برگزاری گردهمایی به طور پنهانی میان افراد در جریان بوده، ابراز انزجار کرده بود.

در گزارش اف.بی.آی آمده که در طول سالیان متمادی و تا به امروز کینگ همزمان با تداوم پنهانی انحراف جنسی‌اش، خود را در چشم عموم به عنوان رهبر اخلاقی اعتقادات مذهبی معرفی ‌کرده است.

XS
SM
MD
LG