لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

قاضی آمریکایی دستور ترامپ درباره ممنوعیت پناهندگی را لغو کرد


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده

قاضی یک دادگاه فدرال در آمریکا دولت دونالد ترامپ را از اجرای تصمیم خود برای رد درخواست پناهندگی مهاجرانی که از مرزهای جنوبی آمریکا به طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند، منع کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز هجدهم آبان فرمانی را صادر کرد که بر مبنای آن کسانی که در ایستگاه‌های بازرسی مستقر در مرزهای جنوبی آمریکا درخواست پناهندگی می‌کنند، فاقد صلاحیت لازم برای پناهندگی هستند.

با نزدیک شدن کاروان مهاجران آمریکای لاتین به مرز مکزیک و آمریکا، آقای ترامپ تاکید کرده بود که ممنوعیت درخواست پناهندگی برای تامین امنیت ملی ایالات متحده ضروری است. وی عنوان کرده که این مهاجران تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شوند.

اما جان تایگر، قاضی دادگاه ناحیه‌ای ایالات متحده، اعلام موافقت کرد که گروه‌‌های مدافع حقوق بشر از دولت آمریکا شکایت کنند چرا که قانون مهاجرت آمریکا آشکارا به همه اجازه درخواست پناهندگی می‌دهد حتی اگر این درخواست در ایستگاه‌های بازرسی مرزی مطرح شده باشد.

قاضی جان تایگر همچنین گفت که دولت از قدرت خود برای تعیین مقررات اضطراری و لغو دوره زمانی سی روزه‌ای که‌ برای اجرای تغییر سیاست‌ها در قانون پیش‌بینی شده است، سوءاستفاده کرده است.

وی اظهار داشت: «گستره اختیارات رئیس‌جمهوری هر چقدر هم باشد، او احتمالا نتواند با بازنویسی قانون مهاجرت، شرایطی را تعیین کند که قبل از این کنگره آن را ممنوع ساخته است».

وزارت امنیت میهن آمریکا هنوز واکنشی به حکم دادگاه نشان نداده که برای یک ماه لازم الاجراست مگر آن که دولت درخواست استیناف کند. برآوردهای این وزارتخانه نشان می‌دهد که سالانه حدود هفتاد هزار نفر در مجاری ورودی آمریکا درخواست پناهندگی می‌کنند.

اگر دولت دونالد ترامپ در نهایت برنده این مناقشه شود، شرایط برای هزاران نفر پناهجویی که تلاش می‌کنند که به کشور خود بازگردانده نشوند، بسیار دشوارتر می‌شود.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس/ س.ن/ ک.ر

XS
SM
MD
LG