لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

کارنامه تیرماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در تیرماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۳:۴۹ ۲۵.۴.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن شمال‌غرب ایران

کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن شمال‌غرب در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه دستمزد و ۱۳ ماه حق بیمه خود اعتصاب کردند.

این کارگران که برای شرکت پیمانکاری تراورس کار می کنند،‌ با تجمع در مقابل ساختمان راه آهن در زنجان خواستار پرداخت مطالبات مزدی خود شدند.

شمار کارگران شاغل در این شرکت‌۵۰۰ تن است.

در سالیان اخیر،‌ کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن در مناطق مختلف ایران در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزذی اعتصاب و تجمع کرده اند. آنها همچنین خواستار برچیده شدن شرکت‌های پیمانکاری و امضای قرارداد مستقیم کار شده‌اند.

۲۲:۲۸ ۲۵.۴.۱۳۹۹

چهار کارگر بازداشتی نیشکر هفت‌تپه آزاد شدند

کانال‌های تلگرامی تشکل‌های کارگری و صنفی در ایران روز چهارشنبه از آزادی چهار کارگر بازداشتی نیشکر هفت‌تپه خبر دادند.

محمد خنیفر، یوسف بهمنی، ‌مسلم چشمه‌خاور و ابراهیم عباسی روز سه‌شنبه در شهرستان شوش به دست ماموران پلیس امنیت بازداشت و به زندان دزفول منتقل شده بودند.

مقام‌های امنیتی و قضایی جمهوری‌اسلامی دلیل بازداشت این چهار کارگر را اعلام نکردند،‌ اما بر اساس برخی گزارش‌ها،‌ به کارگران نیشکر هفت‌تپه گفته شده بود در صورت پایان اعتراض صنفی‌شان، ‌آنها آزاد خواهند شد.

با این همه،‌ کارگران نیشکر هفت‌تپه در سی و یکمین روز اعتصاب خود در مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند و خواستار آزادی چهار همکار خود شدند.

هزاران کارگر نیشکر هفت تپه در این دور از اعتراض صنفی‌شان خواستار دریافت دستمزد معوقه،‌ واریز شدن حق بیمه،‌ بازگشت به کار همکاران اخراجی، ‌لغو مالکیت خصوصی شرکت و بازداشت امید اسدبیگی، ‌مدیرعامل شرکت هستند.

۰۱:۰۲ ۲۵.۴.۱۳۹۹

سندیکای کارگران شرکت اتوبوس‌رانی تهران خواستار آزادی ۴ کارگر بازداشتی نیشکر هفت‌تپه ‌شد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران بازداشت چهار کارگر نیشکر هفت‌تپه را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری آنان ‌شد.

یوسف بهمنی، ابراهیم عباسی، محمد خنیفر و مسلم چشمه خاور روز سه‌شنبه و همزمان با سی امین روز اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در مقابل فرمانداری شهرستان شوش به دست ماموران پلیس امنیت بازداشت شدند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران اشاره کرد که بازداشت این کارگران در شرایطی انجام شد که امید اسدبیگی،‌ مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه، همچنان آزاد است. امید اسدبیگی همراه با مهرداد رستمی چگینی و تعدادی دیگر به سوء‌استفاده یک و نیم میلیارد دلاری متهم هستند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تاکید کرد که خواسته‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه برای لغو خصوصی‌سازی شرکت، پرداخت دستمزد معوقه و بازگشت به کار نمایندگان کارگران، اجرا شوند.

در این حال، ۱۳ تشکل کارگری و صنفی، از جمله اتحاد بازنشستگان ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار، سندیکای نقاشان البرز، شورای بازنشستگان ایران و گروه شورای همبستگی کارگری حمایت خود را از کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کردند.

۲۰:۱۰ ۲۱.۴.۱۳۹۹

کارگران نیشکر هفت‌تپه در بیست و هفتمین روز اعتصاب، در مقابل فرمانداری و اداره کار شوش تجمع کردند

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز شنبه و در بیست و هفتمین روز اعتصاب خود در مقابل فرمانداری و اداره کار شهرستان شوش تجمع کردند.

به گفته سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ کارگران خواستار دیدار سامر تمیمی، رئیس اداره کار شهرستان شوش، با تجمع کنندگان شدند.

به گفته این سندیکا، اما رئیس اداره کار شوش،‌ بدون دیدار با آنان، ساختمان اداره را ترک کرد.

همچنین به گزارش کانال مستقل کارگران هفت‌تپه، تجمع‌کنندگان علیه آنچه اختلاس‌گران و بخش خصوصی نامیدند، شعار دادند.

هزاران کارگر نیشکر هفت‌تپه خواستار پرداخت فوری دستمزد و تمدید دفترچه‌های بیمه، ‌بازگشت به کار همکاران اخراجی، ‌لغو فوری خصوصی‌سازی شرکت و بازداشت فوری امید اسدبیگی، مدیرعامل شرکت، هستند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت، در زمستان سال ۹۴، در قبال پیش پرداختی ۶ میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی واگذار شد. از آن زمان، این شرکت با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه شده است.

امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی همراه با تعدادی دیگر به سوء‌استفاده یک و نیم میلیارد دلاری متهم هستند.

۱۴:۴۹ ۱۹.۴.۱۳۹۹

بخشی از ۲۴ ماه دستمزد معوقه کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی دزفول پرداخت شد

علی فرهمندپور، سرپرست فرمانداری ویژه دزفول، درباره مشکلات کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی گفت: آنها ۲۴ ماه دستمزد دریافت نکرده بودند که بخشی از حقوق آنها واریز شد.

خبرگزاری ایرنا با اعلام این مطلب اشاره نکرد که چه مقدار از مطالبات کارگران پرداخت شده است.

۱۴:۲۴ ۱۹.۴.۱۳۹۹

«کارگران برای خرید خانه ۲۵ متری باید ۱۰ سال دستمزد خود را پس‌انداز کنند»

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در شرایط اضطراری، چاره‌ای جز پیش‌بینی راهکارهای موقت برای خانه‌دار شدن مجمود ندارد،‌ گفت: کارگران دست‌کم باید ۱۰ سال پس‌انداز کنند و هیچ هزینه‌ای نداشته باشند تا شاید بتوانند خانه‌های ۲۵ متری خریداری کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حمید نجف با اعلام اینکه دریافتی کارگران کفاف هزینه‌های اجاره بها را نمی‌دهد، افزود: زمانی کارخانه ایران خودرو در پیکان شهر، آپارتمان‌های نقلی و کوچک برای کارگران خود در نظر گرفته بود و آنها با مسکنی که برایشان فراهم شده بود، بدون دغدغه توانستند حقوق خود را پس انداز کنند و بعدها صاحبخانه شوند.

او گفت: بحث امروز در حوزه مسکن، بحث پس‌انداز است ولی وقتی حداقل دستمزد را زیر خط فقر در نظر می‌گیریم، کارگر چیزی برای پس‌انداز ندارد. دستمزد تنها ۱۰ روز اول برج را کفاف می‌دهد و او برای ادامه زندگی باید به سراغ شغل‌های دوم وسوم برود.

۲۳:۴۹ ۱۸.۴.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه ۲۴ روزه شد

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز چهارشنبه و برای بیست و چهارمین روز همزمان با ادامه اعتصاب خود، ‌در خیابان‌های شهر شوش راهپیمایی کردند.

کارگران در شعارهای خود ضمن تاکید بر لزوم لغو مالکیت خصوصی شرکت نیشکر هفت تپه،‌ از غلامرضا شریعتی، ‌استاندار خورستان،‌ انتقاد کردند.

در جریان دادگاه متهمان پرونده یک و نیم میلیارد دلاری نیشکر هفت‌تپه، گفته شد که استاندار خوزستان و همسرش، ۲۲۵ هزار دلار دریافت کرده اند. او این اتهام را رد کرده است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه همچنین خواستار پرداخت دستمزدها و حق بیمه‌های معوقه، ‌بازگشت به کار همکاران اخراجی و بازداشت فوری امید اسدبیگی، ‌مدیرعامل این شرکت، هستند. امید اسدبیگی همراه با تعدادی دیگر به سوء‌استفاده یک و نیم میلیارد دلاری متهم شده‌اند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در زمستان سال ۹۴ به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی چگینی واگذار شد. این واگذاری در همان زمان انتقادهایی را به دنبال داشت.

۲۰:۲۵ ۱۸.۴.۱۳۹۹

هیئت دولت هنوز مصوبه افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن ماهانه کارگران را تصویب نکرده است

حاتم شاکرمی،‌ معاون وزیر کار،‌ روز چهارشنبه گفت که مصوبه شورای عالی کار برای افزایش حق مسکن ماهانه کارگران هنوز در هیئت دولت تصویب نشده است.

شورای عالی کار،‌ یک ماه پیش،‌ تصویب کرد که حق مسکن ماهانه کارگران از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ حاتم شاکرمی گفت:‌ در صورتی که مصوبه افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن ماهانه کارگران در هیئت دولت تصویب شود‌، اجرا خواهد شد.

بر اساس این گزارش،‌ هنوز مشخص نیست که مصوبه شورای عالی کار در چه زمانی در دستور کار هیئت دولت قرار می‌گیرد. همچنین گفته نشده است که این مصوبه در صورت تصویت هیئت دولت،‌ شامل سه ماه گذشته می‌شود یا خیر.

پیشتر به نوشته روزنامه ایران به نقل از آمار وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در خرداد سال جاری،‌ ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان افزایش بود.

۱۹:۵۲ ۱۷.۴.۱۳۹۹

راهپیمایی کارگران اعتصابی نیشکر هفت‌تپه در شوش

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه و برای بیست و سومین روز ضمن ادامه اعتصاب، ‌در خیابان های شهر شوش راهپیمایی کردند.

کارگران معترض نیشکر هفت تپه ضمن سر دادن شعارهایی علیه کارفرمای خصوصی این شرکت شعار دادند: «مرگ بر ستمگر - ‌درود بر کارگر».

یکی از کارگران در این راهپیمایی ضمن تاکید بر لزوم اتحاد در بین کارگران گفت که مالکیت خصوصی به درد هفت تپه نمی خورد و باید لغو شود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه همچنین خواستار پرداخت دستمزدها و حق بیمه‌های معوقه، ‌بازگشت به کار همکاران اخراجی و بازداشت فوری امید اسدبیگی، ‌مدیرعامل این شرکت، هستند. امید اسدبیگی همراه با تعدادی دیگر به سوء‌استفاده یک و نیم میلیارد دلاری متهم شده‌اند.

در این حال، معاون کار وزارت تعاون،‌ کار و رفاه‌اجتماعی، روز سه‌شنبه گفت: حقوق و مزایای اردیبهشت و خرداد کارگران هفت‌تپه باید پس از رفع مسدود شدن حساب شرکت و حداکثر تا روز دهم مرداد پرداخت شود.

حاتم شاکرمی اشاره کرد: کارفرما متعهد شده است که حقوق فروردین کارگران را پرداخت کند، برای ماه‌های آینده پرداخت‌ها را به صورت منظم انجام دهد و از هرگونه تاخیر در پرداخت مزایای قانونی کارگران اجتناب کند.

به گفته تشکل‌های کارگری،‌ کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه در سالیان اخیر بارها چنین تعهدهایی را امضا کرده ولی هر بار آن را نقض کرده است.

پیشتر برخی گزارش رسانه‌های رسمی حاکی از آن بود که دستمزد فروردین هزاران کارگر نیشکر هفت‌تپه پرداخت شده، اما سندیکای کارگران این شرکت خبر داد که فقط دستمزد ۴۰۰ تن از کارگران پرداخت شده است.

۱۸:۴۰ ۱۷.۴.۱۳۹۹

وزیر کار احتمال بازنگری در حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال جاری را رد کرد

محمد شریعتمداری‌، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ با رد احتمال بازنگری در حداقل دستمزد کارگران در نیمه دوم سال جاری گفت: دستمزد تصویب شده از سوی شورای عالی کار بر همین روال، ادامه پیدا می‌کند.

حداقل دستمزد کارگران برای سال جاری، بدون محاسبه مزایا،‌ ‌یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان تعیین شده است. این در شرایطی است که به گفته فرامرز توفیقی، ‌رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار کشور،‌ هزینه معیشت خانوارهای کارگری به شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه رسیده است.

بر اساس دو تبصره ماده ۴۱ قانون کار، حداقل دستمزد ماهانه کارگران باید بر اساس نرخ تورم و سبد معیشت یک خانوار تعیین شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG