لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

کارنامه تیرماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در تیرماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۳:۴۰ ۱.۴.۱۳۹۹

برای دسترسی به اخبار و رویدادهای صنفی و کارگری در خرداد ماه ۹۹، کارنامه خردادماه ۹۹ را دنبال کنید.

۲۲:۰۷ ۳.۴.۱۳۹۹

اعتصاب کارگردان نیشکر هفت‌تپه برای نهمین روز ادامه پیدا کرد

کارگران نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه، در نهمین روز اعتصاب، در مقابل دفتر مدیریت این شرکت تجمع کردند.

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، کارگران خواستار دریافت سه ماه دستمزد معوقه خود هستند.

از دیگر خواسته‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه، لغو مالکیت خصوصی شرکت و بازگشت به کار همکاران اخراجی‌شان از جمله، ایمان اخضری، محمد خنیفر، اسماعیل بخشی و سالار بیژنی هستند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت، در زمستان سال ۹۴ در قبال پیش پرداختی شش میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی واگذار شد. این واگذاری به دلیل به وجود آمدن مشکلات فراوان، انتقاد هزاران کارگر نیشکر هفت‌تپه و شماری از اقتصاددانان و حتی برخی از نمایندگان مجلس را به همراه داشته است.

تاکنون چند جلسه دادگاه امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی و شماری دیگر از متهمان پرونده سواستفاده یک میلیارد دلاری برگزار شده است.

۱۵:۰۱ ۵.۴.۱۳۹۹

واکنش رئیس دادگستری استان مرکزی به صدور احکام قضایی علیه ۴۲ کارگر آذرآب

عبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی، گفت: یک روزحبس و یک ریال جزای نقدی اجرایی در پرونده کارگران آذرآب صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، او افزود: خبری که در فضای مجازی منتشر شده، کذب است.

اما این مقام قوه قضائیه نگفت که این احکام تعلیقی هستند و نه اجرایی. او در عین حال، اشاره ای به احکام ۷۴ ضربه شلاق برای ۴۲ کارگر شرکت آذرآب اراک نکرد.

پیشتر، نایب رئیس شورای اسلامی کار این شرکت از صدور حکم یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق برای ۴۲ تن از کارگران این واحد صنعتی خبر داده بود. به گفته جواد صابری، این ۴۲ تن همچنین محکوم شده اند که خدمات شهری، نظافت محدوده ریل راه آهن و معابر را انجام دهند.
آقای صابری با اشاره به اینکه شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری اراک این احکام را صادر کرده است، گفته بود که برای این کارگران، پرونده‌هایی با اتهاماتی چون اخلال در نظم عمومی و اغتشاش تشکیل شده بود.

این در شرایطی بود که مسئولان ارشد قضایی استان مرکزی قول داده بودند با رافت اسلامی با کارگران برخورد خواهند شد.
نایب رئیس شورای اسلامی کار آذرآب اشاره کرد که در بین کارگران محکوم،‌ به توصیف او، فرزند شهید، فرمانده پایگاه بسیج و مدافعان حرم حضور دارند و گفت: این حکم برای کارگران بسیار سنگین تمام شده است.

جواد صابری همچنین اعلام کرده بود که برای ۱۶ تن از این ۴۲ کارگر در دادگاه انقلاب، پرونده تشکیل شده است.

او با اعلام اینکه وکیل پرونده کارگران است، گفت: به این احکام اعتراض خواهد کرد
در همین حال، ‌بر اساس گزارش ها، دو ماه دستمزد کارگران شرکت آذرآب اراک پرداخت نخواهد شد.

از سویی، به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدجان ملکی، رئیس شورای اسلامی کار آذرآب، با اشاره به اینکه احکام صادر شده برای ۴۲ کارگر، بدوی بوده و اجرایی نیست، افزود: این حکم، قابل پیگیری در دادگاه تجدیدنظر است.

او تعداد کارگران محکوم شده را ۴۱ تن اعلام کرد.

۱۵:۰۳ ۵.۴.۱۳۹۹

«مدیران بی‌توجه به وضعیت کارگران باید احضار شوند»

نماینده مجلس از اراک، خنداب و کمیجان خواستار آن شد به جای اینکه کارگران معترض به وضعیت شغلی و صنفی، به پلیس امنیت فراخوانده شوند، مدیران بی‌توجه به وضعیت کارگران احضار شوند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدحسن آصفری با اعلام اینکه گاهی برخی اقدامات باعث می‌شود در حوزه کارگری، اعتماد به نیروی انتظامی کم ‌شود، افزود: برخی از کارخانه‌ها با کمترین قیمت و با استفاده از رانت و لابی به افراد فروخته می‌شوند و نیروی انتظامی در این واگذاری‌ها هیچ نقشی ندارد، اما به محض بروز کوچک‌ترین مشکل و اعتراض، نیروی انتظامی دست به کار می‌شود و کارگران نیز به پلیس امنیت احضار می‌شوند.

او اضافه کرد: اگر اجازه اعتراض و دفاع از حق، به کارگران، حتی در فضای مجازی داده نشود، قطعا موضوع ناامنی و اعتراض خیابانی مطرح می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اراک قطب صنعت و کارگری است، گفت: مدیرعامل و اعضای هیات مدیره صنعتی که ۱۵۰ میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، اما دو میلیون تومان حقوق کارگر را نمی‌دهند، باید به پلیس احضار شوند.

۱۵:۰۵ ۵.۴.۱۳۹۹

۱۱ روز از اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه گذشت

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز پنجشنبه و برای یازدهمین روز به اعتصاب و تجمع برای تحقق مطالبات‌شان ادامه دادند.

بر اساس گزارش کانال‌های تلگرامی، کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار پرداخت فوری دستمزدهای معوقه و تمدید دفترچه بیمه و بازگشت به کار فوری همکاران اخراجی شان مانند اسماعیل بخشی و محمد خنیفر هستند.

بازداشت فوری امید اسدبیگی،‌ مدیر عامل شرکت نیشکر هفت‌تپه‌، و مجازات حبس ابد برای او و مهرداد رستمی‌چگینی، رئیس هیئت مدیره این شرکت و لغو مالکیت خصوصی این واحد کشاورزی – صنعتی از دیگر خواسته های کارگران است.

شرکت نیشکر هفت‌تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت، در زمستان سال ۹۴ در قبال تنها، پیش پرداختی شش میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی چگینی واگذار شد.

از آن پس، مشکلات این شرکت افزایش یافت، ‌به گونه ای که دستمزدها و مزایای مزدی با تاخیر چند ماهه پرداخت می شد و یا حق بیمه کارگران با تاخیر بسیار واریز می شد.

در حال حاضر، کارفرمایان خصوصی نیشکر هفت تپه همراه با تعداد دیگری در حال محاکمه هستند. امید اسدبیگی متهم به سوء استفاده یک و نیم میلیارد دلاری است. هر چند که او این اتهام را رد کرده است.

در همین حال،‌ کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار بازگرداندن فوری ثروت‌های اختلاس شده به شرکت هستند.

۱۷:۳۵ ۵.۴.۱۳۹۹

خط فقر در تهران ۴.۵ میلیون تومان است

انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران، خط فقر در تهران را ۴ میلیون و‌۵۰۰ هزار تومان و در استان‌ها ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

این در شرایطی است که به گزارش خبرگزاری ایلنا، کمیته مزد کانون شوراهای اسلامی کار کشور، ‌در فروردین ماه،‌ سبد معیشت ماهانه را شش میلیون تومان دانست.

در همین حال، خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت: در ۲۸ ماه گذشته، قیمت سکه ۴۰۱ درصد، نرخ ارز ۲۹۱ درصد و قیمت مسکن ۲۰۷ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، به گزارش شماری از خبرگزاری‌ها، بر اساس تصمیم جلسه کارگروه تنظیم بازار، قیمت انواع لبنیات به‌طور رسمی ۲۲ تا ۲۸ درصد افزایش یافت.

۱۸:۰۱ ۱۲.۴.۱۳۹۹

آزادی ۱۰ پرستار بازداشتی در مشهد

دبیرکل خانه پرستار خبر داد که ۱۰ پرستاری که در تجمع مقابل دادگستری مشهد، بازداشت شده بودند، ‌آزاد شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد شریفی مقدم گفت که شماری از پرستاران در اعتراض به مشکلات شغلی خود قصد تجمع صنفی آرام و مسالمت‌آمیز در مقابل دادگستری مشهد داشتند، اما ۱۰ تن از آنها بازداشت شدند.

در این ارتباط، گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت که حاکی از برخورد خشونت آمیز نیروی انتظامی با پرستاران است.

دبیرکل خانه پرستار اشاره کرد تجمع‌های پرستاران همواره آرام و با در دست داشتن پلاکارد برگزار ‌شده است و چنین برخوردهایی، به توصیف او،‌ آنها را مایوس می‌کند.

آقای شریفی مقدم گفت: جبران کمبود کادر پرستاری و افزایش فشار کار در روزهای مقابله با کرونا، رفع تبعیض بین گروه‌های پزشکی با پرستاری، رفع تبعیض میان نیروهای ستادی با بالینی، پرداخت کارانه‌های مربوط به اردیبهشت و خرداد و برقراری فوق‌العاده ویژه از جمله مهمترین مشکلات شغلی پرستاران مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

۱۸:۰۵ ۱۲.۴.۱۳۹۹

«بهترین راه خانه‌دار شدن، خانه‌های اجاره به شرط تملیک است»

رئیس اتحادیه کارگران پیمانی و قراردادی، بهترین راه خانه‌دار شدن اقشار متوسط و کم درآمد، به ویژه کارگران، را خانه‌های اجاره به شرط تملیک دانست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فتح‌الله بیات گفت: اگر وام‌های بانکی و ودیعه مسکن را به کارگری که دستمزد پایینی دریافت می‌کند،‌ بدهیم، گرفتار و مقروض می‌شود و ناچار است از معیشت خانواده‌اش بزند تا اقساط وام را بپردازد.

او با اعلام اینکه خانه‌دار شدن، برای بسیاری از کارگران، آرزویی محال است، اضافه کرد: در طرح اجاره به شرط تملیک، کارگران مستاجر هستند و ماهانه مبلغی به عنوان اجاره می‌پردازند و بعد از چند سال صاحب‌خانه می‌شوند.

اصل ۳۱ قانون اساسی می‌گوید: داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است و تاکید می‌کند دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران، زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

۱۸:۰۷ ۱۲.۴.۱۳۹۹

«مدیرعامل اسبق آذرآب اراک،‌ ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه خارج کرده بود»

مدیرعامل شرکت آذرآب اراک میزان سرمایه خارج شده از این شرکت از سوی مدیرعامل اسبق این شرکت را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود که ارزش کنونی این رقم شاید ۱۵۰۰ میلیارد تومان باشد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عیسی میرمحمودی گفت: این خروج سرمایه، آذرآب را به یک ابر بدهکار تبدیل کرد و در صورت بازگردانده شدن این مبلغ، مشکلات شرکت رفع می‌شود.

او با اشاره به محسبات انجام شده افزود: بخشی از سرمایه آذرآب در سال‌های ۹۵ و ۹۶ از سوی فریبرز پرنا، مدیرعامل وقت شرکت، خارج شده و در حال حاضر، پرونده این موضوع در دادگاه باز است.

شرکت صنایع آذرآب اراک از صنایع پیمانکاری عمده در ایران است که در سال ۶۴ آغاز به کار کرد. این شرکت در سال ۸۹ به بخش خصوصی واگذار شد.

۱۸:۳۸ ۱۲.۴.۱۳۹۹

«استان خوزستان، بدترین وضعیت را در بحث کارگران دارد»

کریم حسینی، نماینده اهواز از مجلس اعلام کرد که استان خوزستان، بدترین وضعیت را در بحث کارگران، از جمله در تعدیل و اخراج آنان دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، او اشاره کرد که شرکت هواپیمایی کارون در روز روشن، کارگران خود را به بهانه‌های مختلف اخراج می‌کند.

کریم حسینی افزود: از استاندار خوزستان درخواست کردیم مطالبات کارگری شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان، آبفار، را پیگیری کند.

این نماینده مجلس همچنین بر لزوم تامین امنیت شغلی کارگران تاکید کرد و گفت: در این روزها، چندین تجمع کارگری داشتیم.

در سالیان اخیر، استان خوزستان بیشترین میزان اعتراض‌های کارگری در ایران را داشته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG