لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

کارنامه تیرماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در تیرماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۹:۵۳ ۱۲.۴.۱۳۹۹

۴ سندیکا و تشکل خواستار عدم سکوت در قبال احکام اعدام برای بازداشت‌شدگان آبان ۹۸ شدند

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، کانون صنفی معلمان اسلام‌شهر، انجمن صنفی معلمان کردستان- شاخه مریوان و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران در بیانیه مشترکی، اعلام کردند که سکوت در برابر صدور احکام اعدام برای بازداشت‌شدگان قیام فرودستان در آبان‌ ۹۸ منجر به قربانی شدن تعداد بیشتری از شرکت کنندگان خواهد شد.

این چهار سندیکا و تشکل کارگری و صنفی با اشاره به اینکه در اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸، صدها تن از معترضین به فقر، گرانی و فلاکت روزافزون با شلیک هدفمند، جان‌ باختند، افزودند: بیش از هشت هزار تن از معترضان، عموما از محله‌های زحمتکشانِ فرودست، بازداشت و زندانی شدند.

آنها پاسخ حکومت جمهوری اسلامی به این اعتراض‌ها را خشونت حداکثری دانستند و اضافه کردند: هیچ گام ناچیزی برای تغییر شرایط اسف‌بار برای کارگران، مزدبگیران و فرودستان برداشته نشد زیرا به گفته این بیانیه، صاحبان قدرت هیچ برنامه اقتصادی برای بهبود شرایط اسف‌بار روز افزون معیشت کارگران و زحمت‌کشان و مردم فرودست ندارند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، کانون صنفی معلمان اسلام‌شهر، انجمن صنفی معلمان کردستان- شاخه مریوان و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران حمایت خود را از امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی و دیگر معترضان آبان‌ ۹۸ که برای‌شان حکم اعدام صادر شده است، اعلام کردند.

آنها به گلوله بستن، صدور احکام زندان و انواع فشارهای پلیسی و امنیتی بر معترضان را محکوم کردند و خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان آبان ۹۸ و دی ۹۶ شدند.

در این بیانیه گفته شده که نمی‌شود به بهانه تحریم، همه فشار اقتصادی متوجه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شود و در همان حال، همین تحریم‌‌ها فرصتی برای مال‌اندوزی بیشتر سرمایه‌داران، مسئولان و آقازاده‌ها باشد.

سندیکاها و تشکل‌های امضاکننده بیانیه خواستار آن شده‌اند که روش‌های‌ اداره کشور و قوانین و مصوبات باید فورا به گونه‌ای تغییر یابد که از فشارها به طبقه کارگر کاسته شود و فشار بحران به اقشار مرفه، سرمایه‌داران دولتی و خصوصی و مقامات حکومتی که مسئول این وضعیت هستند، منتقل شود.

۲۰:۱۴ ۱۲.۴.۱۳۹۹

کارگران نیشکر هفت‌تپه در هجدهمین روز اعتصاب در مقابل فرمانداری شوش تظاهرات کردند

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز پنج‌شنبه برای هجدهمین روز پیاپی دست از کار کشیدند و در خیابان‌های شهر شوش دست به تظاهرات زدند.

به گزارش کانال تلگرامی کارگران مستقل هفت‌تپه و سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، تظاهرات کارگران در مقابل ساختمان فرمانداری شوش، با حضور نیروهای انتظامی و ممانعت آنها روبرو شد.

بر اساس این گزارش‌ها،‌ کارگران با ادامه تجمع خود، شعارهایی سر دادند.

از جمله خواست‌های کارگرانِ اعتصابی هفت‌تپه، پرداخت فوری حقوق معوقه و تمدید دفترچه بیمه، بازگشت به کار فوری کارگران اخراج شده، لغو فوری مالکیت خصوصی شرکت و بازداشت فوری امید اسدبیگی، مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه، هستند. امید اسدبیگی همراه با مهرداد رستمی چگینی، رئیس هیئت مدیره این شرکت، و شماری دیگر در حال محاکمه به اتهام سوء‌استفاده یک و نیم میلیارد دلاری هستند.

۱۵:۱۸ ۱۶.۴.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه وارد بیست و دومین روز شد

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه روز دوشنبه در بیست و دومین روز اعتصاب خود دوباره در خیابان‌های شهر شوش راهپیمایی کردند.

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خواستار پرداخت دستمزد و حق بیمه معوقه، ‌لغو خصوصی‌سازی شرکت،‌ بازگشت به کار همکاران اخراجی و‌ بازداشت فوری امید اسدبیگی هستند.

امید اسدبیگی، مدیر عامل شرکت نیشکر هفت‌تپه، همراه با مهرداد رستمی‌چگینی، رئیس هیئت‌مدیره این واحد کشاورزی - صنعی، و چند تن دیگر متهم به سوء‌استفاده یک و نیم میلیارد تومانی هستند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت در زمستان سال ۹۴، در قبال پیش‌پرداختی شش میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی واگذار شد که از آن پس مشکلات این واحد افزایش یافت. این وضع منجر به تاخیر طولانی مدت در پرداخت دستمزد و مزایای هزاران کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه شد که آنها در واکنش به این وضعیت،‌ بارها اعتراض کرده و خواستار بازگشت مالکیت دولتی و یا واگذاری آن به خود کارگران شده‌اند.​

۱۵:۲۴ ۱۶.۴.۱۳۹۹

تجمع گروهی از کارگران شهرداری دزفول

گروهی از کارگران شهرداری دزفول صبح روز دوشنبه در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود اعتصاب و در محدوده ساختمان شهرداری تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، یکی از منابع خبری در شهرداری دزفول گفت: این کارگران در واحد فضای سبز شهرداری دزفول به‌صورت قراردادی مشغول کارند.

بر اساس این گزارش،‌کارگران اعتصابی گفتند: «چندین سال است مطالبات مزدی و بیمه‌ای معوقه داریم. در حال حاضر نیز دستمزد اردیبهشت و خرداد ماه پرداخت نشده و حق بیمه‌ها نیز چند ماه به تامین اجتماعی پرداخت نشده است. این موضوع باعث شده تا تامین اجتماعی از تمدید و تعویض دفترچه‌های درمانی کارگران خودداری کند».

این کارگران تاکید کردند: حداقل حقوق دریافتی، کفاف زندگی خانوادگی‌شان را نمی‌دهد و با این وجود، بسیاری از مزایای مزدی کارگران فضای سبز همانند اضافه‌کاری‌ها و تعطیل‌کاری‌ها پرداخت نمی‌شود.

کارگران شهرداری دزفول همچنین با اعلام اینکه نگران ابتلا به ویروس کرونا هستند، افزودند: مدیریت شهری دزفول هنوز تمهیدات قابل قبولی برای پیشگیری کارگران از ابتلا به کرونا انجام نداده‌ و لوازم بهداشتی همانند ماسک و دستکش در اختیار کارگران قرار نداده است.

آنها اشاره کردند که تاکنون ۱۵ تن از همکاران‌شان به کرونا مبتلا شده‌اند.

در ماه‌های اخیر، ‌گزارش‌های بسیاری در مورد اعتصاب و یا تجمع کارگران شهرداری‌ها در مناطق مختلف ایران به دلیل پرداخت نشدن دستمزد و حق بیمه‌های‌شان منتشر شده است.

۱۵:۲۷ ۱۶.۴.۱۳۹۹

تجمع کارگران خدماتی شهرداری تبریز

شماری از کارگران خدماتی شهرداری تبریز روز دوشنبه در اعتراض به معوقات بیمه‌ای خود در مقابل ساختمان شورای اسلامی این شهر تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مطالبات بیمه‌ای کارگران خدماتی شهرداری تبریز چندین ماه به تامین اجتماعی پرداخت نشده و آنها در تمدید و تعویض دفترچه‌های درمانی خود دچار مشکل شد‌ه‌اند.

کارگران شهرداری تبریز به ایلنا گفتند: شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، با حضور در بین کارگران، وعده پیگیری مطالبات را داده است.

پرداخت نشدن دستمزدها و مزایای مزدی کارگران شهرداری‌ها در ایران در ماه‌های اخیر خبرساز شده است.

۱۸:۴۰ ۱۷.۴.۱۳۹۹

وزیر کار احتمال بازنگری در حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال جاری را رد کرد

محمد شریعتمداری‌، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ با رد احتمال بازنگری در حداقل دستمزد کارگران در نیمه دوم سال جاری گفت: دستمزد تصویب شده از سوی شورای عالی کار بر همین روال، ادامه پیدا می‌کند.

حداقل دستمزد کارگران برای سال جاری، بدون محاسبه مزایا،‌ ‌یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان تعیین شده است. این در شرایطی است که به گفته فرامرز توفیقی، ‌رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار کشور،‌ هزینه معیشت خانوارهای کارگری به شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه رسیده است.

بر اساس دو تبصره ماده ۴۱ قانون کار، حداقل دستمزد ماهانه کارگران باید بر اساس نرخ تورم و سبد معیشت یک خانوار تعیین شود.

۱۹:۵۲ ۱۷.۴.۱۳۹۹

راهپیمایی کارگران اعتصابی نیشکر هفت‌تپه در شوش

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه و برای بیست و سومین روز ضمن ادامه اعتصاب، ‌در خیابان های شهر شوش راهپیمایی کردند.

کارگران معترض نیشکر هفت تپه ضمن سر دادن شعارهایی علیه کارفرمای خصوصی این شرکت شعار دادند: «مرگ بر ستمگر - ‌درود بر کارگر».

یکی از کارگران در این راهپیمایی ضمن تاکید بر لزوم اتحاد در بین کارگران گفت که مالکیت خصوصی به درد هفت تپه نمی خورد و باید لغو شود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه همچنین خواستار پرداخت دستمزدها و حق بیمه‌های معوقه، ‌بازگشت به کار همکاران اخراجی و بازداشت فوری امید اسدبیگی، ‌مدیرعامل این شرکت، هستند. امید اسدبیگی همراه با تعدادی دیگر به سوء‌استفاده یک و نیم میلیارد دلاری متهم شده‌اند.

در این حال، معاون کار وزارت تعاون،‌ کار و رفاه‌اجتماعی، روز سه‌شنبه گفت: حقوق و مزایای اردیبهشت و خرداد کارگران هفت‌تپه باید پس از رفع مسدود شدن حساب شرکت و حداکثر تا روز دهم مرداد پرداخت شود.

حاتم شاکرمی اشاره کرد: کارفرما متعهد شده است که حقوق فروردین کارگران را پرداخت کند، برای ماه‌های آینده پرداخت‌ها را به صورت منظم انجام دهد و از هرگونه تاخیر در پرداخت مزایای قانونی کارگران اجتناب کند.

به گفته تشکل‌های کارگری،‌ کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه در سالیان اخیر بارها چنین تعهدهایی را امضا کرده ولی هر بار آن را نقض کرده است.

پیشتر برخی گزارش رسانه‌های رسمی حاکی از آن بود که دستمزد فروردین هزاران کارگر نیشکر هفت‌تپه پرداخت شده، اما سندیکای کارگران این شرکت خبر داد که فقط دستمزد ۴۰۰ تن از کارگران پرداخت شده است.

۲۰:۲۵ ۱۸.۴.۱۳۹۹

هیئت دولت هنوز مصوبه افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن ماهانه کارگران را تصویب نکرده است

حاتم شاکرمی،‌ معاون وزیر کار،‌ روز چهارشنبه گفت که مصوبه شورای عالی کار برای افزایش حق مسکن ماهانه کارگران هنوز در هیئت دولت تصویب نشده است.

شورای عالی کار،‌ یک ماه پیش،‌ تصویب کرد که حق مسکن ماهانه کارگران از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ حاتم شاکرمی گفت:‌ در صورتی که مصوبه افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن ماهانه کارگران در هیئت دولت تصویب شود‌، اجرا خواهد شد.

بر اساس این گزارش،‌ هنوز مشخص نیست که مصوبه شورای عالی کار در چه زمانی در دستور کار هیئت دولت قرار می‌گیرد. همچنین گفته نشده است که این مصوبه در صورت تصویت هیئت دولت،‌ شامل سه ماه گذشته می‌شود یا خیر.

پیشتر به نوشته روزنامه ایران به نقل از آمار وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در خرداد سال جاری،‌ ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان افزایش بود.

۲۳:۴۹ ۱۸.۴.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه ۲۴ روزه شد

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز چهارشنبه و برای بیست و چهارمین روز همزمان با ادامه اعتصاب خود، ‌در خیابان‌های شهر شوش راهپیمایی کردند.

کارگران در شعارهای خود ضمن تاکید بر لزوم لغو مالکیت خصوصی شرکت نیشکر هفت تپه،‌ از غلامرضا شریعتی، ‌استاندار خورستان،‌ انتقاد کردند.

در جریان دادگاه متهمان پرونده یک و نیم میلیارد دلاری نیشکر هفت‌تپه، گفته شد که استاندار خوزستان و همسرش، ۲۲۵ هزار دلار دریافت کرده اند. او این اتهام را رد کرده است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه همچنین خواستار پرداخت دستمزدها و حق بیمه‌های معوقه، ‌بازگشت به کار همکاران اخراجی و بازداشت فوری امید اسدبیگی، ‌مدیرعامل این شرکت، هستند. امید اسدبیگی همراه با تعدادی دیگر به سوء‌استفاده یک و نیم میلیارد دلاری متهم شده‌اند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در زمستان سال ۹۴ به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی چگینی واگذار شد. این واگذاری در همان زمان انتقادهایی را به دنبال داشت.

۱۴:۲۴ ۱۹.۴.۱۳۹۹

«کارگران برای خرید خانه ۲۵ متری باید ۱۰ سال دستمزد خود را پس‌انداز کنند»

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در شرایط اضطراری، چاره‌ای جز پیش‌بینی راهکارهای موقت برای خانه‌دار شدن مجمود ندارد،‌ گفت: کارگران دست‌کم باید ۱۰ سال پس‌انداز کنند و هیچ هزینه‌ای نداشته باشند تا شاید بتوانند خانه‌های ۲۵ متری خریداری کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حمید نجف با اعلام اینکه دریافتی کارگران کفاف هزینه‌های اجاره بها را نمی‌دهد، افزود: زمانی کارخانه ایران خودرو در پیکان شهر، آپارتمان‌های نقلی و کوچک برای کارگران خود در نظر گرفته بود و آنها با مسکنی که برایشان فراهم شده بود، بدون دغدغه توانستند حقوق خود را پس انداز کنند و بعدها صاحبخانه شوند.

او گفت: بحث امروز در حوزه مسکن، بحث پس‌انداز است ولی وقتی حداقل دستمزد را زیر خط فقر در نظر می‌گیریم، کارگر چیزی برای پس‌انداز ندارد. دستمزد تنها ۱۰ روز اول برج را کفاف می‌دهد و او برای ادامه زندگی باید به سراغ شغل‌های دوم وسوم برود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG