لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه

کارنامه مردادماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در مردادماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۷:۱۸ ۲۵.۵.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه ۶۲ روزه شد

اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ روز شنبه وارد شصت و دومین روز شد.

به گزارش کانال مستقل کارگران هفت‌تپه، کارگران اعتصابی همزمان با ادامه اعتصاب خود، ‌در مقابل فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند.

بر اساس گزارش‌ها، لغو مالکیت خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه، مطالبه اصلی کارگران اعتصابی است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار بازگشت مالکیت شرکت به دولت و اداره آن تحت نظارت کارگران و یا واگذاری این واحد کشاورزی – صنعتی به کارگران هستند.

آنها همچنین بر لزوم پرداخت ۳ ماه دستمزد، تمدید دفترچه‌های بیمه، بازگشت به کار همکاران اخراجی و محاکمه امید اسدبیگی،‌ مالک خصوصی شرکت، تاکید می‌کنند. امید اسدبیگی و ۱۱ تن دیگر در حال محاکمه در پرونده سوء‌استفاده صدها میلیون دلاری هفت‌تپه هستند.

تاکنون و پس از برگزاری دو نشست در مجلس، وعده‌هایی به کارگران درباره پرداخت دو ماه دستمزد، تمدید دفترچه های بیمه و احتمال بازگشت به کار پنج کارگر احرای شرکت به کار مطرح شده است. در این ارتباط،‌ سازمان خصوصی‌سازی به نقل از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، گفته که سرنوشت شرکت نیشکر هفت تپه باید در نشست سران قوا تعیین شود که این موضوع،‌ انتقاد کارگران این شرکت و نیز نمایندگان مجلس را به همراه داشته است.

۱۵:۴۲ ۲۵.۵.۱۳۹۹

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در چندین شهر ایران

شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی شهرهای مختلف روز شنبه با برگزاری تجمع‌هایی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، یکی از این تجمع‌ها در مقابل سازمان تامین اجتماعی در تهران برگزار شد.

آنها نسبت به آنچه فرمول‌های ناعادلانه متناسب‌سازی که سابقه سخت و زیان‌آور را برای‌شان در نظر نگرفته است، و همچنین به پایین بودن افزایش مستمری‌ها در سال جدید اعتراض کردند.

این بازنشستگان با اعلام اینکه قادر به تامین هزینه‌های زندگی خود نیستند،‌ خواستار دریافت خدمات درمانی رایگان شدند.

به گزارش شبکه‌های اجتماعی، تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در چندین شهر، از جمله ساری، اصفهان، کرج، اهواز، رشت، تبریز، مشهد، بجنورد و ایلام برگزار شد.

به نوشته ایلنا،‌ تجمع کنندگان در مقابل سازمان تامین اجتماعی در تهران از این سازمان خواستند تا طلب ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی خود را از دولت بگیرد تا بتواند خدمات مناسبی به بازنشستگان تامین اجتماعی ارائه دهد.

۱۷:۵۳ ۲۴.۵.۱۳۹۹

گزارش کانال مستقل کارگران هفت‌تپه از «حمله به منازل» دو نماینده کارگران

کانال مستقل کارگران هفت تپه روز جمعه از تیراندازی به سوی منزل پدری محمد خنیفر و آتش زدن در منزل یوسف بهمنی،‌ دو تن از نمایندگان کارگران هفت تپه در روزهای اخیر خبر داد.

این خبر از سوی جمعی از سوی کارگران هفت تپه انتشار یافت و یکی از کارگران این شرکت هم در گفت و گو با رادیو فردا، آن را تایید کرد.

پیش از این نیز فیلمی از سخنان آقای خنیفر در نشستی با عبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده علی خامنه‌ای در استان خوزستان و امام جمعه شهر اهواز،‌ در نیشکر هفت‌تپه منتشر شد که او به این دو حمله اشاره کرد و گفت که ۱۸ گلوله به منزل پدری‌اش شلیک شده است.

به نوشته کانال مستقل کارگران هفت تپه،‌به آقای خنیفر و خانواده اش آسیبی نرسیده است.

در این خبر به تاریخ این حملات اشاره نشده است.

خبر در شرایطی منتشر شد که کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز جمعه شصت‌و‌یکمین روز اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه بارها خواستار لغو مالکیت خصوصی این شرکت و بازگشت مالکیت شرکت به دولت و اداره آن تحت نظارت کارگران و یا واگذاری این واحد کشاورزی – صنعتی به خود کارگران شده‌اند.

کارگران همچنین خواستار پرداخت ۳ ماه دستمزد، تمدید دفترچه‌های بیمه، بازگشت به کار همکاران اخراجی و محاکمه امید اسدبیگی،‌ مالک خصوصی شرکت، هستند که همراه با ۱۱ تن دیگر در حال محاکمه در پرونده سوء‌استفاده صدها میلیون دلاری هفت‌تپه است.

۲۱:۱۵ ۲۳.۵.۱۳۹۹

«پرداخت» مطالبات ۳۵۰۰ کارگر در پارس جنوبی

رئیس کل دادگستری استان بوشهر روز پنجشنبه اعلام کرد که مطالبات کارگران هشت شرکت پیمانکاری فعال در منطقه ویژه پارس جنوبی پرداخت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی جمادی با ااشره به اینکه این هشت شرکت در مرحله بحرانی و مشکلات قرار گرفته بودند که با ورود دادستانی شهرستان عسلویه، مشکلات برطرف شدند، دستمزد ۳۸۰۰ تن از کارگران این شرکت‌ها به طور کامل پرداخت شد و آنها به سر کار بازگشتند.

سخنان این مقام قضایی در شرایطی اعلام شده که تاکنون منبع دیگری این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است.

در روزهای اخیر، هزاران کارگر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در چندین استان ایران،‌از جمله در پارس‌جنوبی در اعتراض به مشکلات معیشتی خود اعتصاب کرده بودند.

این نخستین اعتصاب هماهنگ در این صنعت در ۴۰ سال گذشته به شمار می‌رفت.

۲۰:۵۶ ۲۳.۵.۱۳۹۹

حمایت کنفدراسیون ملی اتحادیه کارگری رومانی از اعتصاب‌های کارگران در ایران

بوگدان ایولیا هوسو، رئیس کنفدراسیون ملی اتحادیه کارگری رومانی، حمایت این سازمان کارگری از اعتصاب‌های کارگران پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی و همچنین نیشکر هفت تپه اعلام کرد.

او در بیانیه ای با اشاره به اینکه کارگران ایرانی در ۴۰ سال گذشته رنج بسیاری کشیده‌اند، جمهوری اسلامی را رژیمی توصیف کرد که به طور سیستماتیک، حقوق کارگران را نقض کرده است.

بوگدان ایولیا هوسو نوشت:‌ دستمزد کارگران پرداخت نشده است و آنها تهدید به اخراج شده‌اند و همچنین مرتب از سوی نیروهای امنیتی دولت مورد حمله قرار گرفته‌اند. همچنین برخی از فعالان کارگری زندانی شده‌اند و با تهدید ابتلا به کرونا در زندان‌ها مواجه هستند.

رئیس کنفدراسیون ملی اتحادیه کارگری رومانی خواستار پرداخت دستمزد معوقه تمام کارگران اعتصابی، متوقف شدن اخراج کارگران و آزادی بی‌قید و شرط تمام کارگران زندانی شد.

۲۰:۴۳ ۲۳.۵.۱۳۹۹

اعتراض به پرداخت نشدن ۳ ماه دستمزد؛ کارگران شرکت بازیافت اهواز تجمع کردند

کارگران شرکت بازیافت اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه دستمزدشان در مقابل شهرداری این شهرستان تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از کارگران گفت: بیش از ۱۵۰ کارگر زن و مرد در شرکت بازیافت زیر نظر سازمان پسماند شهرداری اهواز کار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ تن از کارگران، زن هستند، افزود: در سه سال اخیر، با سه پیمانکار قرارداد داشتیم که «هر کدام ۶ ماه کار و ۶ ماه هم فرار می‌کردند».

این کارگر اضافه کرد: هر پیمانکار به پرداخت عیدی و سنوات که می‌رسید، متواری می‌شد. حتی از طریق دادگستری حکم جلب گرفتیم ولی فراری هستند.

بر اساس این گزارش،‌ کارگران به نهادهای مختلف از جمله شورای شهر، دفتر امام جمعه و شهرداری این شهرستان مراجعه کرده‌اند ولی تاکنون گره‌ا‌ی از مشکل آنها باز نشده است.

در سالیان اخیر، انتقادهای زیادی متوجه عملکرد شرکت‌های پیمانکاری در ایران شده و کارگران مناطق زیادی در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود اعتصاب یا تجمع کرده‌اند.

۱۶:۱۴ ۲۳.۵.۱۳۹۹

«جمهوری اسلامی آگاهانه با جان زندانیان بازی می کند»

اتحاد بين‌المللی در حمايت از کارگران در ايران در بیانیه‌ای، جمهوری اسلامی را متهم کرد که «با در بند نگه داشتن فعالان کارگری و زندانیان سیاسی و در شرایطی که بیماری کرونا در حال گسترش در زندان‌ها است، آگاهانه با سلامتی و جان آنان بازی می کند».

در روزهای اخیر اعلام شد که نتیجه تست شماری از زندانیان سیاسی بند هشت زندان اوین مثبت بوده است. این خبر نگرانی گسترده خانواده‌های آنان و تشکل‌های کارگری و صنفی معلمان را به همراه داشته است.

اتحاد بين‌المللی در حمايت از کارگران در ايران در این ارتباط نوشت:‌ «از آغاز شیوع کرونا در ایران به دلیل جمعیت بیش از ظرفیت زندان‌ها، نبود امکانات اولیه بهداشتی و ناممکن بودن رعایت فاصله‌گیری اجتماعی، زندان‌های ایران به مرکزی خطرناک برای شیوع گسترده این بیماری تبدیل شده‌اند».

این اتحادیه با انتقاد شدید از «پنهان‌کاری و دروغ‌گویی» مقام‌های جمهوری اسلامی نوشت که به همین دلایل،‌ تعداد دقیق اشخاصی که در زندان‌های ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و یا جان خود را در نتیجه ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند، مشخص نیست و ... وضعیت چنان بحرانی و فاجعه بار است که طبق خبرهایی که به بیرون درز کرده است، خود مقام‌های زندان {اوین} نیز در گزارش‌های درونی، وضعیت زندان‌ها را خطرناک و غیرانسانی توصیف کرده‌اند.

اتحاد بين‌المللی در حمايت از کارگران در ايران در بخشی از بیانیه خود نوشت: «اکثریت قریب به اتفاق زندانیان سیاسی، از جمله فعالان کارگری، معلمان و دیگر فعالان اجتماعی، بدون هیچ توجیهی، همچنان در زندان به سر می‌برند»‌و تاکید کرد که مخالفت «رژیم اسلامی با مرخصی این گروه از زندانیان، معنای دیگری غیر از از انتقام‌گیری رژیم از آنان ندارد».

این اتحادیه با اشاره به اینکه بر اساس موازین و قوانین،‌ «حکومت‌ها و مقام‌های زندان موظف به حفظ سلامتی زندانی هستند» ‌اضافه کرد:«زندانی نباید در دوران محکومیتش در وضعیت غیر استاندارد و در شرایطی قرار بگیرد که سلامتی‌اش را مورد تهدید قرار می‌دهد،‌آن هم در شرایطی که وضعیت زندان‌ها در ایران غیر استاندارد است و کرونا، جان زندانیان را به طور جدی تهدید می‌کند».

اتحاد بين‌المللی در حمايت از کارگران در ايران خواستار آن شد که همه کسانی که در بند هشتم اوین به کرونا مبتلا شده‌اند فورا به یکی از بیمارستان‌های خارج از زندان انتقال یابند و افزود: «نگه‌داشتن زندانیان سیاسی و عقیدتی در شرایط خطرناک و غیر انسانی در زندان‌های ایران مصداق اقدام به جنایت عمدی است».

این اتحادیه ضمن نگرانی شدید از وضعیت سلامتی فعالان کارگری و معلمان زندانی، خواستار آزادی فوری و بدون قید شرط همه زندانیان سیاسی شد.

۱۵:۳۴ ۲۳.۵.۱۳۹۹

حمایت ۳۷ سندیکا، تشکل و کانون کارگران، معلمان، دانشجویان و بازنشستگان از اعتصاب‌های سراسری در ایران

۳۷ سندیکا، تشکل، کانون کارگری، معلمان، دانشجویی و بازنشستگان در اعلامیه مشترکی از اعتصاب‌های سراسری کارگران در هفت‌تپه، هپکو و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی حمایت کردند.

آنها در این اعلامیه نوشتند: مهمترین و گسترده‌ترین اعتصاب‌های کارگری سال های اخیر در هفت‌تپه، صنایع نفت و گاز و مجتمع‌های پتروشیمی در اهواز، آبادان، اصفهان، قشم، ماهشهر، کنگان، لامرد، مُهر، جفیر و دشت‌آزادگان، نیروگاه برق سبلان، شرکت نصب نیرو در اردبیل و همچنین کارگران صنایع سنگین هپکو در اراک رقم زده شده است.

به نوشته این اعلامیه،‌ «کارگران سال‌هاست که در چنبره مناسبات استثماری، ستمگرانه و ضدکارگری حاکم گرفتار شده و به شدیدترین شکل ممکن توسط صاحبان سرمایه و کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی استثمار می‌شوند».

این سندیکاها،‌تشکل ها و کانون ها با اشاره به محروم بودن کارگران از ابتدایی ترین حقوق خود مانند دستمزدهای به مراتب زیر خط فقر، حقوق‌های پرداخت نشده، اخراج و بیکارسازی‌های گسترده و مداوم افزودند که «حاکمیت شرکت‌های پیمانکاری و واسطه‌ای، فراگیری قراردادهای موقت و سفید امضا بر بازار کار، آزادسازی قیمت‌ها و خصوصی‌سازی آموزش، سلامت، مسکن، تنها نمونه‌هایی از تضییع حقوق کارگران و گروه‌های تحت ستم در طول این سال‌ها بوده که توسط صاحبان سرمایه و دولت‌های حامی آنان، به کارگران تحمیل شده است».

آنها همچنین اضافه کردند که فرزندان کارگران نیز با «توسعه پولی‌سازی آموزش بیش از پیش گرفتار فاصله طبقاتی و حذف اجتماعی می‌شوند».

این اعلامیه با اشاره به برخوردهای تهدیدآمیز امنیتی و قضایی با اعتراض‌های کارگران نوشتند: «کارگران هرگز از مبارزه علیه تضییع حقوق حقه خود به دست عوامل سرمایه ساکت نمانده و در تمامی این سال‌ها به حکم شرایط کار و زندگی برای تحقق مسأله نان، کار و آزادی مبارزه کرده‌اند و هزینه‌های فراوانی نیز بابت این مبارزات علیه سیاست واحد خصوصی‌سازی و سلب حق حیات و تشکل‌یابی زحمتکشان پرداخته‌اند».

امضاکنندگان اعلامیه اعتصاب های اخیر کارگران را «یکی از لحظات تاریخی رویارویی طبقه‌کارگر با طبقه‌حاکم» توصیف کردند و افزودند: «در بحران اقتصادی کنونی این سرزمین، بسیار طبیعی و قابل انتظار است که هر روز شمار بیشتری از کارگران و گروه‌های تحت ستم به این اعتصاب‌ها بپیوندند؛ اعتصاباتی که به‌علت جان به لب رسیدن مردم از بحران ناشی از خصوصی‌سازی، آزادسازی قیمت‌ها، نزول سطح معیشتی کارگران به خط مرگ (و نه دیگر خط فقر)، پرداخت نشدن همان دستمزدهای به‌غایت ناچیز از جانب دولت و کارفرمایان، و عدم دسترسی به حداقل‌های معیشتی و حیات برگزار می‌شود».

امضاکنندگان بیانیه با تاکید بر لزوم تشکل‌یابی کارگران،‌حمایت‌شان را از «حرکت‌های اعتراضی و اعتصاب گسترده و منسجم کارگران و پشتیبانی از خواست و مطالبات برحق آنان همچون افزایش دستمزدها، پرداخت فوری و بدون قید و شرط حقوق و مزایای معوقه کارگران، برچیده شدن بساط شرکت‌های پیمانکاری، لغو قراردادهای موقت و سفید امضاء، و مهم‌تر از همه لغو خصوصی‌سازی عرصه‌های مختلف اجتماعی»‌اعلام کردند.

آنها نوشتند: «خطاب به کارگران و مردم اعلام می‌کنیم اتحاد کارگران اعتصابی و ایجاد تشکل‌های مستقل، اصل حیاتی پیشروی طبقاتی است و تحقق این مهم حمایت و اتحاد هرچه بیشتر گروه‌های مختلف اجتماعی را می‌طلبد».

از جمله امضاکنندگان بیانیه،‌ سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، کانون صنفی معلمان تهران، انجمن صنفی معلمان کردستان – مریوان، کانون صنفی معلمان اسلام‌شهر، کانون معلمان همدان،‌ گیلان، ‌خوزستان و‌ الیگودرز، انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه،‌ انجمن صنفی معلمان کردستان -سقز و زیویه و‌ شورای صنفی دانشگاه صنعتی شیراز هستند.

همچنین شوراهای صنفی دانشگاه بین‌الملل قزوین، پردیس هنرهای زیبای‌ تهران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل،‌علامه طباطبایی تهران، جمعی از واحدهای شورای صنفی دانشگاه بوعلی سینای همدان،‌ اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، گروه اتحاد بازنشستگان، اتحاد بازنشستگان و کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری همراه با شماری از تحریریه های نشریه های دانشجویی امضاکننده این اعلامیه هستند.

۱۴:۳۸ ۲۳.۵.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران رسمی راه‌آهن خراسان و برق و تاسیسات ایستگاه راه‌آهن تهران

کارگران رسمی راه‌آهن خراسان روز پنجشنبه در اعتراض به شرایط معیشتی و صنفی خود تجمع کردند.

کانال رسمی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن با اعلام این خبر اشاره ای به جزییات مطالبات کارگران نکرد.

این کانال تلگرامی همچنین خبر داد که کارگران رسمی نگهداری برق و تاسیسات ایستگاه راه‌آهن تهران روز پنجشنبه در مقابل ساحتمان این اداره تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان به پرداخت نشدن پاداش بازنشستگی کارکنان بازنشسته، مطالبات صندوق پس‌انداز و‌ دستمزد و مزایا از سوی شرکت راه‌آهن اعتراض کردند.

بر اساس این گزارش،‌ کارگران پیمانی شاغل در شرکت تراورس در کرج هم روز چهارشنبه در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه مطالبات مزدی خود مانع حرکت قطار مسافربری شدند.

این کارگران گفتند که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی به سر می‌برند و خانواده های شان گرسنه‌اند.

پرداخت نشدن دستمزدها در مناطق مختلف ایران، ‌اعتراض‌های کارگران کارخانه‌ها و شرکت‌ها را به همراه داشته است.

۱۶:۳۳ ۲۲.۵.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه ۵۹ روزه شد

اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ روز چهارشنبه وارد پنجاه و نهمین روز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، لغو مالکیت خصوصی و تعیین تکلیف این شرکت از سوی دولت، مطالبه اصلی کارگران اعتصابی است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه بارها خواستار بازگشت مالکیت شرکت به دولت و اداره آن تحت نظارت کارگران و یا واگذاری این واحد کشاورزی – صنعتی به خود کارگران شده‌اند.

کارگران همچنین خواستار پرداخت ۳ ماه دستمزد، تمدید دفترچه‌های بیمه، بازگشت به کار همکاران اخراجی و محاکمه امید اسدبیگی،‌ مالک خصوصی شرکت، هستند که همراه با ۱۱ تن دیگر در حال محاکمه در پرونده سوء‌استفاده صدها میلیون دلاری هفت‌تپه است.

بر اساس گزارش ها قرار بوده است که نشست دیگری بین نمایندگان کارگران با شماری از نمایندگان مجلس و نمایندگان دولتی و قوه قضائیه امروز، ‌چهارشنبه، ‌برگزار شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG