لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

نامه کروبی به خبرگان: با این شیوه مدیریت، کشور به زمان قاجار برگشته است


مهدی کروبی، از رهبران جنبش اعتراضی «سبز» در نامه‌ای خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری، از آنها خواست به جای «مدح و ستایش» رهبر جمهوری اسلامی، از وی درباره سیاست‌های سه دهه اخیر کشور که ایران را به شرایط فعلی رسانده، سوال کنند.

این نامه که صبح روز یکشنبه (یازدهم شهریور) در وب‌سایت سحام‌نیوز، نزدیک به آقای کروبی منتشر شده، از اعضای خبرگان به دلیل «مدح و ستایش» علی خامنه‌ای انتقاد کرده است.

مهدی کروبی در این نامه نوشته است: «فقدان نظارت مؤثر خبرگان بر رهبری و نهادهای زیر نظر این مقام از جمله شورای نگهبان، سپاه پاسداران، بسیج، قوه قضائیه، صدا و سیما، و بنیادها و نهادهای اقتصادی در سه دهه گذشته خسارات جبران ناپذیری به کشور و مردم وارد کرده‌است که در این نامه هدف به گشودن ابعاد آن ندارم. اما صریحاً می‌گویم با این شیوه مدیریت، کشور به دوران پیش از مشروطه یعنی به زمان قاجار برگشته است.»

کروبی از اعضای مجلس خبرگان خواسته ضمن انجام وظایف «قانونی و شرعی» خود با استفاده از ابزار «سوال از و نظارت بر» رهبری، به اوضاع «اسف‌بار کنونی» کشور رسیدگی کنند.

وی نوشته که اعضای مجلس خبرگان باید «درباره سياست‌های سه دهه كشور از علی خامنه‌ای توضیح بخواهند كه چرا كشور را به اينجا رسانده است.»

این نامه در شرایطی منتشر شده که ماه‌ها است که اقتصاد ایران فشار مضاعفی را تحمل می‌کند و ارزش ریال مقابل ارزهای خارجی به ویژه دلار به شدت سقوط کرده و نرخ کالا و خدمات در ایران به شدت افزایش یافته است.

با اعلام خروج آمریکا از توافقنامه برجام و بازگشت دور اول تحریم‌ها علیه برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی و فشار آمریکا برای به صفر رساندن میزان فروش نفت ایران بدلیل سیاست‌های منطقه‌ای تهران در خاورمیانه، نگرانی‌ها مبنی بر وضعیت اقتصادی کشور در ماه‌های پیش‌رو افزایش یافته است.

مهدی کروبی نوشته که «خبرگان اگر خبرگان باشد باید از نتایج سیاست‌های راهبردی رهبر در سه دهه گذشته که کشور را به اینجا رسانده پرسش کند.»

وی افزوده است: «خبرگان اگر خبرگان باشد باید گزارشی جامع از نظارت خود بر رهبر و نهادهای زیر مجموعه وی که دامنه ناتمام آن تمامی ابعاد کشور را دربر گرفته ارائه کند.»

کروبی در نامه خود خطاب به اعضای خبرگان این پرسش را مطرح کرده که «چرا از رهبری نسبت به ورود سپاه، بسیج و نیروی انتظامی به بانکداری، فروش نفت و ... پرسش نمی‌کنید؟»

وی همچنین خواستار رسیدگی این مجلس به «وضعیت نهادهای نظامی و اقتصادی زیر نظر رهبری که نقش اصلی و مهم در وضعیت اسف‌بار امروز مردم و کشور دارند» و نیز دخالت «نظامیان و ائمه جمعه» در امور جاری کشور شده است.

او نوشته که «چرا از دخالت‌های فرماندهان سپاه بر امور سیاسی و اقتصادی کشور و یا تعیین مرزهای دیپلماسی که مغایر قانون اساسی و فرمان امام است پرسش نمی‌کنید؟ چرا از دخالت‌های دستوری برخی از ائمه‌ جمعه در امور جاری کشور پرسش نمی‌کنید؟»

کروبی در عین حال با اشاره به حصر زهرا رهنورد، محکومیت نرگس محمدی، عبدالفتاح سلطانی، قاسم شعله سعدی، معترضان دی ماه ۹۶،دراویش، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی، حقوق بشری و محیط زیستی، دانشجویان، آموزگاران، کارگران و زنان، از اعضای خبرگان خواسته به این پرونده‌ها رسیدگی کرده و از علی خامنه‌ای در این زمینه بازخواست کنند.

مهدی کروبی در این زمینه نوشته است: «خبرگان اگر خبرگان باشد باید از وضعيت اسف‌بار دستگاه قضا از رهبری سوال كند كه با اين احكام سياسی روی محاكم رژيم منحوس پهلوی را سفيد كرده است.»

وی به صراحت بسیاری از احکام صادرشده از سوی قوه قضائیه در دوران ریاست صادق لاریجانی بر این قوه را زیر سوال برده و نوشته که «عدالتخانه نظام اسلامی به روز سیاه نشسته است» و «مردم روزانه شاهد ذبح عدالت بنام حفظ قدرت هستند.»

کروبی در عین حال تاکید کرده تنها به «اصلاحاتی» باور دارد که «ساختار نظام را در جهت حق تعیین سرنوشت مردم بدون نگاه قیم‌مآبانه فرد یا گروهی اصلاح کند.»

وی خواستار «به‌روز» شدن قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز شده و نوشته که «۱۰ سال پس از انقلاب این قانون اصلاح و بازنگری شد و قطعاً پس از ۲۹ سال از آخرین بازنگری آنهم با تجربه عینی و عملی امروزمان باید مجدداً اصول متعدد آن به نفع حاکمیت و نظارت مردم اصلاح شود بنحوی که انحصار قدرت در ید یک فرد برای همیشه در این سرزمین کنار گذاشته شود و مردم نه در حرف و کلام بلکه در عمل حاکم بر سرنوشت خویش گردند.»

مهدی کروبی همراه با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، از بهمن ۸۹ بدون محاکمه در بازداشت خانگی است و تلاش‌ها برای شکستن حصر آنها باوجود وعده‌های دولت حسن روحانی، تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

وی پیش‌تر نیز در نامه‌ای سرگشاده خطاب به علی خامنه‌ای نوشته بود: «سه دهه است که شما در رأس نظام قرار دارید و هنوز هم از جایگاه یک اپوزیسیون سخن می‌گویید. در این سه دهه بخش مهمی از نیروهای اصیل انقلاب را کنار گذاشتید تا سیاست‌های مورد نظرتان را اجرا کنید و امروز با نتایج همان سیاست‌ها مواجه هستید.»

پس از آن بود که بهروز نعمتی، نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که این نامه باعث «وقفه» در روند حصر شد و مهدی کروبی نیز در نامه دیگری نوشت که فقط مرگ یکی از طرفین می‌تواند به این بازداشت پایان دهد.

با استفاده از سحام‌نیوز، کلمه و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG