لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

تظاهرات هزاران نفر در اعتراض به لغو امتیازت ویژه کشمیر توسط دولت هند


قبل از لغو اختیارات ویژه ایالت جامو و کشمیر هزاران نیروی شبه نظامی هند به این ایالت که یکی از نظامی‌ترین مناطق جهان است اعزام شدند.
قبل از لغو اختیارات ویژه ایالت جامو و کشمیر هزاران نیروی شبه نظامی هند به این ایالت که یکی از نظامی‌ترین مناطق جهان است اعزام شدند.

گزارش‌ها حاکی است که پلیس هند برای متفرق کردن دست کم ۱۰ هزار معترض به لغو امتیازات ویژه ایالت جامو و کشمیر در شهر سرینگر، مرکز تابستانی این ایالت ، گاز اشک آور شلیک کرده است.

رویترز می‌گوید، این بزرگترین تظاهرات از زمان لغو اختیارات ویژه ایالت جامو و کشور در پنج روز پیش است.

یک پلیس به رویترز گفته است مردم با نادیده گرفتن قانون ممنوعیت تجمع در منطقه سورا سرینگر تجمع کرده و نیروهای پلیس را به عقب راندند.

اما شاهدان عینی از حمله پلیس به این تجمع خبر داده اند و میگویند شماری مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

یک مقام پلیس هند هم شمار تظاهر کنندگان را بالغ با ۱۰ هزار نفر اعلام کرده و گفته است این بزرگترین تجمع اعتراضی تاکنون بوده است.

دولت در ناحیه کشمیر تحت کنترل هند با هدف تسهیل شرکت مردم در نماز جمعه برخی از محدودیت‌های اخیر را برداشته بود. ولی به گفته ساکنان و مقامات محلی خشم مردم از تصمیم دولت هند برای لغو اختیارات ویژه این ایالت که اکثر ساکنان آن مسلمان هستند رو به افزایش است.

خبرگزاری رویترز می گوید دولت مرکزی هند روز دوشنبه اختیارات ویژه ایالت جامو و کشمیر را که پاکستان نیز ادعای مالکیت آنرا دارد، لغو کرد. طبق این تصمیم جنجالی از این پس اين ايالت حق تصویب قوانین داخلی خود را از دست می دهد و غیر کشمیری‌ها می توانند در این ایالت زمين و مستغلات بخرند.

از روز دوشنبه ارتباط تلفنی در ایالت جامو و کشمیر قطع شده، حداقل ۳۰۰ تن از رهبران محلی بازداشت شده و تجمعات عمومی لغو شده است. در نتیجه این اقدامات مردم ناگزیر شده اند در خانه بمانند.

بامداد جمعه در سرینگار، شهر اصلی کشمیر دهها نفر از مردم همزمان در خیابان حرکت کرده و برای شرکت در نماز جمعه به سوی مسجدی رفتند که تحت حفاظت پلیس بود.

در یک پوستر دست نوشته در یکی از مساجد نوشته شده بود:«هر گاه ما به هند روی آورده ایم آنها گلوی ما را بریده اند.» در این پوستر از مردم خواسته شده که زمین‌ها و املاک خود را نفروشند و پس از نماز روز عید در روز دوشنبه تظاهرات برپا کنند.

رهبران محلی در جامو و کشمیر هشدار داده اند که لغو اختیارات ویژه این ایالت بعنوان تعرضی به مردم کشمیر تلقی خواهد شد. طی ۳۰ سال گذشته در جریان شورش‌ها علیه حاکمیت هند بر این ناحیه بیش از ۵۰ هزار نفر کشته شده اند.

پاکستان که بر کشمیر تحت کنترل هند ادعای مالکیت دارد در واکنش به تصمیم دولت هند مناسبات دیپلماتیک و روابط بازرگانی با آن کشور را قطع کرد. ناحیه کشمیر عامل اصلی دو مورد از سه جنگی بوده که تاکنون بین هند و پاکستان که هر دو قدرت هسته‌ای هستند، روی داده است.

ونگ ئی، دیپلمات ارشد چین روز جمعه گفت آن کشور در مورد وضعیت کشمیر به شدت نگران است.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای گفت ونگ ئی پس از دیدار با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در پکن به او تضمین داد که چین به حمایت از پاکستان و منافع و حقوق مشروع آن ادامه خواهد داد.

نیروهای پلیس مجهز به تجهیزات ضد شورش در اطراف مسجد جامو در شهر سرینگار مستقر بودند. یک مامور پلیس گفت جوانان مرتب به سوی آنها سنگ پرتاب می کنند.

ولی راویش کومار، سخنگوی وزارت خارجه هند روز جمعه در دهلی گفت ایالت کشمیر آرام است و نارضایتی مردم منطقه موقتی است.

او افزود:«خارج از شهر سرینگار اوضاع به حالت عادی بازگشته است. مردم مشغول کار خود هستند و خودروها به طور عادی تردد می کنند. اگر ما مطمئن شویم که قانون و نظم رعایت می شود این محدودیت‌ها به زودی لغو خواهند شد.»

آجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند پس از ملاقات با فرماندار ایالت جامو و کشمیر «رضات خود از وضعیت کلی منطقه را که در مجموع آرام است ابراز کرد.»

قبل از لغو اختیارات ویژه ایالت جامو و کشمیر هزاران نیروی شبه نظامی هند به این ایالت که یکی از نظامی‌ترین مناطق جهان است اعزام شدند.

XS
SM
MD
LG