لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

ابراز نگرانی سازمان ملل از محدودیت‌های اعمال‌شده در کشمیر


سازمان ملل می‌گوید از محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت هند در کشمیر نگران است و این موضوع می‌تواند وضعیت حقوق بشر در این منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

روز دوشنبه هفته جاری، دولت هند خودمختاری و اختیارات ویژه ایالت جامو و کشمیر (بخشی که در کنترل هند است) را لغو کرد و از آن زمان ارتباطات تلفنی و اینترنت منطقه قطع شده و هزاران نیروی امنیتی هند برای مقابله با تظاهرات احتمالی به حال آماده‌باش درآمده‌اند.

در همین حال گزارش‌ها در روز پنج‌شنبه، ۱۷ مردادماه، حاکی از آن است که برخی از رهبران اپوزیسیون در این مناطق تحت حصر خانگی قرار گرفته و، به گزارش رویترز، حداقل ۳۰۰ نفر از افراد سیاسی و مدافع جدایی کشمیر از هند بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه رقم بازداشتی‌ها را ۵۰۰ نفر خبر می‌دهد.

این بازداشت‌ها بنا بر گفته مقامات هند برای «جلوگیری از اغتشاشات و تظاهرات» بوده است.

کشمیر پس از استقلال هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷ میلادی، میان این دو کشور تقسیم شد، ولی هر دو مدعی حاکمیت بر کل این منطقه هستند. دو جنگ از سه نبردی که از آن زمان میان آنها رخ داده، دربارهٔ کشمیر بوده است.

رویترز می‌نویسد نارندرا مودی، نخست وزیر هند، از حزب هندو ملی‌گرای بهاراتیا جاناتا، مدت‌هاست که در نظر داشت کشمیر را که نسبتا خودمختار اداره می‌شد، تحت کنترل کامل دولت مرکزی درآورد.

گروه‌های اسلام‌گرای این منطقه با انتشار بیانیه‌ای از لغو خودمختاری این منطقه توسط هند و گسیل نیروهای نظامی و امنیتی به شهر به شدت انتقاد کرده و گفته‌اند این کار «بدون رضایت مردم» بوده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز با اعلام این که هند برای لغو اختیارات ویژه این منطقه قبلا با ایالات متحده گفت‌وگویی نکرده، خواستار مذاکرات مستقیم هند و پاکستان شده است.

پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد که در واکنش به اقدامات هند در کشمیر، سفیر این کشور را اخراج کرده و تمام روابط تجاری خود با هند را متوقف می‌کند.

قطع رابطه تجاری هند و پاکستان در حالی است که دو کشور در این زمینه مناسبات چندانی با هم ندارند. بر اساس آمارهای گمرک هند، مبادلات تجاری دو کشور در نیمه اول سال تنها ۴۱۵ میلیون دلار بوده است.

در مقابل هند می‌گوید لغو خودمختاری کشمیر ربطی به دیگران ندارد و موضوع داخلی هند است.

گزارش‌ها حاکی است که مردم این منطقه از کمبود غذا و فقر نگران هستند و یک مامور پلیس به رویترز گفته است که «خشم زیادی میان مردم موج می‌زند».

برخی احزاب اپوزیسیون در منطقه نیز با طرح شکایتی به دادگاه عالی هند خواستار لغو تصمیم جدید دولت هند درباره کشمیر و جامو شده‌اند.

رویترز از سرینگر، بزرگ‌ترین شهر کشمیر، گزارش داده است که به رغم محدودیت در رفت و آمد، معترضان در نقاط مختلف شهر با پرتاب سنگ به سوی نیروهای نظامی هندی وارد خیابان‌ها شده‌اند.

منابع: خبرگزاری رویترز، الجزیره، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG