لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

دولت آمریکا خواستار کاهش تنش در کشمیر شد: «هند با ما رایزنی نکرده است»‎


در آغاز هفته جاری دولت دهلی نو، پس از آن‌که پاکستان و شبه‌نظامیان مورد حمایت اسلام‌آباد را متهم به اقدامات تحریک‌آمیز و حمله به خط حائل مرزی در کشمیر کرد، در سراسر ایالت نیروهای امنیتی مستقر کرد.
در آغاز هفته جاری دولت دهلی نو، پس از آن‌که پاکستان و شبه‌نظامیان مورد حمایت اسلام‌آباد را متهم به اقدامات تحریک‌آمیز و حمله به خط حائل مرزی در کشمیر کرد، در سراسر ایالت نیروهای امنیتی مستقر کرد.

یک مقام ارشد دولت دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرگزاری «پرس‌تراست» هند می‌گوید، دهلی‌نو در مورد اقدامات اخیر خود در کشمیر و سلب امتیازات ویژه این ایالات، پیاپیش اطلاعی به واشینگتن نداده بود و در این مورد تبادل نظری انجام نشده‌است.

همزمان خبرگزاری رویترز نیز از یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نقل کرده‌است که آمریکا خواستار گفت‌وگوی مستقیم بین هند و پاکستان است.

در روزهای اخیر تنش‌ها بر سر منطقه جامو و کشمیر هند بالا گرفته‌است؛ در حالی‌که نیروهای امنیتی در منطقه مستقر شده‌اند، دولت مرکزی هند تصمیم به سلب امتیازات ویژه ایالت گرفته‌است. گزارش شده بود که نخست‌وزیر پاکستان مایل به اقدامی از سوی دونالد ترامپ بر سر این مسئله است.

خبرگزاری «پرس‌تراست»، بزرگ‌ترین خبرگزاری هند، ۱۶ مرداد ماه از یک مقام ارشد دولت ترامپ نقل کرده‌است که گفت‌وگو بین طرف‌ها «یک نیاز فوری‌ست» تا از سطح تنش‌ها در منطقه و وقوع یک بحران نظامی در جنوب آسیا، کاسته شود.

این مقام دولت آمریکا که نامش فاش نشده گفته هند در مورد مسائل با واشینگتن رایزنی نکرده و اطلاعی نیز پیشاپیش به آن نداده‌است.

اول مرداد ماه نیز وزارت خارجه هند اظهارات دونالد ترامپ درباره درخواست نخست‌وزیر نارندرا مودی، از آمریکا برای میانجی‌گری بر سر کشمیر را رد کرده بود.

اظهارات تازه مقام آمریکایی ساعاتی پس از آن مطرح شده که دولت پاکستان اعلام کرد سفیر هند در اسلام‌آباد را اخراج و مناسبات تجاری با این کشور را متوقف می‌کند.

در آغاز هفته جاری دولت دهلی نو، پس از آن‌که پاکستان و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن را متهم به اقدامات تحریک‌آمیز و حمله به خط حائل در کشمیر کرد، خطوط تلفن و اینترنت را در برخی مناطق قطع و در نقاط مختلف نیروهای امنیتی مستقر کرد. اسلام‌آباد اتهام‌ها را کرده و هند را متهم به حمله به غیرنظامیان کرده‌است.

دهلی نو در نهایت اعلام کرد خودمختاری و امتیازهای ویژه منطقه جامو و کشمیر را پس می‌گیرد.

بر اساس ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند، جامو و کشمیر قانون اساسی و قوانین عرفی مجزایی دارند که شامل مسائلی مانند شهروندی، داریی و مالکیت زمین می‌شود. سلب امتیاز ویژه به این معنی‌ست که جامو و کشمیر به ایالت‌ها یا مناطقی مانند ایالت‌های دیگر هند تبدیل می‌شوند و برای نمونه شهروندان دیگر قادر به خرید زمین و ملک هستند و هرکسی می‌تواند در آن رای دهد.

حال نه تنها در هند بلکه در همسایگی آن در پاکستان و دیگر کشوها نیز نگاه‌ها معطوف به واکنش‌ها در کشمیر و اقدامات احتمالی اسلام‌آباد شده‌است. پاکستان نیز بر بخش‌هایی از دره کشمیر کنترل دارد که شامل ایالت گلگت-بلتستان و «کشمیر آزاد» می‌شود.

کشمیر در شمال‌غربی شبه‌قاره هند قرار دارد و در پی استقلال هند و جدایی پاکستان، از سال ۱۹۴۷، هر دو کشور مدعی مالکیت کامل آن شدند.

روزنامه تایمز هند ۱۷ مرداد ماه به نقل از مقام‌های دولتی آن کشور می‌گوید دهلی نو شرایط را از نزدیک زیر نظر دارد و ممکن است تمهیدات امنیتی را در روز جمعه و عید قربان، ۲۱ مرداد در هند، کاهش دهد.

مجلس نمایندگان هند، لوک‌سبها، قرار است در مورد لایحه دولت نارندرا مودی برای ایجاد دو منطقه فدرال از جامو و کشمیر رای‌گیری کند. منطقه فدرال در هند، دولت ایالتی ندارد، بلکه تحت کنترل دولت مرکزی‌ست. از آن‌جایی که حزب مردم هند، حزب آقای مودی، در پارلمان اکثریت دارد، به‌نظر می‌رسد نتیجه رای‌گیری در مورد جامو و کشمیر نیز مشخص است.

پرس‌تراست، رویترز، هندو، تایمز آف ایندیا، لایو مینت/ت/خ
XS
SM
MD
LG