لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

انتقاد یک نماینده از «بی‌اعتنایی» مسئولان به زلزله‌زدگان کرمان


از خانه‌های آسیب‌دیده استان کرمان در زمین‌لرزه‌های پیشین
از خانه‌های آسیب‌دیده استان کرمان در زمین‌لرزه‌های پیشین

نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید به دلیل زلزله سه‌شنبه شب در استان کرمان، مردم شب را در «سرمای زیر صفر» در خیابان‌ها به سر برده‌اند و مقام‌های مسئول نسبت به این وضعیت «بی‌اعتنایی» کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شهباز حسن‌پور، روز چهارشنبه (۲۲ آذر) با اشاره به زمین‌لرزه سه‌شنبه استان کرمان گفت که «شب گذشته یک میلیون نفر از مردم در خیابان‌ها به دلیل ترس شب را به صبح رساندند و متأسفانه علیرغم قطعی آنتن‌دهی تلفن‌های همراه، وزیر ارتباطات اعتنایی به این وضعیت نکرده‌است.»

وی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس گفت که از سه‌شنبه شب تا صبح روز چهارشنبه، «۲۰ بار استان کرمان لرزیده‌است و به دلیل آن مردم در سرمای زیر صفر تا صبح در خیابان‌ها به سر بردند.»

این نماینده، بزرگی برخی از زمین‌لرزه‌ها را «بالای شش ریشتر» عنوان کرده و افزود که «در این شرایط متأسفانه تاکنون هیچ‌یک از وزرای دولت به منطقه کرمان نیامدند.»

وی با بیان اینکه در روز سه‌شنبه، «یک ساعت تمام ارتباطات این استان قطع شد»، اضافه کرد که استاندار کرمان «با وزیر {ارتباطات}، تماس گرفت و وزیر به جای اعزام تیمی به منطقه برای بررسی اوضاع با بی‌اعتنایی پاسخ استاندار را داد.»

حسن‌پور خواستار حضور هیاتی از کمیسیون‌های بهداشت، برنامه و عمران مجلس به منطقه شده و گفت که «بدترین وضعیت برای مردم ترس و اضطراب است. باید قبل از رخ دادن اتفاقی پیشگیری‌های لازم صورت گیرد.»

روزنامه قانون نیز در خبری به نقل از بخشدار هُجِدک در استان کرمان، با اشاره به «سرمای بسیار شدید» این منطقه، نوشته که توزیع کانکس در روستاهای زلزله‌زده ضروری است.

آن‌طور که محسن مظفری گفته، «چادر بین زلزله‌زدگان توزیع شده‌است، اما سرما به حدی است که آب، یخ‌زده و مردم برای گرم کردن خود با مشکل مواجه هستند.»

وی اضافه کرده که «مردم برای گرم کردن خود آتش روشن می‌کنند و به دلیل احتمال بارش باران، پلاستیک بین مردم توزیع شده‌است.»

این مقام مسئول، خواستار تسریع در بازسازی مناطق زلزله‌زده شد شده و افزوده که «مردم نیاز به کانکس دارند و باید در این زمینه تسریع شود چون گذران زمستان با این وضعیت غیرممکن است.»

۲۱ آذرماه پس از آنکه برای چندمین بار در کمتر از دو هفته گذشته، زمین‌لرزه‌ای منطقه هجدک در استان کرمان را لرزاند، خبرگزاری‌های ایران گزارش کردند که این زلزله خسارات جانی در پی نداشته و تنها چند تن بر اثر آن مصدوم شده‌اند.

در مورد خسارت‌های این زمین‌لرزه، ایسنا به نقل از مرتضی اکبرپور، معاون سازمان مدیریت بحران ایران، نوشته که دیوار تعدادی از واحدهای مسکونی در منطقه زلزله‌زده ترک خورده و در ارتباط مخابراتی منطقه هجدک نیز اخلال ایجاد شده‌است.

این خبرگزاری در گزارش دیگری به نقل از مدیرکل بحران استان کرمان هم نوشته که بر اثر زمین‌لرزه روز سه‌شنبه برخی خانه‌های روستایی که پیشتر آسیب دیده بودند، تخریب شده‌اند، اما «خوشبخانه این خانه‌ها تخلیه شده بودند و فردی در آنها ساکن نبوده‌است».

هجدک که بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵ خورشیدی، ۳۱۳ خانوار و بیش از یک هزار تن جمعیت دارد، از توابع شهرستان راور در شمال استان کرمان است و در دو هفته اخیر نیز چندین زمین‌لرزه را تجربه کرده‌است.

دهم آذر ماه امسال، کمتر از دو هفته پیش، زمین‌لرزه‌ای ۶٫۱ ریشتری این منطقه را لرزاند که به مصدوم شدن نزدیک به ۵۰ تن انجامید.
در آن زمان خبرگزاری‌ها از تخریب بیش از ۱۲۰ خانه روستایی بر اثر این زمین‌لرزه خبر دادند.

پانزدهم آذرماه نیز زمین‌لرزه‌هایی در شمال و جنوب ایران، استان‌های گیلان و بوشهر را لرزاند که این دو رویداد نیز ده‌ها مصدوم به جا گذاشت.

این زمین‌لرزه‌ها در شرایطی روی داده‌است که مناطق غربی ایران همچنان دست به گریبان پیامدهای زلزله‌ای ۷٫۳ ریشتری است که یک ماه پیش در کرمانشاه روی داد و آخرین آمار جان‌باختگان آن ۶۲۰ تن اعلام شد.

XS
SM
MD
LG