لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

زلزله‌ای شش ریشتری بار دیگر منطقه هجدک کرمان را لرزاند


پس از آنکه برای چندمین بار در کمتر از دو هفته گذشته، زمین‌لرزه‌ای منطقه هجدک در استان کرمان را لرزاند، خبرگزاری‌های ایران گزارش کردند که این زلزله خسارات جانی در پی نداشته و تنها چند تن بر اثر آن مصدوم شده‌اند.

منابع خبری در داخل ایران، شدت این زمین‌لرزه را به نقل از مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ۶.۲ ریشتر عنوان کرده‌اند اما مرکز لرزه‌نگاری در سازمان زمین‌شناسی آمریکا، این زلزله را ۵.۹ ریشتری ثبت کرده است.

همچنین پس از این زمین‌لرزه که ظهر روز سه‌شنبه در منطقه هجدک استان کرمان به وقوع پیوسته، چندین پس‌لرزه این منطقه را لرزانده است که بزرگترین آنها ۴.۲ ریشتر ثبت شده است.

در مورد آخرین وضعیت زمین‌لرزه روز سه‌شنبه، خبرگزاری ایسنا خبر داده است که تاکنون ۶ تن بر اثر این زلزله مصدوم شده‌اند و مصدومان به درمانگاه‌هایی در شهرهای اطراف منتقل شده‌اند.

این گزارش حاکی است که به برخی خانه‌های روستایی در منطقه هجدک آسیب وارد شده است.

در عین حال ایرنا نیز به نقل از مدیر فوریت‌های پزشکی کرمان گزارش کرده که ۱۱ تن نیز که به دلیل «ترس وقوع زمین لرزه و فرار از ساختمان‌ها» مصدوم شده‌اند، به بیمارستان باهنر شهر کرمان مراجعه کرده‌اند.

در مورد خسارت‌های این زمین‌لرزه، ایسنا به نقل از مرتضی اکبرپور، معاون سازمان مدیریت بحران ایران، نوشته است که دیوار تعدادی از واحدهای مسکونی در منطقه زلزله‌زده ترک خورده است و در ارتباط مخابراتی منطقه هجدک نیز اخلال ایجاد شده است.

این خبرگزاری در گزارش دیگری به نقل از مدیرکل بحران استان کرمان نوشته است که بر اثر زمین‌لرزه روز سه‌شنبه برخی خانه‌های روستایی که پیشتر آسیب دیده بودند، تخریب شده‌اند، اما « خوشبخانه این خانه‌ها تخلیه شده بودند و فردی در آنها ساکن نبوده است».

هجدک که بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، ۳۱۳ خانوار و بیش از یک هزار تن جمعیت دارد، از توابع شهرستان راور در شمال استان کرمان است و در دو هفته اخیر نیز چندین زمین‌لرزه را تجربه کرده است.

دهم آذر ماه امسال، کمتر از دو هفته پیش، زمین‌لرزه‌ای ۶.۱ ریشتری این منطقه را لرزاند که به مصدوم شدن نزدیک به ۵۰ تن انجامید.

در آن زمان خبرگزاری‌ها از تخریب بیش از ۱۲۰ خانه روستایی بر اثر این زمین‌لرزه خبر دادند.

پس از آن نیز مراکز لرزه‌نگاری چندین زمین‌لرزه را در این منطقه ثبت کرده بودند که بزرگترین آنها جمعه گذشته روی داد و بزرگی آن ۴.۲ ریشتر اعلام شد.

پانزدهم آذرماه نیز زمین‌لرزه‌هایی در شمال و جنوب ایران، استان‌های گیلان و بوشهر را لرزاند که این دو رویداد نیز ده‌ها مصدوم به جا گذاشت.

این زمین‌لرزه‌ها در شرایطی روی داده است که مناطق غربی ایران همچنان دست به گریبان پیامدهای زلزله‌ای ۷.۳ ریشتری است که یک ماه پیش در کرمانشاه روی داد و آخرین آمار جان‌باختگان آن ۶۲۰ تن اعلام شد.

مرگ‌بارترین زلزله ایران در دو دهه اخیر اما در دی ماه ۸۲ در شهرستان بم در استان کرمان روی داد که به کشته شدن بیش از ۳۰ هزار تن انجامید.

شمال ایران نیز در سال ۱۳۶۹ شاهد زمین‌لرزه ویرانگر رودبار بود که ضمن تخریب بیش از ۲۰۰ هزار خانه مسکونی، به کشته شدن حدود ۴۰ هزار تن از ساکنان منطقه زلزله دیده، و مجروح شدن بیش از ۶۰ هزار نفر انجامید و نزدیک به ۵۰۰ هزار تن را بی‌خانمان کرد.

XS
SM
MD
LG