لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

خامنه ای مذاکره با غرب درباره حضور ایران در منطقه را رد کرد


علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی،
علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی،

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه ۱۷ اسفند هرگونه مذاکره با آمریکا و اروپا در خصوص فعالیت های ایران در منطقه خاورمیانه را رد کرد.

به گزارش وب سایت رهبر جمهوری اسلامی،علی خامنه ای در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به اظهارات مقام‌های اروپایی مبنی بر تمایل به مذاکره با ایران درباره حضور آن در منطقه گفته است: «این مسئله به شما چه مربوط است؟ این منطقه، منطقه ماست یا شما؟ شما در منطقه ما چه می‌کنید؟ ما با ملت‌های منطقه قرار می‌گذاریم و قرار هم گذاشته‌ایم و پیش رفته‌ایم و پیش‌تر هم خواهیم رفت. این مسائل سیاسی را باید مردم بدانند.»

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه به ایران سفر کرد و ضمن تاکید بر حمایت پاریس از توافق هسته ای با ایران، برجام، همانند آمریکا نسبت به برنامه موشکی و فعالیت های منطقه ای ایران ابراز نگرانی کرد.

وزیر خارجه فرانسه پیش از سفر به تهران هشدار داده بود اگر ایران به نگرانی‌های آمریکا و کشورهای اروپایی درباره برنامه موشک های بالیستیک ایران توجه نکند، با خطر تحریم‌های جدید روبرو خواهد شد.

این در حالی است که علی خامنه ی روز پنجشنبه با اشاره به اظهارات مقام‌های آمریکایی و اروپایی در مخالفت با حضور منطقه‌ای ایران گفته است: « در حالی‌که امریکا در همه‌جا حضوری مفسدانه و فتنه‌گرانه دارد، مرتباً درباره حضور ایران در منطقه، شبهه‌آفرینی می‌کنند. آیا ما برای حضور در منطقه باید از امریکا اجازه بگیریم؟»

علاوه برکشورهای غربی، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز ایران را به مداخله در امور خود متهم می کنند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل پیشتر با نام بردن از بحران‌های موجود در خاورمیانه گفته بود حکومت ایران سرچشمه اکثر مشکلات این منطقه است.

کشورهای غربی و منطقه ایران را متهم می کند که با حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه و شبه نظامیان شیعه حوثی در یمن از عوامل تدوام جنگ در این دو کشور است. جنگ در سوریه که صد ها هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

نیکی هیلی،نماینده آمریکا در سازمان ملل پیشتر گفته بود گفت: «نقش ایران و روسیه را در جنایات اسد نمی توان نادیده گرفت.» باراک اوباما،رئیس جمهور سابق آمریکا، نیز ایران و روسیه را مسئول کشتار غیرنظامیان در حلب خوانده بود.

پیش از این یک سخنگوی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفته بود که ایران سالانه بیش از شش میلیارددلار به سوریه کمک می کند.

برخی گزارش های دیگر نیز حاکی است که ایران در مواردی تا ۱۵ میلیارد دلار سالانه به حکومت بشار اسد کمک کرده است.

در حالی علی خامنه ای مذاکره با غرب در خصوص نقش ایران در منطقه را رد کرده که هفته گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات گزارش داده بود که کشورهای اروپایی مذاکرات با ایران در خصوص فعالیت های این کشور در مطقه آغاز کرده اند.

در این گزارش آمده بود، فرانسه، بریتانیا و آلمان به همراه ایتالیا و اتحادیه اروپا، مذاکراتی با ایران شروع کردند تا به نگرانی های کشورهای عربی و اسرائیل در مورد نقش ایران در بی ثباتی در منطقه – سوریه، لبنان، یمن وعراق – پاسخ دهند.

ایران هرگونه نقش برهم زننده در منطقه را رد کرده است.

این گزارش افزوده بود، نخستین دور گفت وگوهای مقامات رسمی اروپایی با ایران، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درماه گذشته انجام شد و مذاکرات در خصوص وضعیت مناقشه در یمن بود.

دو دیپلمات اروپایی و یک مقام رسمی ایران به رویترز گفته بودند که قرار است به زودی ادامه گفت وگوها در ایتالیا برگزار شود.

گفته شده است که مقام های اروپایی با مقام های آمریکایی در ۱۵ مارس در برلین دیدار خواهند کرد تا در خصوص تدوین استراتژی تازه از جمله کنترل برنامه موشک های بالستیک ایران هستند و در مقابل از آمریکا می خواهند از توافق اتمی موسوم به برجام، کنار نرود.

دونالد ترامپ چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده که عبارت هستند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین المللی به تمامی مکان ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت ها برای برنامه هسته ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های دوربرد ایران؛ زیرا به گفته آقای ترامپ، برنامه موشک‌های دوربرد و برنامه تسلیحات اتمی ایران «جدانشدنی هستند».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز گفته‌اند که حاضر به مذاکره در این زمینه نیستند و هیچ تغییری را در برجام نمی‌پذیرند.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG