لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

مقام‌های آمریکا و اروپا در برلین درباره برجام «مذاکره خواهند کرد»


وزرای امور خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه (عکس از آرشیو)
وزرای امور خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه (عکس از آرشیو)

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه نهم اسفندماه گفته است،مقام های آمریکایی و اروپایی برای مذاکره درباره توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران، برجام در ماه مارس در برلین دیدار خواهند کرد.

یک دیپلمات اروپایی نیز در همین زمینه به رویترز گفته است که این نشست در ۱۵ مارس برگزار خواهد شد.

این گزارش با این حال مشخص نکرده است که این نشست در چه سطحی برگزار خواهد شد.

در حالی قرار است مقام های آمریکایی و اروپایی در برلین پایتخت آلمان دیدار کنند که پیش از این دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در ۲۲ دی اعلام کرد که برای آخرین بار است که دستور تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران را صادر می کند و می بایست ایرادهای «فاجعه بار» در توافق هسته ای با ایران طی ۱۲۰ روز اصلاح شوند.

دونالد ترامپ چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده که عبارت هستند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین المللی به تمامی مکان ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت ها برای برنامه هسته ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های دوربرد ایران؛ زیرا به گفته آقای ترامپ، برنامه موشک‌های دوربرد و برنامه تسلیحات اتمی ایران «جدانشدنی هستند».

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز هفتم بهمن‌ماه از آغاز به کار گروه‌های کاری مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا برای اصلاح این ایرادها خبر داده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز گفته‌اند که حاضر به مذاکره در این زمینه نیستند و هیچ تغییری را در برجام نمی‌پذیرند.

رویترز پیشتر گزارش داده بود که وزارت خارجه آمریکا در مذاکره با اروپایی ها در صدد دست یافتن به توافقی تکمیلی است که موضوع توسعه و آزمایش موشک‌های دوربرد ایران را در بر گیرد و همچنین متضمن بازرسی‌های دقیق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد و کاستی‌های مقررات «بند غروب» را نیز رفع کند.

مطابق «بند غروب» پس از ۱۰ سال ایران می‌تواند سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را زیادتر کند.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا همراه با آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ بر سر حل‌وفصل برنامه هسته‌ای ایران و برداشتن تحریم‌های بین‌المللی علیه آن به توافق رسیدند. ایران در چارچوب این توافق، برجام، پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را متوقف کند.

این در حالی است که کس تیلرسون پیشتر گفته بود، از نظر واشینگتن توافق هسته‌ای با ایران تنها بخش «کوچکی» از سیاست ایالات متحده در قبال خاورمیانه است و آمریکا نگرانی‌های بیشتری درباره سایر مسائل، از جمله حمایت تهران از حوثی‌های یمن و همچنین ارسال سلاح از سوی ایران برای سایر گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه، دارد.

در همین زمینه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز گذشته در دیدار با همتای روس خود ضمن تاکید بر تعهد پاریس به اجرای برجام تاکید کرد که کشورش نگرانی فعالیت موشکی ایران است.

ژان‌ـ‌ایو لودریان تصریح کرد: فرانسه باور دارد «هر کاری که لازم است باید کرد» تا هیچ یک از بازیگران منطقه‌ با تهدید بالیستیکی روبه‌رو نباشند.

در حالی خبرگزاری ها از مذاکرات آمریکا و سه کشور اروپایی برای کشاندن ایران به پای مذاکره جهت اصلاح برجام خبر دادند که سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه گزارش‌ها درباره مذاکره کشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی درباره سیاست‌های منطقه‌ای «به درخواست آمریکا» را رد کرد.

XS
SM
MD
LG