لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

وزیر خارجه عربستان: با بریتانیا بر سر ضرورت مقابله با ایران توافق داریم


عادل الجبیر و بوریس جانسون
عادل الجبیر و بوریس جانسون

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، روز چهارشنبه ۱۶ اسفند در کنفرانس خبری با بوریس جانسون، همتای بریتانیایی خود تاکید کرد که لندن و ریاض بر سر ضرورت مقابله با اقدامات ایران توافق دارند.

به گزارش وب سایت انگلیسی العربیه،عادل الجبیر در این کنفرانس خبری همچنین گفته است، عربستان از یک روند گذار و گفت وگوهای سیاسی در یمن حمایت می کند.

وزیر خارجه عربستان در ادامه تصریح کرده است: جنگ (در یمن) به ما تحمیل شد.

ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان در سال ۲۰۱۵عملیاتی نظامی در حمایت از دولت قانونی یمن و علیه شبه نظامیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران در یمن آغاز کرد. این در حالی است که شبه نظامیان حوثی هم اکنون کنترل صنعا،‌پایتخت یمن را در دست دارند.

عادل الجبیر در ادامه شورشیان شیعه حوثی را متهم کرده است که مخالف هرگونه راه حل سیاسی برای جنگ در یمن هستند.

وی گفته است: عربستان بابریتانیا در خصوص لزوم « مقابله با ایران و متوقف کردن حمایت این کشور از تروریسم توافق» دارد.

طبق این گزارش، بوریس جانسون نیز در این کنفرانس خبری گفته است، ایران در یمن نقش مخرب و خطرناکی ایفا کرده و منطقه را بی ثبات می کند.

کشورهای عرب و غربی ایران را متهم می کنند که با ارسال موشک و دیگر تسلیحات قطعنامه های تحریمی شورای امنیت را نادیده می گیرد.

این در حالی است که مقام های ایران ارسال سلاح برای شورشیان حوثی تکذیب می کنند.

در همین زمینه، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر در واکنش به اظهارات مقام های بریتانیا و فرانسه گفته بود: «ادعای ارسال موشک به یمن با وجود محاصره شدید این کشور کذب و سناریویی ناشیانه است.»

روسیه هفته گذشته پیش نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا را درباره تمدید تحریم های تسلیحاتی یمن که در آن نسبت به ناتوانی ایران در جلوگیری از نقض اين تحريم ها ابراز نگرانی شده بود، وتو کرد.

در واکنش به وتوی این قطعنامه نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرده بود: در صورتی که روسیه به استفاده از حق وتوی خود برای جلوگیری از اقدام علیه رفتارهای خطرناک و بی ثبات کننده ایران ادامه دهد، آمریکا و شرکایمان می بایست دست به اقداماتی علیه ایران بزنند که روسیه قادر به جلوگیری از آنها نباشد.

سفیر آمریکا همچنین پیشتر گفته بود که حکومت ایران سرچشمه اکثر مشکلات این منطقه خاورمیانه است.

با استفاده از گزارش های وب سایت انگلیسی العربیه و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG