لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

روسیه پیش‌نویس قطعنامه درباره یمن و نگرانی از اقدامات ایران را وتو کرد


اعضای شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره یمن را تصویب کردند.
اعضای شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره یمن را تصویب کردند.

روسیه روز دوشنبه هفتم اسفند پیش نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا را درباره تمدید تحریم های تسلیحاتی یمن که در آن نسبت به نقض اين تحريم ها توسط ايران ابراز نگرانی شده بود، وتو کرد.

به گزارش رویترز، در پیش نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا با اشاره به گزارش کارشناسان سازمان ملل تصریح شده بود که ایران اقدامات لازم برای جلوگیری از ارسال تسلیحات به یمن براساس قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت را انجام نداده است.

پس از رد این پیش نویس، روسیه پیش نویس قطعنامه تازه ای را ارائه کرد که ضمن تمدید تحریم های تسلیحاتی یمن در آن هیچ‌گونه اشاره‌ای به گزارش سازمان ملل درباره «نقض» تحریم‌ها از سوی ایران نشده بود.

قطعنامه پیشنهادی روسیه به اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد. این قطعنامه همچنین ماموریت کارگروه (کارشناسان مستقل) را برای یکسال تمدید می کند.

به گزارش رویترز، پیش نویس اولیه بریتانیا که از حمایت فرانسه و آمریکا برخوردار بود ابتدا ایران را به دلیل ناتوانی در جلوگیری از نقض تحریم های تسلیحاتی یمن و ارسال سلاح برای شبه نظامیان شیعه حوثی محکوم می کرد. اما بریتانیا بعدا محکومیت ایران را از این پیش نویس حذف کرد.

کارشناسان مستقل سازمان ملل که اجرای تحریم‌های یمن را زیر نظر دارند، ماه گذشته در گزارشی به شورای امنیت اشاره کردند باقیمانده موشک‌هایی را یافته‌اند که اصالتاً ایرانی است، و «بعد از اعمال ممنوعیت تسلیحاتی، به یمن انتقال یافته است».

این کارشناسان تصریح کردند که گرچه شواهدی ندارند که هویت تأمین‌کننده موشک‌های شلیک شده از سوی یمن به عربستان سعودی یا واسطه‌های انتقال آنها به یمن را مشخص کند، اما ایران با ناکامی در پیشگیری از تأمین، فروش و انتقال این موشک‌ها و نیز هواپیماهای بدون سرنشین به یمن، تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده است.

بریتانیا هفته گذشته از ایران خواست از فعالیت هایی که خطر تشدید درگیری و جنگ در یمن را به همراه دارد، متوقف کند.

این در حالی است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هفته گذشته در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه بریتانیا و دیگر مقام های غربی گفته بود: ادعای ارسال موشک به یمن با وجود محاصره شدید این کشور کذب و سناریویی ناشیانه است.

یمن به توصیف کارشناسان و ناظران مسائل خاورمیانه، صحنه جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی است.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG