لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۵

سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران و روسیه برای مذاکره درباره سوریه


ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز سه شنبه اول اسفندماه گفته است، طی روزهای آینده برای مذاکره در خصوص وضعیت سوریه به ایران و روسیه سفر می کند.

به گزارش رویترز، ژان ایو لودریان به قانونگذاران این کشور گفته است، اگر کاری انجام نشود با «فاجعه انسانی در سوریه» مواجه خواهیم شد.

گزارش ها حاکی است که طی دو روز گذشته بمباران غوطه شرقی در حومه دمشق دستکم ۲۵۰ کشته برجای گذاشته است. سازمان ملل نیز می گوید، پنج بیمارستان در این منطقه مورد حمله قرار گرفته است.

به گزارش تاس، وزیر خارجه فرانسه در پارلمان این کشور همچنین تاکید کرده است: بنا بر دستور امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، من طی روز های آینده به مسکو و تهران سفر می کنم چرا که نیاز است به فوریت در خصوص وضعیت در سوریه مذاکره شود.

ژان ایو لودریان می گوید، فرانسه معتقد است شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از وقوع خطر جدی توانایی ایجاد وقفه و توقف در درگیری ها را دارد تا کمک های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره ارسال شوند.

وزیر امور خارجه فرانسه اضافه کرده است: این چیزی است که اکنون شورای امنیت دارد روی آن کار می کند.

تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ هفت ساله سوریه تاکنون نتیجه ملموسی نداشته است و این کشور همچنان شاهد درگیری و خشونت است.

روسیه و ایران دو هم‌پیمان اصلی حکومت بشار اسد محسوب می شوند. روسیه از سال ۲۰۱۵ در جنگ داخلی سوریه به نفع حکومت این کشور مداخله کرده است.

حکومت ایران نیز از آغاز نا آرامی ها در سوریه از حکومت بشار اسد حمایت مالی و نظامی کرده است.

آمریکا و شماری از کشورهای عرب منطقه ایران را متهم می کنند که علاوه بر کمک های مالی و نظامی به حکومت سوریه، شبه نظامیان شیعه کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و عراق را برای حمایت از بشار اسد سازماندهی می کند.

پیش از این نیز قرار بود که ژان ایو لودریان برای تهیه مقدمات سفر اماوئل مکرون به ایران به تهران سفر کند. اما اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف ایران باعث شد تا سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران به تعویق بیفتد.

وزیر خارجه فرانسه پیش از این ابراز امیدوار کرده بود که در دیدار با مقام های ایران در خصوص اقدامات نظامی «بی‌ثبات‌کننده» ایران در خاورمیانه از جمله حمایت از حزب‌الله لبنان و شبه نظامیان شیعه حوثی در یمن گفت وگو کند.

با استفاده از گزارش های رویترز، تاس و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG