لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۵

مخالفت روسیه با محکومیت ایران در پیش نویس قطعنامه شورای امنیت درباره یمن


واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد
واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه دوم اسفند گفته است، در پیش نویس قطعنامه تازه در شورای امنیت درباره یمن، نباید موضوع محکومیت ایران به دلیل ناکامی در ممانعت از ارسال موشک به شبه نظامیان حوثی مطرح شود.

گزارش های حاکی است که بریتانیا، فرانسه و آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را تهیه کرده اند که علاوه بر تمدید تحریم تسلیحاتی یمن برای یک سال دیگر، ایران را به دلیل ناتوانی در جلوگیری از ارسال موشک های بالیستیک اش به شبه نظامیان شیعه حوثی محکوم می کند.

واسیلی نبنزیا به رویترز گفته است: در کل ما (موضوع) محکومیت را نمی پسندیم.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرده است: قطعنامه درباره یمن است. این قطعنامه ای است که ماموریت کارگروه (کارشناسان مستقل) را تمدید می کند و مربوط به ایران نیست. بهتر است ما ابتدا روی تمدید ماموریت این کارگروه متمرکز شویم.

به گزارش رویترز، این قطعنامه که می بایست تا ۲۶ فوریه (پنج روز دیگر) تصویب شود، ضمن تمدید تحریم ها سازمان ملل درباره یمن، مأموریت کارشناسان مستقل ناظر بر اجرای این تحریم‌ها نیز تمدید خواهد شد.

طبق این گزارش،این پیش‌نویس به شورای امنیت امکان خواهد داد که تحریم‌های هدفمندی را در قبال «هر نوع فعالیت مرتبط با استفاده از موشک‌های بالستیک در یمن» اعمال کند.

یک دیپلمات ارشد در سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است: روس ها ازقطعنامه پیشنهادی حمایت نخواهند کرد و خیلی روشن موضع خود را اعلام کرده اند.

یک دیپلمات دیگر نیز گفته است، روسیه پیش نویس این قطعنامه را «غیر قابل قبول» می داند.

به گزارش رویترز، کارشناسان مستقل سازمان ملل که اجرای تحریم‌های یمن را زیر نظر دارند، ماه گذشته در گزارشی به شورای امنیت اشاره کردند باقیمانده موشک‌هایی را یافته‌اند که اصالتاً ایرانی است، و «بعد از اعمال ممنوعیت تسلیحاتی، به یمن انتقال یافته است».

این کارشناسان تصریح کردند که گرچه شواهدی ندارند که هویت تأمین‌کننده موشک‌های شلیک شده از سوی یمن به عربستان سعودی یا واسطه‌های انتقال آنها به یمن را مشخص کند، اما ایران با ناکامی در پیشگیری از تأمین، فروش و انتقال این موشک‌ها و نیز هواپیماهای بدون سرنشین به یمن، تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده است.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه از ایران خواست از فعالیت هایی که خطر تشدید درگیری و جنگ در یمن را به همراه دارد، متوقف کند.

این در حالی است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه بریتانیا و دیگر مقام های غربی گفت: ادعای ارسال موشک به یمن با وجود محاصره شدید این کشور کذب و سناریویی ناشیانه طراحی شده برای تطهیر متجاوزین است.

یمن به توصیف کارشناسان و ناظران مسائل خاورمیانه، صحنه جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی، از متحدان اصلی آمریکا در منطقه خاورمیانه است.

ائتلافی که در مارس سال ۲۰۱۵، به رهبری عربستان سعودی شکل گرفت، در نزدیک به سه سال گذشته در حمایت از نیروهای دولت قانونی یمن در مقابله با حوثی‌های مورد حمایت ایران وارد عمل شده است. ایران اما با وجود آن‌که هیچگاه حمایت خود از حوثی‌ها را پنهان نکرده، اما همواره اتهامات در مورد تجهیز تسلیحاتی این گروه شورشی را رد کرده است.

در همین زمینه، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز شنبه در مقاله‌ای در روزنامه نیویوک‌تایمز نوشته‌ بود، از زمان شکل‌گیری توافق اتمی، حمایت حکومت ایران از شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی خطرناک به‌وضوح افزایش پیدا کرده‌است. موشک‌ها و سلاح‌های پیش‌رفته آن (حکومت ایران) به تمامی مناطق درگیر جنگ در خاورمیانه انتقال یافته‌است.

با استفاده از گزارش های رویترز، ایرنا، و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG