لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۳

بریتانیا: ایران اقداماتی را که باعث تشدید درگیری در یمن می‌شود، متوقف کند


بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا
بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه ۳۰ بهمن، از ایران خواسته است از فعالیت هایی که خطر تشدید درگیری و جنگ در یمن را به همراه دارد، متوقف کند.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است: عمیقا از يافته‌های کارشناسان سازمان ملل در خصوص موشک ها و تجهيزات نظامی که پس از اعمال ممنوعیت تسلیحاتی از مبدأ ايران به يمن منتقل شده اند، نگران شدم.

وی همچنین اضافه کرده است: (چنین اقداماتی) ایران را در موضع عدم پذیرش قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت قرار می دهد و نگرانی های ما را در خصوص اقدامات بی ثبات کننده آنها در یمن و در سطح وسیعی از منطقه، تایید می کند.

بوریس جانسون تصریح کرده است: من از ایران می خواهم فعالیت هایی که خطر تشديد درگیری را به همراه دارد، متوقف و از یک راه حل سیاسی برای درگیری در یمن حمایت کند.

گزارش ها حاکی است بریتانیا، فرانسه و آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را تهیه کرده اند که ایران را به این دلیل که در قطع دستیابی حوثی‌ها به موشک‌های بالیستیک‌اش ناکام بوده، محکوم می‌کند.

این قطعنامه پیشنهادی توسط بریتانیا تهیه شده و روز جمعه به شورای امنیت ارائه شد.

این پیش‌نویس، که تحریم‌های سازمان ملل در مورد یمن را برای یک سال دیگر تمدید می‌کند، به شورای امنیت امکان خواهد داد که تحریم‌های هدفمندی را در قبال «هر نوع فعالیت مرتبط با استفاده از موشک‌های بالستیک در یمن» اعمال کند.

به گزارش رویترز، کارشناسان مستقل سازمان ملل که اجرای تحریم‌های یمن را زیر نظر دارند، ماه گذشته در گزارشی به شورای امنیت اشاره کردند باقیمانده موشک‌هایی را یافته‌اند که اصالتاً ایرانی است، و «بعد از اعمال ممنوعیت تسلیحاتی، به یمن انتقال یافته است».

این کارشناسان تصریح کردند که گرچه شواهدی ندارند که هویت تأمین‌کننده موشک‌های شلیک شده از سوی یمن به عربستان سعودی یا واسطه‌های انتقال آنها به یمن را مشخص کند، اما ایران با ناکامی در پیشگیری از تأمین، فروش و انتقال این موشک‌ها و نیز هواپیماهای بدون سرنشین به یمن، تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده است.

یمن به توصیف کارشناسان و ناظران مسائل خاورمیانه، صحنه جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی، از متحدان اصلی آمریکا در منطقه خاورمیانه است.

ائتلافی که در مارس سال ۲۰۱۵، به رهبری عربستان سعودی شکل گرفت، در نزدیک به سه سال گذشته در حمایت از نیروهای دولت قانونی یمن در مقابله با حوثی‌های مورد حمایت ایران وارد عمل شده است. ایران اما با وجود آن‌که هیچگاه حمایت خود از حوثی‌ها را پنهان نکرده، اما همواره اتهامات در مورد تجهیز تسلیحاتی این گروه شورشی را رد کرده است.

در همین زمینه، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز شنبه در مقاله‌ای در روزنامه نیویوک‌تایمز نوشته‌ بود، از زمان شکل‌گیری توافق اتمی، حمایت حکومت ایران از شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی خطرناک به‌وضوح افزایش پیدا کرده‌است. موشک‌ها و سلاح‌های پیش‌رفته آن (حکومت ایران) به تمامی مناطق درگیر جنگ در خاورمیانه انتقال یافته‌است.

با استفاده از گزارش های خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG